کاهش ۹۹ درصدی آلودگی خروجی اگزوز خودروها با نصب فیلتر دوده

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به تسهیلات جدید برای خرید موتورسیکلت‌های انژکتوری گفت: فیلتر دوده تا ۹۹ درصد آلودگی خروجی اگزوز خودروها را کاهش می‌دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، حسین شهیدزاده در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران با اشاره به اینکه استفاده از فیلتر دوده در خروجی اگزوز خودروها می‌تواند تا 99 درصد آلودگی هوای آن‌ها را کاهش دهد، اظهار کرد: موتورسیکلت‌های کاربراتوری اغلب فرسوده‌اند و چند برابر خودروها آلایندگی دارند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از نوسانات اقتصادی، قیمت هر دستگاه موتورسیکلت‌ انژکتوری 12 میلیون تومان بود که 8.5 میلیون تومان آن در قالب وام بدون بهره از سوی شهرداری تهران پرداخت می‌شد، تصریح کرد: 500 هزار تومان پرداختی بابت اسقاط هر دستگاه موتورسیکلت فرسوده بود و 3 میلیون تومان باقی‌مانده نیز قسط‌بندی می‌شد. با تغییرات اقتصادی، قیمت موتورسیکلت انژکتوری به 28 میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده حداقل به 6 میلیون تومان رسیده است.

شهیدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تغییر روش محاسبه نوسازی موتورسیکلت‌های آلاینده اظهار کرد: با روش جدید میزان وام به حداقل 75 درصد قیمت روز موتورسیکلت‌های انژکتوری افزایش داده خواهد شد و در مرحله نخست، موتورسیکلت‌هایی که وسیله امرار معاش مالکان آن‌ها هستند، نوسازی می‌شوند.

بر اساس این گزارش سیدآرش حسینی میلانی - رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران - در ادامه این نشست با اعلام اینکه 17 تا 20 دستگاه متولی آلودگی هوا هستند ولی یک متولی و مسئول برای نظارت و رصد اقدامات وجود ندارد، گفت: ایران جزو 10 کشور پرمصرف گاز و 20 کشور پرمصرف برق در جهان است و در فهرست کشورهای آلاینده و تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای قرار دارد.

 

آلودگی هوا



وی با بیان اینکه ظرفیت تهویه طبیعی تهران به عنوان دارایی با ارزش و حائز اهمیت محیط زیستی، مغفول مانده است و تأثیرگذاری جریان هوا و کوه‌ها و روددره‌های این کلان‌شهر بر شرایط آب و هوایی و آلودگی هوای آن باید مورد توجه قرار گیرد، اظهارکرد: توچال با حدود 3500 هکتار فضای سبز، تهویه طبیعی و ریه پایتخت است و هر نوع تخریبی در آن اثرات منفی و مخربی بر آینده شهر و شهروندان آن برجای خواهد داشت.

در ادامه میزگرد تخصصی بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران شینا انصاری - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران - با اشاره به اینکه قرار بود بارگذاری‌ها در پایتخت کنترل شود اما در طرح تفصیلی سال 85 این مهم محقق نشد، اظهار کرد: ظرفیت اکولوژیک تهران توان و محدوده مشخصی دارد و بارگذاری‌های بیش از توان این کلانشهر است که دیگر تحمل جمعیت بیشتری را ندارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های ذی‌مدخل در قانون هوای پاک باید در چارچوب این قانون حرکت و به آیین‌نامه‌های آن عمل کنند، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر خارج از مصوبه ممنوعیت احداث صنایع در اطراف تهران، هفت شهرک صنعتی، پنج منطقه ویژه اقتصادی و 46 واحد خودرویی در شرق، جنوب و جنوب‌غرب پایتخت بارگذاری شده که بیش از ظرفیت این کلان‌شهر هستند و مسائل و مشکلات محیط زیستی فراوانی را ایجاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میقات حبیبیان - رئیس انجمن علمی هوای پاک و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر - نیز در این میزگرد با تأکید بر اینکه برای مقابله با آلودگی هوا باید حس تعلق و مسئولیت‌پذیری و سرمایه اجتماعی را ارتقا داد، گفت: به بخش‌هایی از قانون هوای پاک عمل نشده و بخش‌هایی از آن هم نیازمند تغییرات است. از این رو بازنگری برنامه پایش و پیگیری قانون هوای پاک برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران الزامی است.

کد خبر 129648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha