ادامه روند نزولی قیمت خودرو با رفتار نوسانی نرخ ارز / ترس از افت بیشتر قیمت ها بازار خودرو را قفل کرد

رکود ادامه‌دار بازار خودرو این روزها به اوج خود رسیده است در حالی که هر روز تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران خودرو می شود در این میان کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند با ادامه رفتار نوسانی بازار ارز روند نزولی قیمت خودرو و رکود سنگین بر بازار ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگرچه در هفته‌های گذشته شرایط بی‌ثبات ارزی و کاهش نرخ دلار رکود سنگینی بر بازار خودرو حاکم کرده بود، اما محدودیت‌های کرونایی در این مدت سبب شده تا این رکود شدیدتر از قبل شود.

رشد شدید قیمت‌ها در بازار خودرو به واسطه افزایش نرخ ارز و رشد قابل توجه تورم از یک سو و بالا رفتن انتظارات تورمی از سوی دیگر و همچنین ورود سرمایه گذاران به بازار خودرو با هدف کسب سود و حفظ ارزش سرمایه در سال جاری شدت گرفت مواردی که از عوامل مهم افزایش قیمت خودرو تلقی می‌شوند.

با این وجود در هفته های اخیر اثرات روانی جریانات سیاسی بر نرخ ارز و افت آن، بازار خودرو را با شوک و رکود جدی همراه کرده، جریانی که نه تنها قیمت خودروهای داخلی را کاهشی کرده، بلکه منحنی قیمت وارداتی‌ها را نیز در مسیری نزولی قرار داده است.

در همین حال کارشناسان و فعالان، بازار خودرو را غیر قابل پیش بینی دانسته و معتقدند تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، شاهد رونق نخواهیم بود این در حالی است که با توجه به تصمیمات جدید دولت و افزایش محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی نمایشگاهها پیش بینی می شود در دو هفته آینده رکود در بازار خودرو شدیدتر نیز شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به شرایط بازار خودرو در هفته ای که گذشت، گفت: رکود ادامه‌دار بازار خودرو از ماه‌های گذشته معاملات را در این بازار عملا قفل کرده و هر روز رکود شدیدتر می شود و در این بازار خریداران و فروشندگان از ترس زیان بیشتر دست از خرید کشیدند.

سعید موتمنی با توجه به رفتار نوسانی نرخ ارز بر بازار خودرو اظهار کرد : در هفته جاری همچون هفته‌های گذشته بازار خودرو در رکود کامل بود به طوری که ظرف این مدت هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نگرفته است و با محدودیت‌های کرونایی رکود در این بازار شدیدتر از هفته‌های گذشته بازار خودرو را به کما فرو برده است.
 

رفتار نوسانی ارز فروشندگان را غافلگیر کرد

وی معتقد است با این حال قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته دو تا سه درصد کاهش نشان می‌دهد که برای خودروهای خارجی به دلیل بزرگتر بودن حباب قیمت آنها، ریزش سنگین‌تر است.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، نوسانات نرخ ارز سبب شده تا ترس مردم از خرید خودرو بیش از هفته‌های گذشته شود، چرا که می‌ترسند با خرید خودرو دوباره قیمت‌ها کاهش یابد.

موتمنی با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته قیمت خودروها به‌ طور متوسط با افت سنگین 25 درصدی همراه بوده است، متذکر شد: با این وجود خریداران منتظرند ببینند با روند کاهشی نرخ ارز که هر از گاهی دوباره افزایشی می‌شود، بالاخره در این بازار چه اتفاقی خواهد افتاد.
 

انتظار کاهش بیشتر قیمت ها در بازار

وی با اعلام اینکه در بخش تقاضا همچنان امید برای کاهش قیمت وجود دارد، یاد آور شد: در واقع همان اتفاقی که در بازار خودروهای داخلی رخ داده در بازار وارداتی هم افتاده و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها اجازه رونق گرفتن خرید و فروش را با وجود روند نزولی قیمت ها را نمی‌دهد.

به گفته این مقام صنفی در اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، بازار غیرقابل پیش‌بینی است و تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، شاهد رونق در بازار خودرو نخواهیم بود.

موتمنی با این حال بر ادامه روند نزولی قیمت‌ها اشاره و ضمن پیش بینی عدم افزایش مجدد قیمت خودرو در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: با این حال در این بازار مشتریان هستند که تصمیم می‌گیرند خودروها را با چه قیمتی خریداری کنند به همین دلیل قیمت‌ها ثابت نیست و در صورت انجام معاملات، نرخ‌ها به صورت توافقی است.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha