علت گران ماندن پراید بعد از توقف تولید چیست؟

یک کارشناس صنعت خودرو درباره علت گرانی پراید و سایر محصولات خودروسازان در بازار توضیحاتی داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدیه ضیائیان اقتصاددان گفت: تا زمانیکه صنعت خودرو سیاسی اداره می‌شود، مردم نمی‌توانند خودروی با کیفیت سوار شوند و باید محصولات قدیمی را با قیمت‌های بیشتری نسبت به گذشته خریداری کنند.

او با اشاره به ارتقا کیفیت محصولات خودرو، بیان کرد: باید بستری برای رقابت شکل بگیرد و انحصار از بین برود تا شرایط اولیه ایجاد شود، در غیر این صورت باز هم در روی همین پاشنه خواهد چرخید و اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت پراید در بازار، توقف تولید این محصول است، گفت: علاوه بر تولید نشدن پراید و افزایش تقاضا برای آن که در رشد بهای آن بسیار تاثیرگذار است، قیمت خودرو به طور کلی تابع افزایش قیمت ارز است، بنابراین تا زمانیکه دلار سیر صعودی داشته باشد، خودرو نیز از این مسئله پیروی می‌کند.

 

پراید



ضیائیان تشریح کرد: همچنین بازار‌های سرمایه‌ای نسبت به همدیگر واگرایی مثبت دارند، زمانیکه یک بازار شروع به افزایش قیمت می‌کند، به تبع آن بازار‌های دیگر نیز دیر یا زود به این سمت حرکت می‌کنند، بر این اساس بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و این روز‌ها دوباره با توجه به وضعیت اقتصادی، مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

او با بیان اینکه باید این را نیز مد نظر داشت که عرضه در بازار خودرو به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز بازار نیست، ادامه داد: در حالیکه سالیانه بازار به 1.5 میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد، اما در سال گذشته در حالت خوشبینانه خودروسازان توانستند، تنها 900 هزار دستگاه تولید کنند، بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت خودرو افزایش یابد و به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد، روند صعودی قیمت خودرو همچنان ادامه خواهد داشت.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه وجود تقاضای کاذب نیز در بازار خودرو بسیار مشهود است و همین مسئله باعث شده که تقاضا بر عرضه برتری یابد تا قیمت‌ها همچنان با رشد همراه باشد، گفت: از سویی بسیاری از مردم به دنبال آن هستند تا با خرید خودرو به عنوان کالای با دوام ارزش پول خود را حفظ کنند، در مجموع می‌توان گفت، تا زمانیکه وضعیت اقتصادی ثبات نداشته باشد و مدام نوسانات بازار دلار ادامه داشته باشد، نباید انتظار داشت که قیمت خودرو نیز ثابت بماند.

ضیائیان تشریح کرد: صنعت خودروی ایران با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، دولتی بودن، وجود انحصار و تولید محصولات قدیمی و بی‌کیفیت از جمله چالش‌های صنعت خودرو است. خودروسازان باید در راهبرد‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود تغییرات بنادین و اساسی ایجاد کنند و به آینده‌نگری بهای تمام و کمالی بدهند.

او بیان کرد: شرکت‌های خودروساز به دلیل اینکه دولتی هستند، از ثبات مدیریت برخوردار نیستند، همین مسئله باعث می‌شود، زمانیکه مدیر دولتی تعیین شود به دلیل اینکه مدت کوتاهی سر کار خواهد بود مدیریت کارآمدی نخواهد داشت و تنها کوتاه مدت را در نظر می‌گیرد، این در حالی است که صنعت خودروسازی نیاز به ثبات مدیریت دارد.

کد خبر 129537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha