با کاهش تب و تاب های ارزی، بازار خودرو آرام گرفت / پیش بینی فعالان از تثبیت قیمت خودرو تا سال 1400

در حالی همچنان شاهد اثرگذاری نوسان نرخ ارز بر بازار خودرو هستیم که پیش بینی فعالان بازار حکایت از تثبیت قیمت خودرو تا پایان سال دارد روندی که به گفته کارشناسان در صورت تثبیت نرخ ارز مانع از تب و تاب و رشد بیشتر قیمت خودرو تا اوایل سال آینده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه روند نزولی قیمت ارز طی دو سه ماه اخیر باعث کاهش دلالی و واسطه گری در بازار خودرو شده است اما همچنان بازار خودرو ازنوسانات نرخ ارز تاثیر می گیرد به طوری که این بازار بعد از نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته باز هم با رشد قیمت همراه شد.

با این وجود بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می دهد که روز گذشته بازار خودرو با تثبیت بازار ارز، آرام‌تر شده است و قیمت ها باز هم مسیر کاهشی را در پیش گرفته است چنانچه به گفته فعالان بازار، در صورت تثبت نرخ ارز و افزایش عرضه قیمت‌ها تا شب عید تثبیت شده و نوسان خاصی در بازار رخ نخواهد داد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام کرد: اگر چه کاهش قیمتی که از ابتدای بهمن ماه با ریزش قیمت ارز به کانال 23 هزار تومان اتفاق افتاد دوباره در روزهای اخیر به قیمت قبل خود بازگشت و حدود 5 درصد قیمت خودروها در بازار افزایش یافت اما با تثبیت و کاهش تلاطمات ارزی طی روز گذشته هم اکنون بازار خودرو آرام و قیمت ها حدود 2 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: ثبات بازار ارز که تا چند روز گذشته ادامه دار بود در این مدت به ثبات بازار خودرو دامن زد و موجب آرامش بازار شد اما در این روزها دلار دوباره به کانال 25 هزار تومان نزدیک و احتمال ایجاد تقاضای کاذب را در این بازار افزایش داده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با تاکید بر اینکه در صورت تداوم نوسان قیمت ها در بازار ارز احتمال ایجاد تقاضای کاذب در بازار وجود دارد، خاطرنشان کرد: با وجود نوسانات ارزی در روزهای اخیر پیش‌بینی می شود که قیمت ها در بازار خودرو نه تنها تا پایان سال افزایش نیابد بلکه با افزایش میزان تولید و عرضه به بازار و تثبیت بازار ارز شاهد ریزش بیشتر قیمت ها تا پایان سال باشیم.

 

بازار خودرو



موتمنی اظهار داشت: در صورت عرضه کافی و حتی افزایش آن بدون شک کاهش قیمت ها در بازار رقم خواهد خورد.

وی تاکید کرد: امروز به نظر می رسد در بازار کنونی تنها تقاضای واقعی وجود داشته و خرید با هدف سرمایه گذاری دیده نمی شود چرا که در چند هفته اخیر با رشد تولید خودروسازان فاصله قیمتی کارخانه تا بازار به حداقل رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به عدم تغیرات جدی در بازار ارز گفت: پیش بینی می شود با ثبات ارز فروشندگان بیشتری وارد باز خودرو شوند و این امر بر افت بیشتر قیمت ها تاثیر بگذارد.

این فعال بازار خودرو در ادامه به آخرین وضعیت قیمت ها در بازار خودرو پرداخت و گفت: بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه سایپا 131 که دو هفته قبل حدود 102 میلیون تومان بود امروز در حدود 108 میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین هر دستگاه تیبا با افزایش قیمت 2 میلیون تومانی امروز با قیمت 115 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت کوئیک دنده‌ای نیز از 136 میلیون تومان طی هفته گذشته به 144میلیون تومان طی روز جاری رسیده است.

موتمنی همچنین با توجه به قیمت محصولات ایران خودرو در بازار گفت: قیمت سمند ال ایکس از 172 میلیون تومان در دو هفته گذشته به 185 میلیون تومان طی هفته جاری رسید و حالا نیز در بازار با همین قیمت عرضه می شود.

همچنین قیمت پژو 405 به 185 میلیون تومان طی هفته گذشته رسید و امروز نیز با قیمت 187میلیون تومان به خریداران عرضه می شود.

به گفته وی هر دستگاه پژو پارس نیز که با رشد حدود 14 میلیون تومان در دو هفته اخیر به 209 میلیون تومان رسید هم اکنون با قیمت 217 میلیون در بازار خرید و فروش می شود. همچنین قیمت پژو 206 صندوق دار نیز در بازار به 262 میلیون تومان و قیمت دنا به 266 میلیون تومان رسیده است.
 

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 130207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha