حاصل عرضه فولاد در بورس، سفته بازی و اتلاف وقت مشتریان است

دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر تغییر سیاست دولت در توزیع فولاد قطعه سازان، عرضه فولاد در بورس را منجر به سفته بازی و اتلاف وقت مشتریان واقعی فولاد دانست و در همین زمینه خواستار استفاده از روش مچینگ در عرضه فولاد به قطعه سازان شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این هفته کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با ساماندهی وضعیت بازار فولاد کشور مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفت. با این حال با توجه به حساسیت این موضوع این طرح با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد.

موافقت نمایندگان با کلیات این طرح و موضوع عرضه تمامی زنجیره فولاد در بورس در حالی است که هفته گذشته نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی بازار این محصول، دستورالعملی را ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا باید بر اساس 70 درصد نرخ CIS تعیین شود موضوعی که با توجه به شیوه نامه جدید نرخ گذاری این محصول و مساله قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا طی هفته گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده است.

مجادله دولت و مجلس بر سر ساماندهی بازار فولاد در حالی همچنان ادامه دارد که در ماه های گذشته رشد بیش از 200 درصدی قیمت فولاد که به واسطه قیمت گذاری بر اساس فوب خلیج فارس رخ داده یکی از اصلی ترین دلایل افزایش هزینه های تولید خودرو است موضوعی که ضمن تبعات آن بر قیمت نهایی تولید، فشار زیادی به واحدهای تولیدی و قطعه سازی وارد کرده است.

در چنین شرایطی فولاد به عنوان یک ماده اولیه استراتژیک نقش مهمی در تولیدات صنایع وابسته به خصوص صنعت خودرو دارد قطعا هر نوع تصمیم گیری غیرکارشناسی علاوه بر متشنج کردن بازار این محصول موجب ایجاد اختلال در تولید و بازار خودرو خواهد شد.

بر همین اساس است که فعالان صنعت قطعه سازی در چند ماه گذشته همواره بر اصلاح شیوه قیمت گذاری محصولات فولادی تاکید داشتند و طی نامه نگاری که اخیرا با رزم حسینی وزیر صمت داشتند خواستار تغییر سیاست توزیع و تامین فولاد قطعه سازان شدند.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به تصمیمات اخیر دولت و مجلس در خصوص قیمت گذاری و عرضه فولاد در بورس گفت: همچنان معتقدیم فولاد به خودروساز و قطعه سازان باید از طریق سیستم مچینگ عرضه شود.

 

محبی نژد



وی تاکید کرد: تداوم عرضه فولاد در بورس به جز سفته بازی و اتلاف وقت و انرژی مشتریان واقعی فولاد که بخش مهمی از آنها خودروسازان و قطعه سازان هستند نتیجه دیگری را به همراه نخواهد داشت.

سیاست بی رحمانه تامین فولاد قطعه سازان در بورس

وی با بیان اینکه تامین فولاد از طریق بورس مشکلات بسیاری را برای قطعه سازان ایجاد می کند اضافه کرد: مهمترین مشکلات در عرضه فولاد در بورس واریز ییش پرداخت مشتری برای شرکت در بورس است ضمن اینکه پس از موفقیت در مزایده و تخصیص فولاد، پرداخت ها باید نقدی و به صورت کامل انجام شود در حالی که فولاد خریداری شده حدود سه ماه بعد از پرداخت نقدی، تحویل قطعه سازان می شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: البته این جریان منحصر به فولاد نیست و محصولات پتروشیمی و سایر مواد اولیه داخلی نیز به همین منوال است بنابراین باید به مشتری واقعی و شناخته شده اجازه دهند که مواد اولیه داخلی و مورد نیاز را از طریق سامانه مچینگ خریداری کند.

محبی نژاد با توجه به شیوه نامه وزیر صمت برای ساماندهی بازار فولاد و تعیین قیمت پایه عرضه این محصول در بورس بر اساس 70 درصد CIS گفت: هم اکنون قیمت پایه عرضه در بورس 90 درصد CIS است و بعضا کشف قیمت در بورس تا 30 درصد بالاتر از قیمت جهانی و گاها 40 درصد بالاتر از قیمت پایه انجام می شود.

با تداوم سیاست قیمت گذاری خودرو باید قیمت مواد اولیه نیز دستوری شود

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با مجادله ای که در این زمینه وجود دارد و کمبود شدید عرضه مواد اولیه داخلی، کشف قیمت در بورس با قیمت های بسیار بالاتر از قیمت های واقعی انجام می شود بنابراین چنانچه تحریم مانع نشود و به شرکت های تولیدی و قطعه سازان مجوز واردات داده شود که مواد اولیه داخلی را وارد کنند به مراتب مواد اولیه و فولاد برای تولیدکنندگان ارزان تر تمام می شود.

وی در پایان با توجه به عدم تصمیم گیری در خصوص اصلاح قیمت خودرو و ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری گفت: چنانچه سیاست دولت در خصوص قیمت خودرو اصلاح نشود و قیمت خودرو همچنان دستوری باشد لاجرم قیمت گذاری مواد اولیه نیز باید دستوری باشد (البته نه به نحوی که در بورس کشف قیمت شود) آن زمان است که تعادل و توازن در زنجیره تامین تا تولید نهایی محصول بوجود خواهد آمد.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 129561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha