خودروسازان خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار دارند

در حالی این روزها وزیر صمت بر رفع انحصار از صنعت خودرو تاکید دارد که به گفته کارشناسان در سالهای اخیر با اعمال سیاست های غلط و ایجاد رقابت پذیری، خودروسازان بخش خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح موضوعاتی چون تولید خودروهای برقی، مدرن و ارزان، افزایش تیراژ تولیدات داخلی و تقویت بخش خصوصی و انحصار شکنی در صنعت خودرو شعار هایی است که این روزها به طور مرتب از جانب مدیران و متولیان صنعت کشور مطرح می شود مسائلی که کارشناسان معتقدند ناشی از بهم ریختگی در سیاست گذاری کلان در صنعت خودرو است.


اظهارات متناقض و بهم ریختگی در سیاست گذاری در صنعت خودرو

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه راهکارهای اخیر مسئولان در خصوص تولیدات جدید با واقعیت های اقتصادی، صنعتی و حتی علمی کشور همخوانی ندارد، مطرح کرد: اظهارات متناقض مسئولان در ارائه طرح ها و برنامه هایی برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو نشان از بهم ریختگی در سیاست گذاری در صنعت خودرو کشور دارد.

امیر حسن کاکایی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: برگزاری نشست های متعدد و تاکید بر تولید خودروهای مدرن و ارزان، برقی و افزایش تیراژ تولیدات داخلی و یا تقویت بخش خصوصی و انحصار شکنی در این صنعت شعار و خواسته هایی زیبا، اما نشدنی است که این روزها از سوی متولیان صنعت کشور مطرح می شود و مسئولان به جای اینکه راهکار ارائه کنند انتظارات و آمال خودشان را در خصوص صنعت خودرو عنوان می کنند.

 

امیرحسن کاکایی



وی هر گونه توسعه و پیشرفت در صنعت خودروسازی را مستلزم تلاش و برنامه ریزی منسجم در کشور دانست و تصریح کرد: وعده ها و اظهارات اخیر وزیر صمت ناشی از عدم شناخت دقیق وی از صنعت خودرو کشور است و چنین فضایی که این روزها در خصوص انحصار شکنی در این صنعت ترسیم می کنند با وجود 30 خودروسازی در کشور تاکنون محقق نشده است.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تاکید وزیر صمت مبنی بر انحصار شکنی در صنعت خودرو با تقویت بخش خصوصی بیان کرد: تاکید بر انحصار شکنی در صنعت خودرو در حالی مطرح می شود که تجربه نشان داده که به هر میزان تعداد خودروسازان بیشتر شود به نوعی انحصار در این صنعت بیشتر و با کاهش صرفه اقتصادی در تولید، شرکتها ناگزیر به افزایش قیمت خودرو خواهند بود.

 

تیبا برقی



کاکایی همچنین با اشاره به فعالیت 30 خودروسازی رسمی در کشور، خاطرنشان کرد: اگرچه بیشتر این شرکتها همچنان پابرجا هستند اما عملا تولیداتی ندارند به طوری که هم اکنون به جز چند خودروسازی زیر مجموعه ایران خودرو و سایپا سایر این شرکتها با اعمال سیاست های غلط و در رقابت با یکدیگر به زمین خورده و در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با طرح این سوال که چرا در 20 سال گذشته به رغم ایجاد 30 شرکت که اغلب خصوصی هستند تاکنون رقابت در این صنعت ایجاد نشده است، مطرح کرد: هر زمان مسئولان پاسخ این سوال کلیدی را دادند، آن زمان می توانند راه حل نیز ارائه کنند.

به گفته کاکایی، گفت و گوهایی که دولتمردان و مجلسی ها این روزها در خصوص صنعت خودرو دارند، یک بازی سیاسی بوده و فقط وقت تلف کردن است.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 128779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha