طرح دولت برای ساماندهی صنعت خودرو به زودی رونمایی می شود

یک مقام مسئول در وزارت صمت اعلام کرد: طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جهش تولید و ساماندهی صنعت خودرو حداکثر تا پایان ماه جاری رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، جریان ساماندهی و نرخ گذاری خودروهای داخلی در حالی با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی در آستانه تغییری اساسی قرار دارد که به گفته مسئولان تا زمان تعیین تکلیف نهایی طرح مجلس، راهکار وزارت صمت به عنوان راهکاری موقت در نظر گرفته شده و عملیاتی می شود.

اگر چه وزارت صمت تاکنون رسما در خصوص جزئیات طرح پیشنهادی اعلام نظر نکرده است اما به گفته معاون دفتر حمل و نقل وزارت صمت، موضوع قیمت‌گذاری 55 درصد محصولات پرتیراژ و پر مصرف توسط شورای رقابت و 45 درصد سایر محصولات توسط خود خودروسازان بخشی از راهکارها و بسته پیشنهادی وزارت صمت برای صنعت خودرو است که در حال بررسی است.

با این حال گفته می شود همزمان با اجرای این طرح قرار است بسته حمایتی از سوی دولت تدوین و طبق آن، بستر لازم در راستای جهش تولید در نیم سال دوم فراهم شود که شامل تامین منابع مالی ارزی و ریالی موردنیاز خودروسازان و زنجیره تامین برای رشد تیراژ است.

طرح مورد نظر وزارت صمت در حالی گفته می شود باید به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه رفته و مجوز اجرا بگیرد که همزمان مجلس نیز طرح دیگر را برای تغییر روش قیمت گذاری خودرو دنبال می کند. در طرج مجلسی ها که با نام تحول صنعت و بازار خودرو تدوین و کلیات آن هفته گذشته به تصویب رسید قرار است در صورت تصویب در صحن علنی مجلس قیمت خودرو در بورس کالا و بر اساس نظام عرضه و تقاضای بورس تعیین شود. طرحی که اگرچه ایده آل خودروسازان و وزارت صمت نیست، اما به جهت حذف قیمت گذاری دستوری و خروج شرکتها از زیاندهی تا حدودی مورد استقبال نسبی آنها قرار گرفته است.

تیغ دولبه عرضه خودرو در بورس

در همین حال معاون دفتر حمل و نقل وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو طرح مجلس و عرضه خودرو در بورس را تیغه دو لبه ای عنوان کرد و گفت: اگر چه بورسی ها به شرط عدم تعیین سقف و کف قیمت با طرح مجلس موافقند اما در صورت تصویب این طرح و عرضه خودرو بیم افزایش قیمت و حتی افت شدید قیمت و حذف صرفه اقتصادی تولید نیز وجود دارد است که بر این اساس مذاکرات و بررسی ها در خصوص این طرح کماکان ادامه دارد.

 

خط تولید خودرو



امیر جعفرپور اظهار داشت: اگر چه مجلس طرحی را با نام «تحول صنعت و بازار خودرو» در دستور کار دارد اما پی گیری هایی نیز از سوی وزیر صمت در یکی دو ماه اخیر صورت گرفته است.

وی افزود: پس از بررسی و مذاکرات با کارشناسان و متولیان صنعت خودرو و قطعه سازی راهکار پیشنهادی وزارت صمت برای ساماندهی قیمت خودرو در حال جمع بندی و تایید نهایی است و ظرف یکی دو هفته آینده اعلام می شود.

هماهنگی با قطعه سازان در طرح وزارت صمت

وی گفت: بر اساس طرح وزارت صمت و تصویب آن در شورای هماهنگی سران قوا قیمت‌گذاری 55 درصد محصولات پرتیراژ و پر مصرف توسط شورای رقابت و 45 درصد سایر محصولات توسط خودروسازان انجام می شود.

 

قطعه سازی



این مقام مسئول در وزارت صمت با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی وزارت صمت برای جهش تولید و ساماندهی بازار خودرو اقدام و تصمیم بزرگی است، خاطر نشان کرد: ساماندهی بازار و کاهش قیمت خودرو مستلزم برخی هماهنگی با قطعه سازان و خودروسازان و تحمل و صبوری زنجیره تامین در دریافت مطالبات و اصلاح قیمت هاست که طبعا این موارد بررسی راهکار پیشنهادی وزارت صمت را زمانبر کرده است.

جعفرپور تاکید کرد: در صورتی که طرح مجلس تصویب و عملیاتی شود با توجه به نوع مصوبات آن طبعا قطعه سازان سریعتر مبالغ و مطالبات را دریافت خواهند کرد اما تا آن زمان و اجرای طرح موقت دولت برای ساماندهی قیمت خودرو نیازمند صبوری سازندگان و قطعه سازان هستیم.

بیم رکود در بازار خودرو با حذف حاشیه قیمت

وی تصریح کرد: البته در سال جاری با اجرای طرح بازنگری فصلی قیمت خودرو توسط شورای رقابت قیمت کارخانه ای بسیاری از خودروها به قیمت بازار نزدیک شد و پیش بینی می شود با تعدیل و تثبیت نرخ ارز نیز فاصله قیمت خودرو با حاشیه بازار کاملا از بین برود و حتی بیم آن می رود که رکود در بازار خودرو نیز ایجاد شود.

معاون دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین به اجرای طرح همزمان قیمت گذاری مواد اولیه از سوی وزارت صمت اشاره و اظهار داشت: وزارت صمت همزمان با راهکار افزایش تولید و ساماندهی قیمت خودرو موضوع عرضه مواد اولیه تولید به قیمت مناسب را در حال بررسی دارد و پیش بینی می شود تا پایان ماه جاری این موضوع و طرح وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو و رونمایی شود.

جعفرپور در پایان خاطر نشان کرد: امید می رود با طرح وزارت صمت ضمن خروج خودروسازان از حاشیه زیان شاهد رضایت مصرف کنندگان و خودروسازان و زنجیره تامین از قیمت و بازار خودرو باشیم.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 128314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha