کد خبر 129313
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
 تغییر مسیر در خودروساز هندی

ماهیندرا بعد از پایان بی‌نتیجه گفت‌وگوها با کمپانی فورد برای همکاری مشترک،‌ مبالغ در نظر گرفته شده برای جوینت ونچر را روی خودروهای «اس‌یو‌وی» و برقی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، ماهیندرا و ماهیندرا،‌ غول خودروسازی هندوستان خودروهای بلندقامت (اس‌یو‌وی) و خودروهای برقی را به‌عنوان بخش اصلی سبد محصولات خود قرار خواهد داد.

آنیش شاه، قائم مقام اجرایی ماهیندرا بعد از اتمام گفت‌وگوها برای ایجاد جوینت ونچر با فورد که نتیجه‌ای به همراه نداشت از راهبردهای جدید این خودروسازی خبر داد و گفت در کوتاه مدت تمرکز ماهیندرا روی خودروهای اس‌یو‌وی بزرگ‌(شاسی‌بلند تمام قد)، در میان مدت روی برقی شدن خودروها از جمله خودروهای شاسی بلند خواهد بود. آنیش شاه از آوریل(حدود سه ماه دیگر) به مقام مدیرعاملی این شرکت ارتقا پیدا می‌کند. وی در گفت‌وگو با رویترز گفته است: «ما به اصل خود باز می‌گردیم.

کمی به جلو نگاه می‌کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم سرمایه‌گذاری روی خودروهای برقی را شتاب ببخشیم. ما آشکارا برای رسیدن به یک برند جهانی بلندپروازی را در پیش گرفته‌ایم و خودروهای برقی را مسیر رسیدن به آن می‌دانیم.»

نقطه شروع ورود به خودروهای برقی در ماهیندرا پینانفارینا باتیستا Pininfarina Battista است که مشتریان خاص دارد و ماهیندرا به دنبال افزودن پلت فرم‌های خودروهای برقی هم برای بازار داخلی و هم بازارهای خارج از هندوستان است. ماهیندرا و فورد در آخرین روزهای سال 2020 همه‌گیری جهانی ویروس کرونا را بهانه و صحبت در مورد همکاری مشترک (جوینت‌ونچر) را به آینده نامعلومی موکول کردند.

 

ماهیندرا



هر دو شرکت حالا منابعی را که برای این جوینت ونچر در نظر داشتند به اولویت‌های دیگری اختصاص خواهند داد. در گفت‌وگوهای این دو شرکت قرار بود به‌طور مشترک خودروهایی برای بازار هندوستان و بازارهای صادراتی این کشور خودروهایی طراحی و تکوین شوند که برند فورد داشته باشند اما ماهیندرا آن را در کارخانه‌های خود تولید و به بازارهای منطقه معرفی کند.

اما گفت‌وگوهای دو شرکت، ماهیندرا را به این نتیجه رساند که مبالغ پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری مشترک، به اندازه کافی بازگشت سرمایه و سود برای ماهیندرا نخواهد داشت و مبالغ پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی برای این شرکت ندارد،‌ مخصوصا بعد از شیوع ویروس کرونا. برنامه ابتدایی ماهیندرا سرمایه‌گذاری 30 میلیارد روپیه (معادل 68/ 410 میلیون دلار آمریکا) که نیمی از آن هم اوراق بهادار در نظر گرفته شده بود.

حالا که این جوینت ونچر به نتیجه نرسیده، ماهیندرا این مبلغ سرمایه گردآمده را برای طراحی و تکوین خودروهای برقی در نظر خواهد گرفت و برای این کار از همکاری فورد هم استقبال خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی ماهیندرا در تجدید ساختار این غول خودروسازی در هندوستان، داستان مهمتری است که فکر مدیران ارشد این خودروسازی را به خود مشغول کرده و آن سهم بالای این شرکت در سانگ یانگ کره است که برای مدت‌های طولانی زیان‌ده بوده است. ماهیندرا نه از عهده بازگرداندن آن به سوددهی برمی‌آید و نه با این شرایط کسی حاضر به خرید آن است.

البته هفته گذشته ماهیندرا اعلام کرده بود که در حال رسیدن به توافق با یک سرمایه‌گذار احتمالی در سانگ‌یانگ است. میزان سرمایه‌گذاری ماهیندرا در سانگ یانگ مبلغی به ارزش 264 میلیون دلار است. ماهیندار در سال 2019 هم به پروژه اسکوتر برقی GenZe و کسب و کار مرتبط با صنعت هوایی GippsAero در ایالات متحده پایان داد اما هنوز همکاری با بخش موتورسیکلت‌های پژو به قوت خود باقی مانده است.

ماهیندرا در سال مالی گذشته منتهی به 31 مارس 2020، تعداد 190 هزار دستگاه خودروی سواری در بازار هندوستان فروخته است. به بیانی دیگر این خودروسازی در بازار هندوستان 7 درصد از سهم فروش خودروهای سواری را در اختیار دارد.

کد خبر 129313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha