هیوندایی-کیا جریمه ایمنی خودرو را پذیرفتند

واحدهای هیوندایی موتور و کیا موتورز آمریکا جریمه بی سابقه 210 میلیون دلاری را به خاطر عدم انجام به موقع فراخوان رفع عیب قوای محرکه خودروها برعهده گرفتند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی در آمریکا NHTSA‌ می گوید، دو شرکت به هم پیوسته ی کره ای [منظور هیوندایی و کیا] با این سازمان به توافق رسیدند و به حکم صادر شده رضایت دادند چون قبول داشتند که گزارش آنها به آژانس حاوی اطلاعات نادرست بوده است.

از این مبلغ جریمه، 140 میلیون دلار برای هیوندایی در نظر گرفته شده که 54 میلیون دلار آن پرداخت مستقیم است و 40 میلیون دلار آن به شکل تعهد صرف هزینه روی بهبود اندازه گیری عملکرد ایمنی خودرو در نظر گرفته شده است و اگر الزامات را رعایت نکند 46 میلیون دلار اضافه خواهد شد.

جریمه شرکت کیا که خواهر کوچکتر هیوندایی در کره جنوبی به حساب می آید، 70 میلیون دلار است که 27 میلیون دلار آن پرداخت مستقیم است و 16 میلیون دلار هم مثل هیوندایی صرف بهبود اندازه گیری های ایمنی و در صورت عدم توانایی در اجرای الزامات 27 میلیون دلار اضافه خواهد شد.

جیمز آونز James Owens قائم مقام ریاست سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی آمریکا در این خصوص گفته است: «این موضوع خیلی حیاتی است که سازندگان به شکل صحیح و مناسب، اهمیت مسئولیت های شان را در خصوص فراخوان های ایمنی به رسمیت بشناسند و اطلاعات به موقع و صحیح و صادقانه را در تمامی مسائل مرتبط با ایمنی را در اختیار آژانس بگذارند.»

 

کیا هیوندای



این توافق برای پرداخت جریمه به فراخوان بین سال های 2015 تا 2017 باز می گردد که به خاطر مشکلات تولید و ساخت در دو کمپانی هیوندایی و کیا به وجود آمده بود و باعث خوردگی بلبرینگ ها و نقص جدی در موتور خودرو می شد.

به عنوان بخشی از این توافق، هیوندایی 40 میلیون دلار صرف ساخت آزمایشگاه بازرسی و تست میدانی ایمنی خودرو در ایالات متحده خواهد کرد و یک سیستم آی تی برای تحلیل بهتر داده های ایمنی در این آزمایشگاه تأسیس می کند.

برایان لتوف Brian Latouf مدیر ایمنی هیوندایی موتور آمریکای شمالی می گوید: «ما به سرعت اقدام فوری برای تقویت پاسخ گویی به نگرانی های ایمنی را به اجرا می گذاریم.»

شرکت کیا در بیانیه ای که منتشر کرد نوشت که «تمام اتهام ها را رد می کند اما به خاطر آن که قصد مخالفت با حکومت آمریکا را ندارد موضوع توافق را پذیرفته است» کیا همچنین این موضوع را اضافه کرده است که قرار است با یک تجدید ساختار، واحد رسیدگی به فراخوان را به ایالات متحده منتقل کند.

در ماه اوت سال 2014، هیوندایی پذیرفته بود که 17.35 میلیون دلار جریمه بپردازد تا بازرسی های سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی آمریکا NHTSA‌ را پایان دهد، همان موضوع باعث تأخیر در فراخوان 43,500 دستگاه خودروی جنسیس و عدم رفع نقص در ترمز این خودروها شد که به دو مورد شکایت به خاطر جراحت رانندگی منجر شده بود. در همان سال 2014 سازمان یادشده گوشزد کرده بود «هیوندایی باید روش پرداختن به رفع نقص های مرتبط با ایمنی را تغییر و بهبود دهد».

کیا هم پذیرفت یک دفتر یا واحد ایمنی در ایالات متحده تأسیس نماید و فردی را به عنوان رئیس این واحد بگمارد ضمن آن که هر یک از دو خودروساز کره ای باید یک ممیز کیفی مستقل و خارج از سیستم خود –شخص ثالث- انتخاب کند و این ممیز باید به طور مستقیم گزارش های خود را به سازمان NHTSA‌ ارسال کند. ضمن آن که این ممیز کیفی باید یک بازنگری جامع در روش های متداول این دو کمپانی در خصوص ایمنی را به اجرا بگذارد.

حالا که هیوندایی و کیا توافق کردند که جریمه را بپردازند، هیوندایی 3 سال و کیا 2 سال وقت دارند و می توانند برای 1 سال هم درخواست تمدید کنند.

فراخوان سال 2015 تا 2017 شامل سوناتای مدل های 2011 تا 2014 و سانتافه 2013 تا 2014 بود. کیا هم تا سال 2017 هیچ فراخوانی نداد بعد از آن خودروهای اپتیمای 2011 تا 204 و سورنتوی 2012 تا 2014 و اسپورتج 2011 تا 2013 را برای رفع نقص فراخواند.

لازم به یادآوری است که این جریمه و توافق هیچ ربطی به بازرسی ها و تحقیقات جدید سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی NHTSA‌ در خصوص آتش گرفتن برخی از مدل های هیوندایی و کیا ندارد که بدون تصادف یا سانحه اتفاق می افتند. حتی برخی از این آتش سوزی خودبه خودی در خودروهایی اتفاق می افتد که برای رفع نقص در موتورهایشان فراخوانده شده اند.

در سال 2019 رویترز گزارش کرده بود که گروهی در ایالت متحده در حال رسیدگی و بازرسی رفتارهای فریب کارانه و غیرمنصفانه احتمالی کیا و هیوندایی هستند که به آتش گرفتن صدها خودروی این دو کمپانی مربوط است.

در ماه نوامبر 2018 هم رویترز گزارش داده بود که دادستانی فدرال یک تحقیق و بازرسی را آغاز کرده است تا مشخص شود دو شرکت هیوندایی و کیا اقدام لازم برای رفع نقص در موتور محصولاتشان را به درستی پیگیری کرده اند یا خیر.

در سال 2014 هیوندایی و کیا توافق کرده بودند که 350 میلیون دلار جریمه به دولت آمریکا بابت اطلاعات نادرست در مورد مصرف سوخت محصولاتشان بپردازند که بالاترین مبلغ در زمان خودش بر اساس قانون هوای پاک بود.

کد خبر 128484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha