کد خبر 129411
۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
رونمایی از شبکه اجتماعی «لینکدین ایرانی»

با حضور جمعی از مدیران سازمان فنی و حرفه ای و سازمان متخصصین و مدیران ایران و رسانه های جمعی کشور و با هدف کاهش هزینه های آموزش و جذب در بازار کار کشورهای هدف و توسعه کسب و کار ،” لینکدین ایرانی” به عنوان بستری مناسب برای تعامل متخصصان ایرانی و نیز انتقال تجربه کاری و حرفه ای معرفی شد.

به گزارش پرشین خودرو، ایمان مصدری مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران در این نشست رویکرد این سازمان را در سه بخش تشریح کرد.1- صدور تخصص کارت و مهارت کارت و اعطای تسهیلات مالی با همکاری بانک مهر ایران زمین به مهارت آموختگان فنی و حرفه ای2- آموزشهای عمومی و تخصصی 3- تعاملات بین المللی در حوزه کسب و کار

در ادامه وی با اشاره به امضای تفاهم نامه میان این سازمان با سازمان فنی و حرفه ای، نبود آموزش های فنی و تخصصی را یک چالش عمده در بازار کار کشور دانست و با بیان این که می توان ضمن توسعه تعامل با سایر کشورها، از ظرفیت آنها نیز برای افزایش سطح مهارتی نیروی کار ایرانی استفاده کرد، گفت: خوشبختانه بستر حقیقی و مجازی دریافت این آموزش ها فراهم است و علاوه بر این که می توان از اساتید حرفه ای آلمانی برای ارائه آموزش ها در داخل کشور دعوت کرد، می توان نیروی کار ایرانی را نیز به کشور آلمان اعزام کرد.

وی با بیان این که نیروی کار ایرانی بسیار باهوش و مستعد است و اگر فضای کار کافی داشته باشد، می تواند شگفتی بیافریند، اظهار کرد: با استفاده از امکان بزرگی مانند لینکدین ایرانی و نیز بهره مندی از پتانسیل مهاجرت در قالب نیروی کار، می توانیم علاوه بر استفاده از توانایی های نیروی کار ایرانی، مهارت آموزی به شکل حرفه ای را نیز تجربه کنیم.

پذیرش افراد واجد شرایط برای آموزش و کار تخصصی

مهندس مهدی ورقائی، رئیس هیات مدیره الست گروپ در این نشست به نحوه پذیرش کارآموزها پرداخت و گفت: افرادی در این پروسه قرار می گیرند که دیپلم متوسطه را در هر رشته ای داشته باشند و اگر مهارت خاصی دارند، در همان زمینه مورد آموزش های تخصصی قرار گرفته و از آن جایی که سازمان فنی حرفه ای ایران یک سازمان آموزشی قوی است، افرادی که تحت نظراین سازمان آموزش دیده اند، به راحتی می توانند برای دوره های تخصصی و تکمیلی وارد این پروسه شوند و مدارک آنان معادل سازی می شود.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که مورد پذیرش قرار می گیرند، باید گواهی سلامت پزشکی و عدم سو پیشینه ارائه کنند. ضمن اینکه فراگیری زبان کشور مقصد هم برای آغاز به کار اهمیت ویژه ای دارد و به همین منظور مربیانی از کشور آلمان به ایران خواهند آمد تا بتوانند در این زمینه نیز کارآموزان را به حد مطلوبی از یادگیری زبان برسانند.

حل معضل بیکاری با کمک کشورهای دیگر

علیرضا طاهرپور، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای نیز در این نشست با ارائه گزارش از عملکرد این سازمان و بیان این که 25 درصد آموزش های هر دوره تئوری و 75 درصد آن عملی است، گفت: تسهیلات خوبی برای راه اندازی کسب وکار توسط مهارت آموزان فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده که می تواند به حل معضل بیکاری در کشور کمک کند.

 

لینکدین ایرانی



وی افزود سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از سازمان‌های وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال ۱۳۵۹ و به منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شده ‌است. این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای ۳۱ اداره کل در سطح کشور، یک مرکز تربیت مربی و ۱۱۶۵۳ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد می‌باشد و به منظور دست‌یابی به تازه‌های علوم و فناوری روز و همگامی با استانداردهای بین‌المللی، همواره سعی بر گسترش روابط بین‌المللی از جمله با سازمان بین‌المللی کار (ILO) و سازمان بین‌المللی آموزش حرفه‌ای و کشورهای مختلف دنیا نموده‌است.

وی عدم توان جذب نیروی کار توسط بازار کار کشور را یک واقعیت تلخ خواند و با بیان این که می توان از ظرفیت کشورهای دیگری برای به کارگیری نیروی کار حرفه ای ایرانی بهره گرفت، ادامه داد: گواهینامه های صادر شده توسط سازمان فنی و حرفه ای، بین المللی است و در هر نقطه جهان قابلیت ترجمه و استفاده دارد. ضمن این که این گواهینامه ها از درجه اعتبار و امنیت بالایی برخوردار است و امکان استعلام اعتبار آنها از سایت سازمان نیز فراهم شده است، بنابراین امکان جعل ندارد.

چالش های بخش خصوصی

سیداسماعیل سید اشرفی نماینده کانون کشوری در اجرای طرح ایران مهارت نیز با تاکید بر این که دولت نمی تواند کار بخش خصوصی را انجام دهد، گفت: متاسفانه مقررات و دستورالعمل ها را بخش دولتی و با نگاه دولتی نوشته و در نتیجه بخش خصوصی با چالش های بزرگی بر سر راه خود رو به روست.

وی با تاکید بر این که توسعه مهارت آموزی در کنار توسعه فرهنگ مهارت آموزی برای جامعه ما باید یک اصل باشد، توسعه اشتغال پایدار را راه نجات کشور از تهدیدهای اقتصادی خواند و با تاکید بر این که میان یک استاد دانشگاه با یک استاد کار آهنگر نباید تفاوتی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: بیش از شش هزار استاندارد شغلی تعریف شده در کشور وجود دارد که متناسب با آنها آموزش هایی تدارک دیده شده است و اینها می تواند کشور را از تنگناهای اقتصادی برهاند.

حمایت از نیروی کار اعزامی به آلمان

مجید حلاج زاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور هم با بیان این که بزرگترین مشکل نیروی کار ایرانی متقاضی مهاجرت به کشور آلمان، دانستن زبان آلمانی است، گفت: تلاش شده است با کاهش هزینه ها و تعدیل آموزش ها، حداکثر سرعت و دقت برای دریافت گواهینامه های مرتبط پیاده سازی شود.

وی با اشاره به این که مرکز خدمات مشاوره ایرانیان در 56 کشور جهان نمایندگی دارد و می تواند به راحتی و با شکل قانونی زمینه مهاجرت نیروی کار را ایجاد کند، افزود: امیدواریم راهکارهای قانونی بر راهکارهای مهاجرت غیرقانونی ارجحیت پیدا کند تا هموطنان ما در دام سودجویان گرفتار نشوند.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نیروی کار ایرانی مستقر در کشور آلمان از چه خدماتی برخوردار خواهد بود، گفت: کسانی که در این کشور مشغول مهارت آموزی می شوند، علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه، می توانند از خدمات کم هزینه حمل و نقل و رفاهی استفاده کنند و در مدت کوتاهی با بازار کار آن جا آشنا شوند تا بسته به توانایی خود، جذب شوند.

در ادامه دکتر پرویز عطایی مدیر کل پیشین روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن قدردانی از فعالیت های سازمان متخصصین و مدیران ایران ، خاطر نشان کرد: موسسه نوآوران توسعه اقتصاد ضمن تشکر از آقای دکتر مصدری و اقدامات و فعالیتهای ایشان در حمایت از اشتغال و حمایت از کارآفرینی با اعلام آغاز دوره جدید پروژه ملی نوآوری و عدالت اقتصادی وابسته به موسسه نوآوران توسعه اقتصاد و برگزار کننده شش همایش بزرگ و سراسری با حضور صدها شرکت بزرگ تولیدی، بازرگانی و خدماتی بوده اظهارداشت: فضای عشق، انرژی مثبت دوست داشتن سرتاسر این نشست را معطر کرده است. متاسفانه اتاق بازرگانی که مدافع بخش خصوصی باید باشد تبدیل به اتاقی دولتی شده است. مرکز نوآوری و عدالت اقتصادی امید دارد بتواند وظیفه واقعی خود را در جهت یاری رسانی به بخش خصوصی واقعی ایفا نماید.

در پایان خبرنگاران اصحاب رسانه سوالات خود را با مدیران سازمان فنی و حرفه ای و سازمان متخصصین و مدیران ایران مطرح کردند.

کد خبر 129411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha