خودروهای فعلی مناطق آزاد، خودروهای مستعمل و کارکرده است!

خودرو‌های فعلی در مناطق آزاد خودرو‌های مستعمل و کارکرده است و ورود این خودرو‌ها به سرزمین اصلی، هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشور ندارد.

احمد جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بیان این مطلب درخصوص مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی اظهار داشت: تعداد خودرو‌های کارکرده در مناطق آزاد بسیار کم است و این خودرو‌ها در طول زمان وارد شده و تعداد زیادی از آن‌ها مستهلک شده اند.

وی با اشاره به اینکه خودرو‌های وارد شده به مناطق آزاد به طور عمده در نزدیک دریا هستند، تصریح کرد: عمر مفید این خودرو‌ها در محیط‌های شرجی، بسیار محدود است و اگر از کیش، قشم، اروند و چابهار، خودرویی به سرزمین اصلی وارد شود نمی‌توان بهره برداری خوبی از آن‌ها کرد.

جمالی عمر مفید خورو‌ها در مناطق شرجی را ۴ تا ۵ سال بیان کرد و افزود: اینکه گفته شده ۱۰۰ هزار خودرو خارجی در مناطق آزاد وجود دارد این آمار هیچ مبنایی ندارد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: از سه سال گذشته ما هیچ واردات خودرویی در این مناطق نداشته ایم.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو خارجی در مناطق آزاد تردد می‌کند، متذکر شد: خودرو‌های فعلی در مناطق آزاد تامین کننده نیاز این مناطق هستند و اگر قرار باشد که این خودرو‌ها وارد سرزمین اصلی شوند دوباره نیاز به وارد کردن خودرو به مناطق آزاد داریم.

جمالی با اشاره به اینکه ورود خورو به مناطق آزاد باید یا منبع داخلی داشته و یا وارداتی باشد افزود: واردات خودرو که ممنوع است و منبع داخلی نیز محدودیت‌هایی دارد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: خوروسازان داخلی 1.5 میلیون دستگاه در سال‌های گذشته و در بالاترین سطح خودرو تولید کرده بودند و اکنون این رقم به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال رسیده است.

جمالی افزود: امکان تامین خودرو برای نیاز‌های ضروری شهروندان در مناطق آزاد از داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید فکری برای رفع نیاز‌های شهروندان در مناطق آزاد نیز کنند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص پیش بینی درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی از واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی تاکید کرد: نمی‌دانم مبنای این آمار کجاست، اما درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی بسیار خوشبینانه است.

به گفته جمالی، این رقم زمانی می‌تواند محقق شود که تمام خودرو‌های موجود در مناطق آزاد را به سرزمین اصلی وارد و این مناطق را خالی از هر نوع خودرو کنیم.

وی در خصوص درآمد دولت از محل حقوق ورود خودرو‌ها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: وقتی کالایی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد می‌شود باید ثبت سفارش شده و حقوق ورودی آن اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی پرداخت شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: همچنین باید نرخ حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیز مشخص شود تا بتوان بطور شفاف عمل کرد.

وی درباره تعداد ورود خودرو‌ها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: در این خصوص باید بیشتر تامل شود و حتی درباره درآمد پنج هزار میلیارد تومانی از محل واردات خوروها، باید احتیاط داشته باشیم چرا که بعید به نظر می‌رسد که این مبلغ نیز محقق شود.

جمالی اضافه کرد: با فرض پذیرش درآمد پنج هزار میلیارد تومانی، یک سری هزینه‌ها به کل اقتصادی کشور برای تامین خودرو‌های مناطق آزاد تحمیل می‌شود که باید هزینه‌ها و در آمد‌ها باهم در نظر گرفته شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: هزینه‌های اجتماعی واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 129559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha