موتور 3 استوانه ای با ژن تمام ایرانی است

موتور سه استوانه، اولین پیشرانه خودرویی است که با ژن تمام ایرانی و با کمک مهندسان مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو اپیکو ساخته می‌شود بطوریکه حتی مشاور خارجی در این پروژه نداشتیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان این مطلب گفت: امروز موتورهای ساخت داخل در این مجموعه روشن شد و صنعتی‌سازی آن آغاز می‌شود و از سال 1400 این موتورها بر روی خودروهای ساخت داخل قرار می‌گیرد.

گزارش تصویری مراسم رونمایی از موتور 3 استوانه ای ایران خودرو

وی که در حاشیه رونمایی از نخستین پیشرانه ملی سه استوانه سخن می گفت، اظهار داشت: رونمایی از موتور ملی ایران در روز هوای پاک انجام می‌شود که نشان می‌دهد کاهش مصرف سوخت یکی از تکالیف ما در پروژه‌های ایران‌خودرو است.

به گفته مقیمی، از 240 قطعه مورد نیاز در ساخت موتور بین چهار تا پنج درصد از خارج وارد می‌شود و بقیه توسط قطعه‌سازان داخلی تأمین می‌ شود.

 

رونمایی موتور ایران خودرو



وی با بیان اینکه تولید موتور نیاز به سرمایه‌گذاری و تسهیلات دارد، گفت: ما هم از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنیم و هم انتظار داریم در بودجه 1400 به ما کمک شود تا به موتور داخلی برسیم. موضوع ما طراحی یک پلت‌فرم ایرانی است که شامل موتور و گیربکس است البته گیربکس ساخت داخل هم آغاز شده است که با نشان ایران‌خودرو روی خودروها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: موتورهای جدید 2.5 لیتر مصرف سوخت را کاهش می دهد و در دستگاه‌های شبیه‌ساز نشان داده است می‌توانیم تا مصرف پنج لیتر در 100 کیلومتر کاهش دهیم. در حال حاضر موتور 1.3 لیتری در دستور کار قرار دارد که با تنفس طبیعی و موتور توربوشارژ کار می‌کند و گشتاور آن از 98 نیوتن بر متر تا 240 نیوتن افزوده شده است.

مقیمی همچنین از تولید خودروهای دو رگه و عرضه آن به بازار در آینده خبر داد و تصریح کرد: موتورهایی با سایز کوچک تولید می‌کنیم که دورگه بوده و مصرف سوخت فسیلی کاهش پیدا می‌کند و در همه کلاس‌های فعلی خودرو می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: تولید این موتورها در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو انجام می‌شود و ما پیش‌بینی می‌کنیم سال 1400 با شروع قرن جدید، خودروهای ایرانی با موتور جدید ایرانی به بازار بیایند که هم برای اقتصاد خانوار و هم خودروسازان و هم کشور به صرفه است زیرا مصرف سوخت کمتر و با قیمت کمتر خواهد داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در حال حاضر برای واردات قطعات موتور برای هر خودرو بین 1700 تا دو هزار دلار ارز لازم است مهم‌تر اینکه وابستگی خودروساز به موتور تولید را با چالش مواجه می ‌کند یعنی کلید صنعت با خارجی‌ها خواهد بود.

مقیمی با بیان اینکه ایران خودرو بر روی تولید پنج موتور داخلی کار می کند، خاطرنشان کرد: از سال 1400 که موتور جدید ایرانی روی خودروهای داخل قرار می‌گیرد، موتورهای دیگر یکی پس از دیگری به بازار می‌آیند و بر روی خودروها به کار گرفته می‌شود.

 

کد خبر 129609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha