قطعه سازان خدمات دهنده موتورهای خارجی شدند! / تنوع موتورسیکلت وارداتی و سردرگمی خریداران

یک مقام صنفی در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت ایران معتقد است تنوع موتورسیکلت‌های وارداتی موجب اشباع بازار و سردرگمی خریداران شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهایی که بیشتر صنایع مهم و استراتژیک مانند خودروسازی با مسائلی چون تولید و نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند افت تولید کارخانجات موتورسیکلت و کاهش آن از 2 میلیون دستگاه به حدود 180 هزار دستگاه در سال قطعا نشان از اتفاقات خوبی در این صنعت نخواهد بود.

بر اساس پیش بینی ها که آخرین بار توسط یک مقام مسئول در انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت اعلام شده است تولید موتورسیکلت با توجه به مشکلات تولید و بازار تقاضا بعید است تا پایان سال 99 به بیشتر از 200 هزار دستگاه برسد.
اظهارات وی در حالی است که در سال 98 صنعت موتورسیکلت با افت 80 درصدی، حدود 116 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرد.

با وضع کنونی تولید در این صنعت بی شک موضوع افزایش واردات موتورسیکلت به کشور قطعا خبر خوشایندی برای تولیدکنندگان و زنجیره تامین در این صنعت نخواهد بود چنانچه به گفته نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت ایران در یکی دو سال اخیر تنوع موتورسیکلت‌های وارداتی ضمن تاثیر بر جریان تولید در این صنعت و اشباع بازار، سردرگمی خریداران موتورسیکلت را به دنبال داشته است.

حبیب اله محمودان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار کرد: در صورتی که واردات موتورسیکلت به کشور ممنوع شود، هیچ اتفاقی از نظر کمبود موتورسیکلت در کشور رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توان لازم برای تولید موتورسیکلت و قطعات آن در کشور وجود دارد، بیان کرد : با وجود بیش از 400 سازنده قطعات موتورسیکلت در کشور امکان تولید تمامی قطعات بدنه موتورسیکلت در کشور وجود دارد.

 

موتورهای خارجی


توان و تکنولوژی قطعه سازان داخلی برای تولید انواع موتورسیکلت در داخل

به گفته محمودان، هم اکنون تولیدات کارخانجات قطعات موتور متناسب با تکنولوژی روز صورت می گیرد و این ظرفیت و توان در قطعه سازان موتورسیکلت وجود دارد که هر مدل جدیدی را طراحی و تولید کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه افت تولید در یکی دو سال اخیر بخشی زیادی از قطعه سازان موتورسیکلت را با وجود توانمندی بالا و از روی ناچاری با چشم پوشی از سودشان به حوزه خدمات پس از فروش و تامین و تولید قطعات موتورهای خارجی سوق داده است.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت افزود : در حال حاضر موتورهای وارداتی مصرفی برای خدمات پس از فروش بوجود آورده اند و برخی از قطعه سازان از روی ناچاری و با کاهش جریان تولید اقدام به تولید قطعات موتورهای وارداتی کرده و وارد بازار خدمات پس از فروش موتورهای خارجی شدند.


سیاست های اشتباه بستری برای واردات موتورسیکلت به کشور

محمودان گفت : در چنین شرایطی دولت می تواند با ریل گذاری امکان بومی سازی موتورسیکلت های وارداتی را در کشور فراهم کند اما به دلیل نبود متولی در این حوزه بسیاری از قطعه سازان به جای سفارش گذاری قطعات برای تولید داخل به عرضه خدمات موتورسیکلت های وارداتی ورود کردند.

این مقام مسئول در سندیکای سازندگان قطعات موتورسیکلت در ادامه با اشاره به موضوع واردات قطعات موتور توسط موتورسیکلت‌سازان، تاکید کرد : با وجود توان داخلی قطعه سازان، موتورسازان به جای سفارش تولید قطعه به سازندگان داخلی، قطعات موتورسیکلت را به صورت CKD وارد می کنند.

محمودان در پایان یاد آور شد : سیر واردات قطعات و مونتاژکاری در صنعت موتورسیکلت در حالی ادامه دارد که بیش از 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای قطعات موتورسیکلت در کشور موجود است؛ اما به دلیل سیاست گذاری اشتباه و اختصاص ارز نیمایی به موتورسیکلت‌سازان بستر را برای واردات انواع موتورسیکلت خارجی به کشور فراهم کردند.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha