برآورد سایت های خرید و فروش خودرو بی نتیجه ماند!

یک فعال بازار خودرو گرچه رویدادهای سیاسی و بین المللی را بر شوک روانی در بازار خودرو موثر می داند اما معتقد است مهمترین عامل موثر بر این جریان و افت نرخ دلار، اقدام بانک مرکزی در کاهش نرخ فروش دلار است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی از دو هفته گذشته و در پی اتفاقات سیاسی در امریکا، نرخ ارز روند نزولی در پیش گرفته و منجر به نوسانات قیمتی در بازار خودرو شده است که رکود ادامه‌دار بازار خودرو که طی چند ماه اخیر معاملات را در این بازار کاملا قفل کرده بود این روزها به اوج خود رسیده است.


بر این اساس در روزهای گذشته رفتار نوسانی دلار، خریداران و فروشندگان را در بازار خودرو بلاتکلیف تر از ماههای قبل کرده است و موجب شده که از ترس زیان بیشتر دست از خرید و فروش بکشند با این حال بسیاری از کارشناسان تثبیت نرخ ارز را تنها عامل بازگشت رونق به این بازار می دانند.


در حدود سه سال گذشته و همراه با اعمال تحریم‌های بین‌المللی، نوسانات نرخ ارز همواره تعیین‌کننده اصلی قیمت‌ها در بازار خودرو بوده است؛ به‌ طوری که با وقوع هر رویداد سیاسی و بین‌المللی، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به موازات ارز به مسیر خود ادامه داده و گاهی کاهشی یا صعودی بوده است.

با وجود اینکه فعالان بازار خودرو نیز تحولات سیاسی و بین‌المللی را در افت نرخ دلار و نوسانات بازار خودرو موثر می دانند اما به گفته آنها بیشتر این نوسانات تنها شوک روانی بر بازار خودرو است.

بر همین اساس کاظم محمدی نیکخواه از فعالان بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه مهمترین عامل شوک روانی و نوسانات اخیر در بازار خودرو اقدام بانک مرکزی در کاهش نرخ فروش دلار است، می گوید: برخلاف برخی گزارش ها از بازار خودرو ، افت 30 درصدی قیمت داخلی ها و میلیاردی خارجی ها شایعه و برآورد برخی سایت ها از تاثیر نوسانات ارزی بر بازار خودرو است و به هیچ وجه در بازار عملی نشده است.
 

قیمت خودرو

 


با تثبیت نرخ ارز قفل رکود معاملات خودرو شکسته می شود

وی تنها عامل موثر در قیمت خودرو را تثبیت نرخ ارز و شکست قفل رکود از بازار خودرو عنوان کرد و معتقد است : تا زمانی که شرایط کنونی اقتصادی بر کشور حاکم باشد نمی توان به افت قیمت کالاها و بازار خودرو امید داشت.

وی تصریح کرد : زمانی که بانک مرکزی به یکباره نرخ دلار را حدود 15 درصد زیر قیمت بازار اعلام می کند و رقم فروش را از 31 هزار تومان به 24 هزار تومان می رساند و مطرح می کند که هیچ خریدی هم ندارد بالطبع بازار ارز با شوک مواجه می شود و بازار خودرو را نیز متاثر می کند.

این فعال بازار خودرو خاطر نشان کرد : با این اقدام بانک مرکزی بسیاری از سایت های خرید و فروش خودرو ، قیمت هایی را بر اساس نرخ فروش ارز از سوی بانک مرکزی برآورد و اعلام کردند که اصلا در بازار عملی نشد و پس از آن نیز بانک مرکزی مجددا نرخ فروش را بالا برد بنابراین مهمترین عامل شوک روانی و نوسانات در بازار خودرو بانک مرکزی است و مردم دخالتی در این جریان ندارند.

به گفته نیکخواه اعلام ریزش شدید قیمت خودرو در بازار شایعه ای بیش نیست و صرفا در سایت هاو فضای مجازی این ارقام بالا و پایین می شود و در واقعیت بازار چنین اتفاقی رخ نداده است.


متقاضیان به این زودی ها چشم انتظار تغییر خاصی در قیمت خودرو نباشند

وی با این حال تاکید می کند : تمام نوسانات اخیر در بازار خودرو حاصل تلاطمات ارزی است و هیچ مبنای درست اقتصادی ندارد و زمانی منطق اقتصادی پشت این اتفاقات قیمتی در بازار خواهد بود که بالای 3 میلیون بشکه نفت فروخته شود بنابراین چنانچه نیاز ارزی کشور توسط همین میزان صادرات صورت گیرد به این زودی ها نباید چشم انتظار تغییر خاصی در اقتصاد و قیمت ها باشیم.

وی ثبات نرخ ارز را تنها عامل خروج رکود بازار خودرو می داند و معتقد است : در صورت ثبات در بازار ارز تصمیم گیری در بازار خودرو سهل تر و و بالتبع بازار از رکود خارج و قیمت ها تثبیت خواهد شد در حالی که امروز با نوسانات شدیدی که در نرخ ارز وجود ندارد نمی توان در خصوص ساعت و دقایق بعد برنامه ریزی کرد.

به گفته عضو هیات اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در حال حاضر هیچ گونه خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمی گیرد و هیچ کسی تمایل به خرید و فروش ندارد و اگر فروشنده ای وجود دارد تنها دلالان هستند که تعداد زیادی خودرو خریداری کردند و امروز از ترس زیان فروشنده شدند.

نیکخواه در پایان با توجه به برخی پیش بینی ها در خصوص وضع بازار خودرو می گوید : ظرف هفته های آتی بازار معاملات خودرو راکد خواهد بود و مگر اینکه ثبات قیمتی در بازار ارز ایجاد شود که منجر به شکست رکود و تثبیت قیمت خودرو در بازار شود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha