معضل تکنولوژی های جدید در کارواش و راهکارهای مقابله ای خودروسازان

هر چقدر خودروهای جدید به حسگرها و امکانات جدید مجهز می شوند ریسک رفتن به کارواش بالاتر می رود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپا نیوز، به خاطر تجهیز انواعی از فناوری های ایمنی در خودروهای جدید، دیگر به این راحتی نمی توان دنده خودروهای اتومات را روی ‌خلاص N‌ [Neutral]‌ گذاشت و به ریل های کارواش سپرد. گاهی اوقات در برخی از مدل های خودرو طی کردن مسیر خودکار یک کارواش اصلاً تجربه جالبی نیست و محدود به برند خاصی هم نیست و انواعی از برندها و مدل ها با این مشکل رو به رو هستند. به بیان ساده تر، هر چه تعداد سنسورهای به کار رفته در یک خودرو بالاتر می رود احتمال آن که شما ناچار شوید یک سطل و یک ابر [اسفنج] به دست بگیرید بیشتر است!

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که اصلاً نباید خودروهای با فناوری های ایمنی و جدید را در کارواش شست و استدلال آنها هم این است که ابزارها و برس های بزرگ در کارواش هنگام شستن به خودرو آسیب می زنند. اما این روزها که مردم در آپارتمان ها و مجتمع ها زندگی می کنند و نمی توانند با ابر و سطل آب به جان کثیفی خودرو بیفتند و شلنگ آب روی خودرو بگیرند. ضمن آن که عبور از مسیر یک کارواش مجهز چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و در وقت و مصرف آب صرفه جویی می کند.

با این حال کارواش های مختلف هر کدام بسته به تجهیزاتشان مشکلات مختلفی برای خودروها به وجود می آورند مخصوصاً برای بخش هایی از خودرو مثل آینه بغل که از خودرو بیرون زده است. اما یکی از مشکلات رایج در کارواش ها خودروهای اتومات هستند که طوری طراحی شده اند که نمی توان آنها را در حالت خاموش روی خلاص قرار داد تا حرکت کند.

 

کارواش خودرو



اما در سال های اخیر بزرگترین معضل فناوری های کمک به راننده پیشرفته یا advanced driver-assistance systems (ADAS) هستند که در کارواش ها به طور اتومات ترمز می گیرند و اجازه حرکت به خودرو نمی دهند چون حسگرها به پردازشگر خودرو پیام می دهد که خودرو با مانع رو به رو است و پردازشگر هم به طور خودکار به ترمز و موتور خودرو دستور توقف می دهد.

در ضمن برف پاکن این خودروها به انواعی از حسگر مجهز است و به حرف راننده گوش نمی دهد و زمانی که کارواش روی این خودروها آپ می پاشد، سنسورهای برف پاک کن عمل کرده و شروع به حرکت می کند که ممکن است در اثر برخورد با برس های سنگین کارواش آسیب ببینند.

این معضلات از سال 2015 به بعد رو به افزایش است. اولین بار این مشکلات را در آکورای مدل TLX‌ مشاهده کردند، بعد در خودروهای لینکلن و لکسوس هیبریدی گزارش شد.

یک راه حل این بود که خودرو خاموش شود تا هیچیک از این حسگرها یا سنسورها فعال نشوند و پیام نادرست به پردازشگر خودرو نفرستند. اما مشکل بعدی این بود که وقتی خودرو را در حالت خلاص قرار می دادند و خاموش می کردند، قوای محرکه خودروهای اتومات طوری طرحی شده اند که در حالت خاموش حرکت نکنند.

در بعضی از مدل ها برای رفتن به کارواش های خودکار لازم است کروز کنترل پویا خاموش شود تا امکان عبور از تونل کارواش فراهم آید. در برخی دیگر مثل سوباروهای جدیدتر،‌ باید سیستم ترمز خودکار پیش-برخورد pre-collision braking، ترمز دستی و برف پاک کن ها را غیرفعال کنید.

ولووهای جدید که به ترمز خودکار مجهز هستند و این ترمز بخشی از فناوری اتوپایلوت [نیمه خودران] است و به راننده کمک می کند تا راحت تر رانندگی کند وقتی خودرو سه ثانیه از حرکت باز می ایستد، به طور خودکار ترمز دستی را فعال می کند. این سیستم در سراشیبی های تند خیلی کمک می کند اما در کارواش مزاحم است. این معضل هم از سال 2017 به معضل رفتن به کارواش اضافه شده اما در مدل های جدیدتر، با آپ دیت این فناوری، مشکل حل شده است. حالا وقتی دنده اتومات روی خلاص [N] قرار می گیرد این ترمز خودکار عمل نمی کند.

بهترین اقدام را مرسدس بنز در مدل کلاس GLS انجام داده و راننده به آسانی «حالت کارواش» "carwash mode" selector را انتخاب می کند و دستان خود رو پشت گردن آسوده قرار می دهد! اما این ویژگی خاص در مورد خودروهای مدل 2020 به بعد تعبیه شده است.

امروزه یک فرمول جامع و کامل برای همه خودروها وجود ندارد و هر کسی هر خودرویی می خرد باید قلق آن را به دست آورد. برخی از خودروسازان هم در راهنمای استفاده از خودرو به این موضوع می پردازند. اما مهمترین موضوع این است که پیش از رفتن به تونل کارواش های خودکار و آسیب زدن به خودرو، یک مراجعه به راهنمای استفاده خودرو بیندازید یا با مسئول کارواش هماهنگ کنید. کارواش ها با قدمت بالا به تدریج با این مشکلات مواجه می شوند و راه حل پیدا می کنند.

کد خبر 129201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha