خورشید روزهای طلایی دلالان در بازار خودرو افول کرد / بازگشت خریداران واقعی به بازار خودرو

همزمان با کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز پس از روزهای پر نوسان مجدد در سراشیبی قیمت قرار گرفته است و با ادامه این روند و به حداقل رسیدن اختلاف قیمت در این بازار به نظر می رسد خورشید روزهای طلایی دلالان در بازار خودروهای داخلی رو به افول است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو از ابتدای امسال روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته است چنانچه طی چند ماه اخیر تقریبا هر روز خبرهایی مبنی بر افزایش و یا کاهش قیمت خودرو در رسانه ها و بازار رد و بدل می شد و بر بی ثباتی و نوسانی شدن بازار خودرو بیش از پیش دامن می زد.

هر چند بررسی ها نشان می دهد در یکی دو سال گذشته سه شاخص نرخ ارز، تورم انتظاری و کاهش عرضه، بیشترین سهم را در ایجاد آشفتگی بازار خودرو داشته است اما به گفته کارشناسان در این بین نرخ ارز تاثیر گذارترین شاخص در بازار خودرو بوده است به طوری که نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر موجب شد بازار خودروهای داخلی بی ثبات ترین روزها را تجربه کند.

حال با نزدیک شدن به ثبات در بازار ارز و روند کاهشی که در یکی دو روز گذشته در بهای ارز آغاز شده است موج خوش‌ بینی دیگری، بازار خودرو را در بر گرفته و موجب شده است که متقاضیان همچنان به امید کاهش قیمت‌ها از حضور در بازار امتناع کنند اتفاقی که اگر چه بیش از گذشته موجب خالی شدن بازار از خریدار و تشدید کسادی در بازار خودرو می شود اما به گفته کارشناسان می تواند زمینه ساز بازگشت خریداران واقعی به بازار خودرو باشد.

 

پارکینگ خودرو



با این وجود در هفته گذشته پس از افزایش نرخ دلار و از سویی اعلام تصمیم شورای رقابت مبنی بر نرخ گذاری جدید خودروها قیمت خودرو جهش چشم گیری را تجربه کرد البته مخالفت سازمان بازرسی و عدم ابلاغ قیمت های جدید موجب توقف این جریان و عقب نشینی قیمت ها در بازار شد.

در این بین کارشناسان معتقدند هر خبری در بازار سرمایه می تواند واکنش بازار خودرو را به عنوان کالایی سرمایه ای به دنبال داشته باشد و در این بین انتشار اخباری مبنی بر افزایش یا کاهش ناگهانی نرخ ارز مسلما تاثیرات مهمی در جهش یا افت شدید قیمت خودرو خواهد داشت.

البته تاکید مسئولان و برنامه ریزی خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه بیشتر تا پایان سال از موضوعاتی است که به گفته فعالان بازار می تواند جریان بازار خودرو و قیمت ها را بیش از پیش متاثر کرده و سیر کاهشی قیمت را رقم بزند.

در همین زمینه یک فعال بازار خودرو با اشاره به فروکش کردن قیمت ها در بازار خودرو و رسیدن به یک ثبات نسبی به خبرنگار پرشین خودرو گفت: اگر چه قیمت خودرو در یکی دو روز اخیر روند کاهشی داشته است اما با این حال به دلیل نوسانات بازار ارز، قیمت خودرو در بازار قابل پیش بینی نیست و ممکن است هر لحظه شاهد تغییرات قیمتی باشیم.

به گفته نیکخواه، وابستگی شدیدی که بازار خودرو به نرخ ارز دارد عمدتا وضع کنونی قیمتی را ایجاد کرده است و با وجود افت قیمت خودروها همچنان معامله گران در بازار خودرو به تغییرات بیشتر در بازار ارز چشم دوخته اند.

وی با این حال معتقد است همچنان مصرف کننده و مشتری حقیقی در بازار خودرو وجود ندارد و وضع کنونی و پر نوسان بازار موجب تعلل در تصمیم گیری و خروج خریداران از بازار خودرو شده است.

اظهارات این فعال بازار در حالی است که با وجود رکود معاملات در نمایشگاههای خودرو اما بازار آگهی ها در فضای مجازی داغ شده است گرچه که در این بازار نیز فروشندگان تمایلی به فروش محصول ندارند و تنها با قیمت هایی بالا آن را به مشتریان پیشنهاد می دهند تا شاید بتوانند در این شرایط از فروش خودرو سود مناسبی کسب کنند.

نیکخواه با وجود شیب نزولی قیمت ها همچنان قیمت های فعلی را دارای حباب دانست و تاکید کرد که در صورت افزایش عرضه، قیمت ها به مراتب بیشتر کاهش خواهد یافت و با تداوم کاهش ها به تدریج رکود در بازار از بین رفته و خرید و فروش در میان خریداران واقعی انجام خواهد شد.

با این حال بررسی نرخ های اعلام شده در بازار خودرو نشان از افت محسوس قیمت داخلی ها در بازار دارد؛ بر این اساس قیمت پراید 131 با کاهش یک میلیونی به 112 میلیون و 500 هزار تومان، تیبای هاچ بک با پنج میلیون کاهش به 134 میلیون، کوییک با پنج میلیون کاهش به 149 میلیون تومان در بازار رسیده است.

همچنین در رده محصولات ایران خودرو پژو 206 تیپ 2 با افت حدود 10 میلیونی به 195 میلیون، پژو 207 دنده ای با پنج میلیون کاهش به 248 میلیون تومان، پژو پارس tu5 با کاهش 12 میلیونی به 213 میلیون و دنا پلاس با هشت میلیون کاهش به 312 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 129457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha