راهکار مجلس برای تامین فولاد مورد نیاز صنعت خودرو در ابتدای زنجیره

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات صنایع کشور در تامین نیاز خود به مواد اولیه نظیر فولاد گفت: در طرحی که برای تامین نیاز صنعت خودرو و قطعه سازی به فولاد تدوین کرده ایم، نیاز صنایع به فولاد را از انتهای زنجیره به ابتدای آن منتقل کردیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قیمت های عجیب و غریب خودرو متاثر از مشکلاتی است که این صنایع با آن دست به گریبان هستند. مهمترین این مشکلات به تامین مواد اولیه مربوط می شود که مواد پتروشیمی و فولاد مهمترین آنها را به خود اختصاص داده است.

مواد اولیه مورد نیاز صنایع به خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی یکی از مشکلاتی است که صنعت خودرو را به خود مشغول کرده است. این مواد هر چند کاملا داخلی و با کمترین وابستگی به خارج از کشور تولید می شود اما پا به پای نرخ ارز و گاها فراتر از آن قیمت گذاری می شود.

از سوی دیگر افزایش نرخ ارز، تولید کنندگان را به صادرات این مواد راغب تر کرده است تا عرضه به بازار داخلی و تامین نیاز صنایع.

همین مشکلات موجب شده است تا مجلس با ارایه طرحی در صدد اجبار این صنایع به تامین نیاز داخلی باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، به برنامه های حمایتی مجلس از صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از طرح مجلس به حمایت از خودروسازان و قطعه سازانی مربوط می شود که در مسیر توسعه، افزایش ارتباط با دانشگاه، کاهش مصرف سوخت، افزایش کیفیت و استاندارد خودرو مشغول هستند چرا که این مسیر به افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به خارج از کشور منتهی می شود.

مصطفی طاهری، افزود: در این طرح دولت را موظف می کنیم تا در ازای هر پیشرفتی در این صنایع، حمایت های بیشتری را به صاحبان این صنایع ارائه کند.

 

مصطفی طاهری



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با تشریح بخش مربوط به فولاد این طرح، تصریح کرد: بخش فولاد در این طرح به فروش داخلی، صادرات، تشکیل کمیته و سامانه تجارت قسمت تقسیم شده است.

طاهری با اشاره به مازاد 50 درصدی در تولید فولاد کشور، افزود: بر اساس این طرح، صادرات فولاد را منوط به عدم وجود تقاضای داخلی کرده ایم به این صورت که فولاد ابتدا در بورس عرضه می شود و در صورت نبود هیچ گونه تقاضایی، تولید کنندگان می توانند اقدام به صادرات کنند.

وی با برشمردن دو مزیت مهم این روش تصریح کرد: در این روش، به دلیل عرضه زیاد قیمت کاهش پیدا می کند و از خام فروشی نیز جلوگیری می شود.

عضو کمیسیون صنایع، تاکید کرد: هدف اصلی این طرح، انتقال صادرات از راس زنجیره به انتهای آن است تا تامین نیاز داخلی به اولویت تولید کنندگان تبدیل شود که امیدواریم اجرای این طرح به افزایش اشتغال و آورده بیشتر منتهی شود.

طاهری در پایان به تشریح چگونگی خرید فولاد در صورت اجرای این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح، فعالان صنایع با عقد قرارداد با بورس و اعلام نیاز مصرف خود در مقاطع طولانی مدت، تولیدکنندگان را موظف به تامین نیاز خود می کنند و تولید کنندگان نیز می توانند مازاد تولید خود را به خارج از کشور صادر کنند.

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 127746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha