رشد قیمت ها با وجود رکود شدید در بازار خودرو!

اگر چه با وضع محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونایی، بازار راکد خودرو در رکودی شدیدتری فرو رفت اما با آغاز بکار فعالیت نمایشگاه ها استارت افزایش پنج تا شش درصدی قیمت خودرو در بازار زده شد به طوری که طی دو روز گذشته قیمت برخی از خودروها حدود 20 درصدی افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از کاهش نسبی قیمت خودرو در هفته های اخیر، حال شاهد توقف این روند و آغاز مجدد سیر افزایش قیمت‌ها هستیم جریانی که به دلیل تغییرات پی در پی موجب سردرگمی خریداران در بازار و رکود سنگین معاملات در بازار خودرو شده است.

بالا رفتن تب قیمت در بازار خودرو و افزایش قیمت خودروها در مقایسه با هفته گذشته در حالی رخ داده که بازار خودرو پس از دو هفته تعطیلات کرونایی تازه آغاز بکار کرده است و به جز نوسانات در بازار ارز اتفاق عجیبی در بازار رخ نداده که بتوان افزایش قیمت را به آن نسبت داد.

در این میان برخی معامله گران و فعالان بازار خودرو معتقدند اگر چه ثبات سایر بازارها به خصوص دلار در روند قیمت در بازار خودرو تاثیر گذار است و نوسانات قیمت را کم می کند اما موضوع دیگر خروج تدریجی بازار خودرو از فاز هیجانی ناشی از تحولات سیاسی در آمریکاست که منجر به تغییر رفتار در بازار شده است.

با این وجود برخی فعالان بازار خودرو تحولات اخیر و افزایش قیمت در بازار را به بازیگران بازار خودرو در فضای مجازی نسبت داده و معتقدند که با وجود تعطیلات کرونایی و تشدید رکود بازار چنانچه معاملاتی نیز صورت گرفته صرفا در فضای مجازی و به دست دلالان بوده است و با اضافه شدن هر روزه دلالان در بازار آزاد، احتمال افزایش قیمت خودروها و فاصله بیشتر نرخ بازار آزاد و کارخانجات و التهاب بیشتر در بازار خودرو خواهیم بود.

 

بازار خودرو



برهمین اساس نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تاکید بر اینکه بیشتر معاملات خودرو در فضای مجازی و به دست دلالان صورت می گیرد، از افزایش 20 درصدی قیمت برخی از خودروها با آغاز فعالیت نمایشگاهها از ابتدای هفته خبر داد و گفت: اگر چه با وضع محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونایی، بازار راکد خودرو در رکودی شدیدتر فرو رفت اما با شروع بکار فعالیت نمایشگاهها استارت افزایش 5 تا 6 درصدی قیمت خودرو در بازار زده شد به طوری که طی دو روز گذشته قیمت برخی از خودروها حدود 20 درصدی افزایش داشته است.

اسد کرمی با تاکید بر اینکه با وجود آغاز رسمی فعالیت در بازار خودرو همچنان قیمت دقیقی را برای خودرو نمی توان اعلام کرد، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: باوجود آغاز بکار نمایشگاهها اما همچنان قیمت ها در بازار دقیق نیست و علی رغم افزایش قیمت تعدادی از خودروهای پرتیراژ، برخی از حودروها نیز تغییر چندانی نداشته است.

به گفته وی هم اکنون قیمت هایی که در فضای مجازی اعلام می شود نیز کاملا ساختگی است و به دست دلالان صورت گرفته است و بنابراین به مردم توصیه می شود منتظر ثبات در قیمت ها باشند و سپس اقدام به خرید کنند.

وی تاکید کرد: با این وجود در دو هفته اخیر اغلب کسانی که مشکل مالی داشتند اقدام به معامله خودرو و خرید و فروش در فضای مجازی کردند و برخی نیز ناگزیر به فروش خودرو زیر قیمت شده اند.

این مقام صنفی در اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ادامه به تاثیر تصمیمات و طرح های پیشنهادی دولت بر قیمت خودرو در بازار اشاره و خاطر نشان کرد: اگر چه بازار خودرو روزهای بسیار آرام و همراه با رکودی را در هفته های اخیر سپری می‌کرد اما معتقدم نوسانات و رشد نرخ دلار و از سویی اعلام برخی تصمیمات قیمتی به یکباره شوک جدیدی به بازار خودرو وارد کرد و در آخرین روز هفته گذشته شاهد از بین رفتن آرامش در بازار خودرو بودیم و به دنبال آن قیمت خودرو جهش‌های ناگهانی و میلیونی را در برخی از خودروهای پرتیراژ تجربه کرد.

وی تصریح کرد: با این حال عمده نوسانات قیمت خودرو ناشی از نوسانات نرخ ارز است که به شدت در بازار خودرو تاثیر می گذارد و بازار خودرو را ملتهب می کند.

با این حال ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد در حال حاضر پراید با افزایشی که در دو روز گذشته داشته به 108 میلیون، تیبا صندوق دار 122 میلیون، تیبا هاچ بک با افزایش 3 میلیونی به 135 میلیون، ساینا با 3 میلیون تومان افزایش به 137 میلیون میلیون، کوییک معمولی با 4 میلیون‌تومان افزایش، 145 میلیون تومان و کوییک R با افزایش 3 میلیونی با 155 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

در گروه محصولات ایران‌خودرو نیز پژو 206 تیپ 2 که پیش از این با کاهش های اخیر تا حدود 170 میلیون تومان رسیده بود با افزایش 40 میلیونی به 210 میلیون رسیده است همچنین سمند LX با 2 میلیون ‌تومان افزایش 186 میلیون‌تومان، پژوپارس‌ باافرایش 2 میلیونی؛ 215 میلیــــــون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای‌ با جهش 2میلیونی312 میلیون‌ تومان، دنامعمولی با 3 میلیون‌تومان افزایش 275 میلیون‌تومان و دناپلاس توربوشارژاتومات با افزایش 5 میلیونی465 میلیون‌تومان در بازار قیمت خورده است. خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 128753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha