سیاست های اشتباه بیشترین آسیب را به خودروسازان زد

اگر چه برخی کارشناسان و تحلیلگران شرایط امروز بازار خودرو را به دلیل سیاست های اشتباه و ناکارآمد گذشته مقطعی می دانند اما با این حال معتقدند چنانچه سیاست‌های امروز وزارت صمت با جریان کاهشی حاکم بر بازار خودرو هماهنگ شود این روند می‌تواند بازار را بر همین مدار کاهشی قیمت ها هدایت کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها هر چند نبض قیمت در بازار خودرو کندتر شده و تب و تاب جریان صعودی قیمت خودرو فروکش کرده است اما به نظر می رسد همچنان شرایط قیمتی محصولات عرضه شده به بازار برای خریداران واقعی چشم گیر نیست گر چه این روند تا حدودی از نگرانی متقاضیان از روند صعودی قیمت‌ها کاسته است.

برخی کارشناسان و تحلیل‌گران صنعت خودرو با توجه به روند فعلی حاکم بر بازار ارز، معتقدند در صورت عدم تغییر سایر شرایط بازار، ادامه کاهش قیمت‌ها به صورت پایدار بعید است بدین معنی که برای تداوم کاهش قیمت خودرو باید تمام بستر‌های لازم برای کاهش قیمت خودرو در بازار فراهم شود؛ در حالی که تاکنون این شرایط در بازار خودرو عملی نشده است.

بر همین اساس کارشناسان مشکلات صنعت خودرو را ناشی از ایرادات و مشکلات ساختاری می دانند و بر این نکته تاکید می کنند که تا هنگامی که ساختار خودروسازی به لحاظ مالکیت، مدیریت، فضای رقابتی و نظارت اصلاح نشود، صنعت و بازار خودرو در سال‌های آتی مشکلات بیشتری را پیش رو خواهند داشت.

امرلله امینی تحلیلگر صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، شرایط بازار خودرو در ماههای اخیر را نتیجه سیاست گذاری اشتباه قیمتی در این سالها عنوان کرد و گفت : اعمال بسیاری از سیاست های ناکارآمد گذشته در صنعت خودرو بیشترین آسیب را به خودروسازی ایران وارد کرده است از این رو شرایط حاکم بر بازار خودرو که در نتیجه کاهش تدریجی دلار به آرامش نسبی در قیمت ها رسیده است به دلیل ابقای مشکلات و سیاست های ناکارآمد در این صنعت نمی تواند ادامه دار باشد.


مشکلات صنعت خودرو با تصمیمات شورای رقابت حل نمی شود

وی با ابراز امیدواری نسبت تغییر سیاست قیمتی و آزادسازی قیمت خودرو خاطر نشان کرد : البته مشکلات صنعت و بازار خودرو با تصمیمات شورای رقابت حل نمی شود چرا که خودروسازان با مشکلات ساختاری ، مدیریتی و تولیدی مواجه هستند که در گام اول باید نسبت به رفع و اصلاح آن اقدام شود.

وی با توجه به تاثیر سیاست نادرست قیمتی بر افزایش زیان خودروسازان تصریح کرد : بر اساس آمار بورس در حال حاضر خودروسازان به دلیل زیان دهی بالا در شرایط ویژه ای به سر می برند که البته بخشی از این وضعیت به دلیل تحریم های ظالمانه ای است که در این سالها شرکتها با تبعات آن دست و پنجه نرم می کنند.


سیاست های ناکارآمد مانعی برای تحول در صنعت خودرو

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در عین حال با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو مشخص و حل شدنی است افزود : امروز متخصصان و پیشکسوتانی در صنعت خودرو حضور دارند که می توانند راهکارهای مناسبی برای خروج از مشکلات را ارائه کنند گر چه که برخی از سیاست های اشتباه در گذشته کماکان مانع از اجرای راهکارها و ایجاد تغییر و تحول در صنعت خودرو است .

امینی در پایان یادآور شد : شرایط امروز بازار خودرو مقطعی است، چرا که این صنعت با چالش‌ها و سیاست های ناکارآمدی مواجه است که گر چه سال‌ها بر رفع آن تأکید شده اما همچنان سایه این سیاست ها بر صنعت و بازار خودرو حاکم و پابرجاست.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 129580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha