کد خبر 129245
۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
افزایش عوارض آزادراه خرم‌آباد – پل زال

رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال گفت: عوارض این آزادراه با تاییدیه و ابلاغ کتبی وزارت راه و شهرسازی به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، عبدالرضا دستمالچی افزود: به تفکیک، عوارض برخی خودرو ها کمتر از 15 درصد افزایش یافته اما میانگین افزایش عوارض تمامی خودروها 15 درصد و منطقی است.

وی با اشاره به شیوع کرونا و کاهش ترددها اظهار داشت: ترافیک عبوری روزانه در آزادراه خرم آباد – پل زال قبل از این به طور متوسط 13 هزار خودرو بود که اکنون 11 تا 12 هزار دستگاه وسیله نقلیه است.

وی ادامه داد: نرخ عوارض آزادراهی بر اساس قانون، هر 12 ماه یکبار افزایش می یابد که با توجه به اینکه آخرین افزایش عوارض آزادراه خرم آباد – پل زال شهریور 98 بوده است، نرخ های جدید پس از 16 ماه از فردا دهم دی ماه اعمال خواهد شد.

 



دستمالچی اضافه کرد: از دهم دی ماه نرخ عوارض سواری در آزادراه خرم آباد – پل زال 21 هزار تومان، وانت 40، مینی بوس 32، کامیونت 45، اتوبوس 37، کامیون 2 محور 50، کامیون سه محور 65 و تریلی 78 هزار تومان خواهد بود.

وی بدون اشاره به میزان درآمد سالانه از محل عوارض آزادراه نیز گفت: طبق قانون 25 درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه شود اما در زمان حاضر شرکت بهره بردار، 35 درصد عوارض های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می کند و در ماه تا چهار میلیارد و 500 میلیون تومان برای نگهداری آزادراه هزینه شده است.

رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال با اشاره به اینکه افزایش نرخ عوارض فرمول خاصی ندارد ادامه داد: این قیمت ها بر اساس هزینه های نگهداری و استهلاک سرمایه، محاسبه و اعمال می شوند.

دستمالچی با بیان اینکه نگهداری و تعمیر آزاد راه به طور دائم انجام می شود افزود: مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال با برخی از عوارضی های کشور درست نیست چرا که این عوارضی ها از مرحله بهره برداری خارج شده اند و عوارض آنها کسب سرمایه جایگزین است.

آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل 2 شهر خرم آباد و اندیمشک به طول 104 کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه 400 میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش 60 کیلومتری طول مسیر نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در 11 آبان سال 89 به بهره برداری رسید.

ساخت این آزادراه حدود 750 میلیارد تومان هزینه داشته که 50 درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده که گفته می شود سهم دولت پس از پنج سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده شده و در اظهار نظرهایی عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه از 18 سال تا 30 سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.

عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز شد و عده ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت 10 سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه خرم زال همچنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان های لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.

آخرین بار نرخ عوارض دریافتی از خودروها در آزاد راه 104 کیلومتری خرم آباد - پل زال از ابتدای شهریور 98 افزایش یافت.

هم اکنون دریافتی از خودروی سواری 18 هزار تومان، مینی بوس 31، وانت 35، اتوبوس 36، سه محور 55 و تریلی 65 هزار تومان است.

کد خبر 129245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha