کد خبر 127645
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
فروش خودرو در نیم‌سال دوم افزایش یافت

بنا بر اعلام سه خودروساز بزرگ کشور، پیش‌بینی می‌شود مجموع فروش آنها در نیمه دوم از رقم نیمه نخست پیشی بگیرد.

به گزارش پرشین خودرو، طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو برآورد کرده‌اند تعداد فروش محصولات سواری و وانت‌شان با احتساب نیمه دوم امسال در مجموع به حدود ۶۲۴ هزار دستگاه خواهد رسید. این در حالی است که این سه شرکت در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری کمی بیش از ۳۷۰ دستگاه انواع محصول فروختند.


با این حساب، فروش غول‌های جاده مخصوص در نیمه دوم سال و نسبت به نیمه نخست، چیزی حدود ۷۰ درصد رشد خواهد کرد.در این بین، ایران‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که فروش‌شان طی نیم‌سال دوم ۹۹ به بالای ۳۰۰ هزار دستگاه برسد. اگر این پیش‌بینی تحقق پیدا کند، فروش بزرگترین خودروساز ایران نسبت به نیمه ابتدایی امسال حدود ۶۰ درصد بالا خواهد رفت. اما سایپایی‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از ۲۱۶ هزار دستگاه محصول را در نیمه دوم امسال بفروشند و نسبت به ۶ ماه نخست، بیش از ۵۳ درصد رشد را تجربه کنند.


در نهایت پارس‌خودرو نیز پیش‌بینی کرده که در نیمه دوم امسال نزدیک به ۱۰۷ هزار دستگاه انواع محصولات خود را بفروشد و نسبت به نیمه نخست، حدود ۱۶۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. اینکه چرا حجم فروش در نیمه دوم سال بیش از نیمه نخست خواهد بود، می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد؛ یکی بهبود تولید و دیگری فرا‌رسیدن موعد تحویل خودروهای ثبت‌نامی در ۶ ماه ابتدایی. بهبود تولید البته مشروط است و بستگی به عوامل مختلفی دارد، ضمن آنکه خود عاملی بسیار مهم در راستای رفع تعهدات سه خودروساز بزرگ کشور به‌شمار می‌رود.

بنا بر ادعای خودروسازان و قطعه‌سازان، در حال‌حاضر صنعت خودرو با مشکل کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، ضمن آنکه چالش تحریم و تامین قطعات به‌ویژه از خارج نیز همچنان برقرار است. طبعا اگر بنا بر بهبود روند تولید خودرو در کشور طی نیمه دوم امسال باشد، این اتفاق در پس حل مشکلات مالی و تسریع تامین قطعات و مواد اولیه رخ می‌دهد.

اگر روند تامین قطعات به واسطه حل چالش مالی، سرعت پیدا کند، نتیجه آن، رشد تولید خواهد بود و همچنین می‌تواند به بهبود عرضه بینجامد. همچنین روند تکمیل خودروهای ناقص (دارای کسری‌قطعه) نیز در نتیجه سرعت گرفتن روند تامین قطعات، بهبود خواهد یافت. البته خودروسازان نیز طی یک سال و نیم گذشته اقداماتی را در راستای ساخت داخل قطعات انجام داده‌اند که اگر تداوم داشته و وارد فاز قطعات پیشرفته (های‌تک) شود، کمک بزرگی به تولید و در نتیجه، رشد فروش آنها در نیمه دوم سال جاری خواهد کرد.

در کنار اینها البته شدت و ضعف تحریم‌ها پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز بر عملکرد صنعت خودرو طی ۶ ماه دوم ۹۹ اثرگذار است، چه در بخش تولید و چه به‌تبع آن، فروش. اگر تحریم‌ها شدیدتر شوند، کار خودروسازان و قطعه‌سازان برای تامین مواد اولیه و قطعات موردنیازشان سخت خواهد شد و در نتیجه، تولید و فروش افت خواهد کرد. از آن‌سو اما کاسته‌شدن از شدت تحریم‌ها طبعا می‌تواند روند تولید و فروش را بهبود ببخشد.

منبع: دنیای اقتصاد
 

کد خبر 127645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha