کد خبر 129150
۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
 تحمیل خسارت سنگین آلودگی هوا به جهان

آلودگی هوا سالانه عامل مرگ میلیون‌ها نفر در جهان است. در این بین غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - که از خطرناک‌ترین آلاینده‌های هوا است - علاوه بر خطراتی که برای سلامت انسان دارد، سالانه خسارت‌های تریلیون دلاری نیز به جهان تحمیل می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، امروزه آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت افراد به‌ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط است، به‌طوری‌که از سال ۱۹۹۰ به بعد آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ زودرس در جهان شناخته و در سال ۲۰۱۳ منجر به مرگ ۵.۵ میلیون نفر در جهان شد.

در این میان ذرات معلق به دلیل ابعاد ریزی که دارند به‌شدت بر سلامت افراد تاثیرگذار هستند. با توجه به آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۶، حدود ۹۰ درصد جمعیت جهان هوایی را تنفس می‌کنند که غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در آن طی برخی روزها بالاتر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.

بر اساس مقاله‌ای که دانشگاه شریف آن را به چاپ رسانده است، سازمان بهداشت جهانی گزارش داده که بر مبنای غلظت استاندارد اندازه‌گیری شده در ۳۰۰۰ شهری که در سطح دنیا تحت پوشش برنامه این سازمان قرار دارند، غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سال ۲۰۱۶ در ۶۴ درصد شهرها فراتر از حد استاندارد بوده است.

 

آلودگی هوا



بر اساس این گزارش پیامدهای حاصل از آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به اندازه‌ای است که منجر به تحمیل زیان رفاهی جهانی ۵.۱۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۳ شد. این رقم تقریباً معادل ۷.۵ درصد و ۷.۴ درصد تولید ناخالص داخلی آسیای شرقی، منطقه اقیانوسیه و جنوب آسیا بود.

ازجمله خسارت اقتصادی‌های اقتصادی آلودگی هوا می‌توان به خسارت‌های ناشی از یک طوفان گرد و غبار اشاره کرد که به صدها میلیون دلار می‌رسد همچنین باید توجــه کرد که آلودگی هــوا نه‌تنها یک تهدید جدی برای سلامت بشر است بلکه بــا ایجاد انــواع بیماری‌ها و مــرگ زودرس، منجر به تقلیل رفاه و کیفیت زندگی می‌شود. از سوی دیگر بــا کاهش نیروی کار مولد کشورها درآمد و رشد اقتصادی نیز کاهش می‌یابد.

تحمیل خسارت تریلیون دلاری ناشی از آلودگی هوا نیازمند اقدامات جدی و فعالیت‌های همگانی است. مهمترین گام برای کاهش خسارات آلودگی هوا شناسایی عوامل ایجاد آن و تلاش برای کاهش میزان انتشار آلودگی هر یک از عوامل است.

گفتنی است که مهمترین علت آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگ‌ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناکترین آلاینده‌های موجود در هوا هستند و می‌توانند بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کنند و در مواجهه طولانی مدت سبب حملات قلبی و آسم شوند.

تماس با ذرات معلق همچنین می‌تواند سبب آسیب رسیدن به دستگاه قلبی -عروقی بدن، حملات قلبی و سکته شود. این آثار همچنین باعث افزایش مراجعات به مرکز درمانی و افزایش تعداد بستری و در برخی موارد مرگ زودرس می‌شود. از سویی تماس با ذرات معلق بر دستگاه تنفسی نیز اثرگذار است و باعث تشدید حملات آسم می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت از ابتدای سال تاکنون طی ۴۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

کد خبر 129150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha