کد خبر 128058
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
رنگ‌های متنوع خودرو محبوبیت ندارند

نیسان فقط برای رنگ نارنجی 9 حالت مختلف دارد،‌ اما مردم همچنان رنگ های سیاه،‌ سفید و نوک مدادی و نقره ای را ترجیح می دهند.

به گزارش پرشین خودرو، موتور جست و جوی خودرویی آسیکارز iSeeCars با تحلیل داده های 9.4 میلیون خودروی فروخته شده در سال 2019 (مدل های 2014 تا 2018) به پژوهش در مورد رنگ های دلخواه مشتریان پرداخته که معلوم شده رنگ های سیاه و سفید (هر کدام تقریباً 47 درصد کل رنگ ها) را به خود اختصاص داده اند و تا این جای کار اصلاً خبر نیست، چون سالیان سال است که همه این حقیقت را می دانند. رنگ بعدی انتخابی خریداران خودرو هم خاکستری (نوک مدادی) و نقره ای است این هم جدید نیست.


شاید این جمله معروف هنری فورد بنیانگذار تولید انبوه خودرو در دنیا را هم شنیده باشید که گفته بود: «مشتریان می توانند هر رنگی که برای خودروی خود می خواهند انتخاب کنند، مادامی که رنگ آن سیاه باشد.»


اما این دلیل نمی شود که در قرن بیست و یکم و با این همه پیشرفت در صنعت خودرو، خودروسازان توان ارائه رنگ های جذاب و خاص و متنوع را نداشته باشند.

نیسان ژاپن در ارائه سایه ها و هاله های بسیار متنوع رنگ نارنجی متخصص است و اتفاقاً نام های اختصاصی هم برای این تنوع رنگ دارد تا مشتریان به راحتی رنگ دلخواه خود را انتخاب کنند برای مثال سانست دریفت، کرمافلر، مونارک اورنج، بلیز متالیک و از این قبیل. باز هم به معنی آن نیست که نیسان از عهده تنوع رنگ در قرمز، زرد، آبی و سبز عاجز و ناتوان است. در حال حاضر نیسان فقط در نارنجی 9 رنگ متنوع دارد که از این بابت هیچ برندی در دنیا برای یک رنگ 9 حالت مختلف ارائه نمی کند (حتی اگر توانش را داشته باشد). نیکول فونسکا Nicole Fonseca مدیر ارشد طراحی نیسان آمریکا می گوید برای آن که نارنجی به خودرو بیاید، باید رنگ این خودروها بیش از حد معمول اشباع شود. برای این منظور برند نیسان از کروم فلر بهره می گیرد که ظاهر این رنگ با توجه به منبع نور و با توجه به زاویه دید متفاوت به نظر می رسد.

 

رنگ خودرو

 


خودروسازی کرایسلر آمریکا هم در مدل پاسیفیکای سال 2021 خود یک رنگ آبی منحصر به فرد ارائه داده که نام آن را فتم بلو Fathom Blue‌ گذاشته که معنی تحت الفظی آن آبی شبه یا آبی روح است.

مزدا در خانواده رنگ های قرمز هم رنگ خاصی دارد که به سول رد کریستال متالیک Soul Red Crystal Metallic شهرت دارد که آن هم معلوم نیست چرا از مفهوم روح و شبه برای رنگ استفاده کرده و به نوعی به معنی قرمز روحی بلوری متالیک است! انگار طراحان اسم این رنگ ها رنگ روح ها را هم دیده اند! هر چند که تا به حال هیچ کس عکسی از روح نگرفته اما «قرمز روحی» مزدا از فاصله خیلی دور هم توجه و نگاه را به سمت خود جلب می کند.

طراح خودرو باید هنگام طراحی همکاری بسیار نزدیکی با متخصص رنگ داشته باشد تا بتواند نمونه اولیه یک خودروی جدید را به قدری زیبا و چشم نواز طراحی کند تا هنگام نمایش در نمایشگاه های بین الملل خودرو نگاه ها را به سمت خود جلب کند. طراحی رنگ خودرو هم امروزه بدون کامپیوتر و قلم موهای روباتی و تکنیک های جدید رنگ آمیزی خودرو ممکن نیست. حالا با این که این فناوری ها و روبات ها به اوج توانایی در رنگ آمیزی خودرو رسیده اند که فقط 9حالت مختلف نارنجی می توانند ارائه دهند، مردم همچنان به رنگ سیاه و سفید و خاکستری چسبیده اند.

این تلقی که خودروهای قرمز جریمه خورشان خیلی بالاتر از رنگ های دیگر است چندان درست نیست و آمار و ارقام هم چندان از آن پشتیبانی نمی کنند. ‌این موضوع هم تا حدودی به اثبات رسیده است.

رنگ آبی خاص فراری هم بلو اسکوزا Blu Scozia (که در زبان ایتالیایی به معنی آبی اسکاتلندی است) نوعی آبی تاریک و عمیقی است که واقعاً نگاه را به سمت خود جلب می کند.

آبی خاص تویوتا هم نام خاص خود را دارد و به Cavalry Blue‌ یا آبی سواره نظام معروف است و روی خط تولید TRD‌ آن انجام می شود. داج مدل چارجر اس آر تی هم رنگ آبی خاص خود را دارد که به آبی اندوگو IndoGo معروف است. رنگ های خاص دیگر آن هم هلریزین [کشمش جهنمی] توررِد TorRed (قرمز صخره ای) و گومانگو (نارنجی انبه ای) هستند.

آستون مارتین فهرست غول آسایی از تنوع رنگ ها را برای شاسی بلند DBX‌ خود ارائه کرده که مشتریان می توانند از بین آن رنگ ها رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

[در ایران هم این اصطلاح بین مردم رایج است که مشتری اول و آخر بعضی از رنگ ها خود شما هستید که معنی آن این است اگر شما رنگ خاصی را انتخاب کنید به زحمت می توانید هنگام فروش برای آن مشتری پیدا کنید.]

در نظرسنجی و تحقیقات آیسکارز مشخص شده است که در ایالات هاوایی آمریکا که پلاک خودروهای آن رنگین کمانی است، کمترین تنوع رنگ در بین خودروها مشاهده می شود. فقط 17 درصد مردم در این ایالت رنگی جز سیاه،‌ سفید و خاکستری انتخاب کرده اند. در حالی که در ایالت ورمان آمریکا تقریباً 30 درصد مردم رنگ هایی غیر از سه رنگ یادشده خریداری کرده اند. شاید مردم ورمانت به این دلیل خودروی رنگی می خرند که راحت تر خودروی خود را در روز برفی پیدا کنند.

منبع: سایپا

کد خبر 128058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha