افزایش تیراژ خودروسازان، بازار را سر و سامان می دهد / بورس کالا مکانیزم اقتصادی برای منافع خودروسازی و مصرف کننده

برای بازگشت ثبات به بازار ابتدا باید تولید سر و سامان گیرد راهکاری که پیش بینی می شود با افزایش تیراژ تولید خودروسازان و تغییر سیاست های قیمتی عملی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به رغم تکاپوی بهارستان و دولت برای ساماندهی صنعت و بازار هنوز تلاطم های صنعت خودرو سازی کشور به پایان نرسیده و بازار این صنعت همچنان با بحران های متفاوتی درگیر است.

با این حال نمایندگان مجلس و متولیان این صنعت با ارائه طرح ها و نقشه راه های جدید (از پیش فروش و قرعه کشی تا ساماندهی بازار و جهش تولید) به دنبال بازگشت ثبات و آرامش به این صنعت و بازار مرتبط با آن هستند راهکارهایی که اگر چه برخی از آنها در ماههای اخیر اجرایی شده اما تاکنون نتیجه مورد انتظاری را به همراه نداشته است.

هر چند در این میان طرح های اخیر دولت و مجلس همچنان نهایی نشده است، راهکارهایی که با وجود برخی از انتقادات باید دید در صورت تایید، کدامیک می تواند نسخه ای برای درمان درد این صنعت باشد.

در همین ارتباط یک تحلیلگر صنعت خودرو معتقد است برای اینکه به تعادل در بازار برسیم و حاشیه سود سوداگری را کاهش دهیم، باید تلاش کنیم تا میزان تولید را بر اساس قیمت های منطقی بالا برد تا با افزایش تولید، بازار خودرو و قیمت ها تنظیم و متعادل شود.

امرالله امینی با اشاره به راهکار مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا به خبرنگار پرشین خودرو گفت: قیمت گذاری خودرو براساس مکانیسم عرضه و تقاضا، بهترین نسخه برای درمان بازار خودرو است تا هم به واسطه عرضه کالا، قیمت واقعی کشف شود و هم شفافیت بر اقتصاد حاکم شود.

 

خط تولید ایران خودرو



وی اگر چه بهترین روش ساماندهی و کشف قیمت خودرو را مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار می داند اما با این حال معتقد است طرح مجلس برای ورود خودرو به بورس از هر لحاظ هم به نفع خودروساز و خریدار است چرا که مشتری با قیمت اقتصادی تری نیاز خود را برطرف می کند.

به گفته این اقتصاددان، همواره یکی از مشکلاتی که در اقتصاد ما وجود دارد، قیمت گذاری دستوری در بازارهای مختلف بوده که این امر چیزی جزء فساد و رانت ایجاد نکرده است بنابراین اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، معاملات آن شفاف خواهد بود و دیگر از فساد و رانت در این بازار خبری نخواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی یاد آور شد: تا مادامی که شرایط فعلی بر صنعت خودرو کشور حاکم باشد، از اجرای این شیوه‌ها مشتری یا خودروساز نفعی نخواهد برد.

امینی تاکید کرد: برای بازگشت ثبات به بازار در ابتدا باید تولید سر و سامان گیرد راهکاری که به نظر می رسد تنها با افزایش تیراژ تولید خودروسازان عملی می شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه وضع کنونی بازار خودرو حاصل سیاست گذاری اشتباه قیمتی است، خاطر نشان کرد: امروز مصرف کننده نسبت به چند سال قبل قیمت‌های گزافی را برای خرید خودرو می‌پردازد و این نشان‌دهنده سیاست گذاری اشتباه قیمتی است که به جای حمایت از تولید در سال جهش تولید، از واسطه ها حمایت شده است در حالی که باید با تغییر سیاست و اجرای راهکارهای منطقی و کارشناسی مانع از ادامه این شرایط در بازار خودرو شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha