مناسب‌سازی فرودگاه‌ها‌ و راه‌آهن برای معلولان

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۴۳ درصد از ساختمان‌های مربوط به وزارت راه برای تردد افراد معلول مناسب نیست، گفت: پارکینگ‌های فرودگاه ویژه معلولان صرفا برای معلولان مورد استفاده قرار بگیرد و پلیس فرودگاه و مدیر ترمینال‌ها در این باره نظارت کامل داشته باشند و تردد خودروهای معلولان در محیط فرودگاه تسهیل شود.

به گزارش پرشین خودرو، محمد اسلامی در سیزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور بر اهتمام ویژه برای مناسب‌سازی فضای کشور برای افراد دارای معلولیت در حوزه‌های مختلف شهرسازی و مسکن و همچنین شیوه‌های مختلف حمل‌و نقل تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبق آمار ۴۳ درصد ساختمان‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی برای تردد و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت، نامناسب است از انطباق ضوابط و دستورالعمل‌های دسترسی مناسب معلولان در ساختمان‌های تابعه وزارتخانه راه خبر داد.


عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه هموارسازی و رعایت الزامات به عنوان قیودی برای طرف سازنده ملاک‌ عمل قرار بگیرد در خصوص تفاهم‌نامه‌هایی که وزارت راه و شهرسازی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای تولید مسکن بازنشستگان و جامعه کارگری به امضا رسانده است، تصریح‌کرد: موضوع رعایت الزامات و مناسب سازی کشور برای افراد دارای معلولیت در تفاهم‌نامه‌های ساخت مسکن مورد توجه قرار گرفته است.

اسلامی توضیح داد: مناسب‌سازی کشور و فضاهای شهری و برون شهری برای افراد دارای معلولیت، نهضتی پابرجا است و به عنوان یک تکلیف و مسولیت اجتماعی و نه فقط اجرای قانون و مقررات، پیگیری می‌شود.

 

محمد اسلامی

 


اهتمام شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه به الزامات مناسب‌سازی برای معلولان

اسلامی یادآور شد: طی مدتی که در وزارتخانه مشغول به فعالیت بودم با همکاری معاونان و سایر دست اندرکاران به شکل ویژه نسبت به مناسب‌سازی کشور برای افراد دارای معلولیت گام برداشتیم. در همین ارتباط نیز تا پایان دولت گام‌های موثر و ماندگاری را برمی‌داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین سایر زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون شهری برای افراد دارای معلولیت، انجام بهتر این اقدامات را در گروی تخصیص اعتبارات و ردیف بودجه‌ای برای این منظور دانست.

وی گفت: تکالیفی در قانون برای پیگیری مناسب سازی کشور برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است که در عین حال انجام این تکالیف و مسئولیت‌ها بدون ردیف بودجه است و بنابراین برای اینکار در سال‌های آتی باید با برنامه ریزی و تخصیص اعتبار همراه باشد تا از محل آن جبران شود. هم اکنون شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در دخل و خرج‌های مربوط به اینکار گرفتار هستند. هم اکنون شرایط کرونا کار را دشوار کرده است.

اسلامی موفقیت در انجام این مهم را در همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی، سازمان بهزیستی و همچنین وزارت کشور قابل تحقق برشمرد و تاکید کرد: تمیهدات لازم در این خصوص برای بودجه سال ۱۴۰۰ اندیشیده شود.



مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای افراد دارای معلولیت

اسلامی ارایه امکانات از راه دور را در خصوص سفرهای برون‌شهری در حوزه جاده و راه‌آهن برای افراد دارای معلولیت، مناسب ارزیابی کرد و گفت: در خصوص مباحث مربوط به ضمانت اجرایی مصوبات و مقررات مناسب‌سازی کشور برای افراد دارای معلولیت، قطعا الزاماتی در پایان کار ساختمانی توسط شهرداری ها با کمک رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، و وزارت کشور دنبال و پیگیری خواهد شد. همچنین در بخش نظام مهندسی ساختمان نیز معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه در تعامل با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اقداماتی را در خصوص رعایت این الزامات در ساختمان‌ها دنبال خواهد کرد.



ستاد مناسب‌سازی کشور از اقدامات راه‌آهن در برخی ایستگاه‌ها بازدید می‌کند

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که وزارت راه و شهرسازی، به منظور مناسب سازی کشور برای افراد دارای معلولیت از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد، گفت: از طرف ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور، هیاتی برای بازدید میدانی از اقدامات راه آهن جمهوری اسلامی ایران مامور شده و گزارشی از اقدامات راه آهن در خصوص مناسب سازی ارایه شود تا در تعامل با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مواردی که انجام نشده است پیگیری شود.



تردد خودروهای معلولان در محیط فرودگاهی تسهیل می‌شود

وی اضافه کرد: همچنین در خصوص فرودگاه‌ها نیز شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دقت داشته باشد که پارکینگ‌های فرودگاه ویژه معلولان صرفا برای معلولان مورد استفاده قرار بگیرد و پلیس فرودگاه و مدیر ترمینال‌ها در این باره نظارت کامل داشته باشند و در عین حال تردد خودرودهای معلولان در محیط فرودگاه تسهیل شود.

سیزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، قبادی دانا، وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور، معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های مسکن و ساختمان، شهرسازی و معماری، حمل و نقل، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

منبع: ایرنا
 

کد خبر 127494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha