لیست قطعات مشمول واردات بدون انتقال ارز ارائه شد

رئیس کمیته ارزی و بانکی انجمن قطعه سازان از موافقت بانک مرکزی با واردات بخشی از قطعات و مواد اولیه تولید بدون انتقال ارز خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاپور سامعی در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ، با بیان این مطلب افزود : واردات بدون انتقال ارز از مکانیزم های مورد درخواست قطعه سازان و خودروسازان برای واردات مواد اولیه و قطعات بوده که در روزهای اخیر بانک مرکزی با بخشی از آن موافقت شده است. و در صورتی که با اجرای کامل واردات بدون انتقال ارز مورد موافقت شود می توان تمام اجناس دپو در گمرکات را ترخیص کرد.

وی با اشاره به ارائه لیست قطعات مشمول واردات بدون انتقال ارز از سوی وزارت صمت ، تاکید کرد : با مذاکرات انجام شده قرار است قطعات بیشتری به این فهرست اضافه شود که در صورت اجرا میان بری برای سرعت بخشیدن به واردات مواد اولیه و قطعات خواهد بود.

سامعی در ادامه به مشکل تامین ارز و مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان پرداخت و اظهار داشت : متاسفانه از ابتدای سال 99 میزان رشد مواد اولیه که اغلب آنها داخلی است بیش تر از نرخ ارز بوده است ضمن این که از دی ماه سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا نوسانات ارزی مشکلات زیادی را در تامین ارز از طریق بانک مرکزی ایجاد کرد و در سال جاری این مشکلات شدت بیشتری گرفت به طوری که قیمت پایه ارزی تا 3 برابر بالا رفت.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین به اختلاف بسیار کم ارز نیمایی با ارز آزاد اشاره کرد و ادامه داد : در حال حاضر ارز نیمایی که به قطعه سازان اختصاص داده می شود اختلاف بسیار کمی با ارز آزاد دارد با این حال همچنان قطعه سازان و تولیدکنندگان برای تامین ارز با مشکل مواجهند.

سامعی همچنین به مشکلات متعدد صنعتگران برای دور زدن تحریم های خارجی اشاره و تاکید کرد : تحریم‌های داخلی بیش از تحریم های خارجی دست و پای تولیدکنندگان را بسته است به عنوان مثال می توان به طی کردن فرایند 2 ماهه دریافت ارز نیمایی اشاره کرد در حالی که به دلیل اختلاف قیمت اندک ارز نیمایی با دلار آزاد طی نمودن این فرایند پردردسر به نفع قطعه سازان نیست.
 

شاپور سامعی

مسئولان به داد قطعه سازان برسند

وی در همین راستا به اعتبار شش ماهه ثبت سفارشات کالاها و در مقابل مدت زمان یک ماهه پس از تخصیص ارز برای ترخیص کالا از گمرکات اشاره و خاطر نشان کرد : پیشنهاد ما این است که این مدت زمان به دو ماه افزایش یابد تا تولیدکنندگان با منقضی شدن تخصیص ارز مواجه نشوند.

رئیس کمیته ارزی انجمن قطعه سازان در پایان با توجه به مشکل دریافت وام و خرید دین قطعه سازان، گفت: وضعیت قطعه سازان بسیار خراب و نگران کننده است و انتظار می رود که مسئولان به داد این صنعت برسند.


خبرنگار: زهرا حریری

 

برای مشاهده گزارش تصویری نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران اینجا کلیک کنید.

کد خبر 128136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha