تاثیر اصلاح زنجیره فولاد بر کاهش قیمت خودرو / بازی با قیمت مشکل صنعت خودرو را حل نمی‌کند

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس معتقد است که بازی با قیمت، مشکل صنعت خودرو را حل نمی‌کند و خودرو باید در ریل واقعی خود که همان بازار رقابت و عرضه و تقاضا است، تعیین تکلیف شود.

لطف الله سیاهکلی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر انحصار شکنی در بازار خودرو، اظهار داشت: بزرگترین معضل امروز صنعت و بازار خودرو انحصار است و تا زمانی که صرفا دو شرکت بزرگ سهم عمده بازار را در اختیار دارند و تولید خودروسازان بر این منوال است وضع بازار و قیمت ها نیز به همین شکل خواهد بود.


واردات منطقی می تواند حامی تولید داخل باشد

وی با اشاره به لزوم واردات منطقی خودرو، تصریح کرد: با افزایش رقبا در بازار خودرو ضمن افزایش تولید و عرضه محصولات کیفی به بازار، وضع موجود به نفع مصرف کننده خواهد بود لذا معتقدم اگر چه واردات بی رویه به ضرر تولید و صنعت داخلی است اما واردات منطقی می تواند در این شرایط حامی تولید باشد.

سیاهکلی با بیان اینکه عرضه و تقاضا و کیفیت باید تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد، به تصمیم اخیر شورای رقابت در تغییر فرمول بخشی از خودروها اشاره کرد و گفت: اگر چه تصمیم اخیر شورای رقابت و به نوعی آزادسازی قیمت در میان مدت نتایج خوبی را در بازار خودرو دارد اما تصمیم گیری در این زمینه نیز باید با تامل بیشتری صورت گیرد چرا که موجب واکنش هایی در بازار می شود جریانی که در هفته گذشته در بازخورد اعلام مصوبه شورا در بازار قیمت ها رخ داد و محض اعلام آزادسازی، قیمت خودرو در بازار افزایش یافت.


تاثیر چرخه معیوب عرضه فولاد بر قیمت خودرو

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه به با اشاره به لزوم رفع موانع تولید در صنعت خودرو به نقش مواد اولیه ورودی صنعت خودرو بر جریان تولید و قیمت در این صنعت اشاره و بیان کرد: باید قیمت مواد اولیه ورودی به کارخانجات خودروسازی اصلاح شود تا قیمت خودرو اصلاح و واقعی شود در حالی که همچنان در شیوه عرضه مواد اولیه به خصوص فولاد مشکلات زیادی وجود دارد و چرخه عرضه این کالا معیوب است.


ارائه راهکاری که حقوق تولیدکننده و مصرف کننده خودرو توامان تضمین شود

سیاهکلی با توجه به ابلاغ شیوه جدید قیمت گذاری فولاد توسط وزیر صمت افزود : هم اکنون اصلاح زنجیره فولاد در دستور کار کمیسیون صنایع قرار دارد چرا که ورق‌های فولادی، گران‌تر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند بنابراین چنانچه اصلاحات مورد نظر در زنجیره فولاد عملی شود بیش از 30 درصد شاهد اصلاح قیمت خودرو خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری در حوزه تولید هیچ گاه در دنیا راهگشا نبوده است، تصریح کرد: البته در مقاطعی رعایت حقوق مصرف کننده و تنظیم بازار چنین ضرورتی را ایجاد کرده است اما بهترین راهکار برای جلوگیری از چنین الزامی اجرای مکانیزمی است که حقوق تولید کننده و مصرف کننده توامان تضمین شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان هر گونه تصمیمات عجولانه در حوزه تولید و قیمت را خسارت بار دانست و تاکید کرد : نمی‌توان با یک نسخه تمامی مشکلات صنعت خودرو را مرتفع کرد این مساله نیازمند تعامل و همکاری دولت و مجلس برای ارائه راهکاری منطقی است .

کد خبر 129465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha