افزایش ظرفیت تولید روغن موتور در ایران

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان گفت: بدون شک روغن تولیدی نفت سپاهان با برند مگلوب، بهترین و باکیفیت ترین روغن موتوری است که در بازار فعلی ایران وجود دارد.

به گزارش پرشین خودرو، صفدرعلی اسدی، مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اظهار داشت: شرکت نفت سپاهان استراتژی هایی دارد که بر اساس آن باید تعادلی بین فروش داخلی و خارجی انجام شود که برای ایجاد این تعادل، چشم اندازهایی تعریف شده که بر اساس آن مقرر شده تا سال 1402 اقداماتی در دو بعد داخلی و خارجی انجام گیرد.

وی افزود: در بعد داخلی، هدف و چشم انداز شرکت این است که به 25 درصد سهم بازار داخلی در فروش روغن نهایی برسد که این سهم در سال 98 به میزان 18 درصد بود و امسال نیز طبق گزارش 9 ماهه سازمان حمایت، 21 درصد بوده است.

اسدی با بیان اینکه "برای رسیدن به سهم 25 درصدی بازار داخلی نیاز به ایجاد زیرساخت هایی است"، گفت: یکی از این زیرساختها تقویت برند شرکت است؛ که از طریق تبلیغات رسانه ملی در حال انجام است همچنین توسعه مشارکت خارجی یکی از ملزومات کار است.

وی ادامه داد: فروش انواع روغن در بازار داخلی کشور حدود 600 هزار تن برآورد می شود که برای بدست آوردن سهموآور 25 درصدی باید توان تولید و عرضه 150 هزار تن روغن نهایی را در سال داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه "برای رسیدن به این میزان افزایش تولید باید زیرساختهای پالایشگاه را توسعه می دادیم"، گفت: تولید و فروش روغن نهایی شرکت در داخل کشور در سال گذشته 101 هزار تن و در بخش صادرات حدود 10 هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: در فروش محصولات نهایی بازار صادراتی نیز مدنظر است، از اینرو در هیئت مدیره برای ایجاد ظرفیت تولید محصول تا 240 هزار تن در سال اتخاذ تصمیم شده است تا علاوه بر گرفتن سهم 25 درصدی از بازار داخل، شاهد توسعه صادرات محصولات نهایی نفت سپاهان نیز باشیم.

اسدی با بیان اینکه "هم اکنون این افزایش ظرفیت در حال انجام است"، گفت: درحال حاضر ظرفیت تولید 150 هزار تن را داریم و امیدواریم در سال 1400 به ظرفیت 240 هزار تنی برسیم.

وی افزود: در سال جاری بیش از 15 هزار تن صادرات محصولات روغن نهایی به کشورهای خارجی داشتیم که این مقدار در سالهای آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان تصریح کرد: طبق چشم انداز شرکت، باید توسعه مشارکت های خارجی را محقق کنیم که در این صورت می توانیم از دانش روز در دنیا بهره مند شویم؛ همچنین می توانیم به مواد اولیه خوب دستیابی پیدا کنیم و حضور فعال تر در بازارهای بین المللی نیز از نتایج توسعه مشارکت های خارجی است.

وی افزود: با یک شرکت اتریشی وارد قرارداد شده ایم و روغنی با برند مگلوب تولید و عرضه کرده ایم که این واحد تولیدی امسال در نفت سپاهان راه اندازی شده و در واقع این روغن تحت لیسانس شرکت اتریشی است و تأییدیه های خودروسازهای مطرح اروپایی از جمله بنز، بی‌ام و ، پژو ، فولکس واگن و پورشه را دارد.

 

صفدرعلی اسدی



اسدی با بیان اینکه "این روغن برای اتومبیل های جدیدی که وارد ایران می شوند و طبیعتا برای تأمین روغن با مشکلاتی مواجه هستند، تولید و عرضه می شود"، گفت: کسانی که این خودروها را دارند و خودروهای گران قیمتی هم هستند، با توجه به اینکه نمی شود هر نوع روغنی را در این خودروها استفاده کرد، با مشکل تأمین روغن مواجه می شوند که با عرضه برند مگلوب، مشکل دارندگان این خودروها حل می شود.

وی ادامه داد: بدون شک روغن تولیدی نفت سپاهان با برند مگلوب، بهترین و باکیفیت ترین روغن موتوری است که در بازار فعلی ایران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان تصریح کرد: قیمت تمام شده تولید روغن در ایران بسیار بالا رفته و متأسفانه تولید برخی محصولات با زیان مواجه شده است؛ سازمان حمایت هم امسال وارد این موضوع شد و افزایش قیمتی 40 و 53 درصدی اعمال کرد اما این مقدار افزایش قیمت، برای شرایط فعلی مناسب نیست و با ورود به سال آینده، اگر مشکل زیان ده بودن بخشی از محصولات با قیمت گذاری مناسب حل نشود، در آینده ای نزدیک دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: افزایش قیمتی که در سال 98 برای روغن موتور انجام شد، تعادلی را در بازار ایجاد کرد اما این افزایش قیمت بر اساس لوبکات 4500 تومان و ارز نیمایی 11 هزار تومانی بوده است و درحال حاضر لوبکات به حدود 9000 تومان رسیده و ارز نیمایی 23 هزار تومان است که معنای آن افزایش 100 درصدی قیمت لوبکات که ماده اولیه تولید روغن است، می باشد.

اسدی خاطرنشان کرد: از آنجایی که قیمت لوبکات و همچنین قیمت بخشی از مواد وارداتی تولید روغن، وابسته به قیمت ارز نیمایی است، با رشد 110 درصدی نرخ ارز نیمایی، قیمت تولید روغن دو برابر شده اما امسال در آبان ماه سازمان حمایت افزایش قیمت 40 درصدی برای محصولات بنزینی و 53 درصدی برای محصولات دیزلی را مصوب کرد که این افزایش ها نمی تواند جوابگوی قیمت تمام شده تولید روغن در کشور باشد.

وی افزود: از طریق انجمن هم با سازمان حمایت مکاتباتی انجام شده مبنی بر اینکه اگر افزایش قیمت مجددی اعمال نشود، در ماههای نخست سال آینده در عرضه روغن موتور داخل کشور دچار مشکل می شویم.

اسدی در خصوص برنامه های توسعه ای در دست شرکت گفت: در نفت سپاهان چند پروژه در دست اجرا داریم. یک پروژه ذخیره سازی است که بتوانیم برای محصولات صادراتی، ظرفیت ذخیره سازی ایجاد کنیم. این کار در بندرعباس در قالب احداث یک پایانه صادراتی انجام می شود. پیش بینی اولیه بودجه این طرح 100 میلیارد تومان است.

وی افزود: این پروژه اکنون 77 درصد پیشرفت دارد و امیدواریم این پایانه در اواسط سال آینده آماده بهره برداری شود؛ در این پروژه 35 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی ایجاد می شود که مختص روغن پایه مازاد، اکسترکت و وکس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه "این پروژه در بحث صادرات تسهیل گری می کند"، گفت: با توجه به اینکه روغن‌های گروه 2 و 3 در ایران تولید نمی شود، مجبوریم این روغن ها را وارد کنیم و برای تولید روغن های مولتی گرید از آنها استفاده کنیم که در زمینه واردات این گروه‌های روغنی نیز از این ظرفیت استفاده می شود.

وی ادامه داد: پروژه دیگری در خصوص تولید روغن های گروه 2 و 3 داریم که با ظرفیت 50 هزار تن در دست اقدام و اجرا است؛ لایسنس این پروژه را از اکسنس فرانسه گرفته ایم و با کمک شرکت های داخلی، طراحی پایه به اتمام رسیده و طراحی تفصیلی با پیشرفت 40 درصدی در حال انجام است. برنامه ما این است که این پروژه در 1402 به بهره برداری برسد.

اسدی خاطرنشان کرد: پروژه دیگری برای تولید روغن سبز در دست اجرا است؛ اکسترکت که کم ارزش ترین محصول فرعی ماست در این واحد، با ظرفیت 138 هزار تن، ارزش افزوده قابل ملاحظه ای می­ یابد؛ برنامه ریزی ما بر این اساس است که این پروژه نیز در سال 1402 به بهره برداری برسد.

وی افزود: همچنین پروژه دیگری نیز برای تولید محصول وکس زیر نیم درصد روغن در دست اجرا داریم که این پروژه ارزش افزوده قابل ملاحظه­ای برای محصولات تولیدی ایجاد خواهد کرد؛ این پروژه در اوایل سال 1401 به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: فروش ریالی محصولات امسال به 6000 میلیارد تومان رسیده که نسبت به فروش 4100 میلیارد تومانی دوره مشابه سال قبل شاهد افزایش 47 درصدی در این بخش هستیم؛ همچنین تولید روغن نهایی نیز از 98 هزار تن در سال گذشته به 132 هزار تن در سال جاری رسیده که 35 درصد رشد تولید را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان تصریح کرد: کسب 21 درصد سهم بازار در فروش داخلی و رشد 15 درصدی طبق امار سازمان حمایت، کسب رتبه صادرکننده ممتاز در کل کشور، رفع تعهدات ارزی و کسب سود ده ماهه به مقدار حدودی 1370 میلیارد تومان از دست آوردهای امسال شرکت است.

وی ادامه داد: عرضه روغن پایه تولیدی نفت سپاهان در بورس امسال به میزان 47 هزار تن رسیده در حالی که تعهد ما عرضه 26 هزار تن بوده و با وجود آنکه سهم ما از لوبکات 37 درصد است حدود 74 درصد عرضه مربوط به سپاهان بوده است.

اسدی خاطرنشان کرد: کل فروش محصولات ما در سال جاری 629 هزار تن بوده که از این مقدار 141 هزار تن مربوط به فروش داخلی و 488 هزار تن مربوط به فروش خارجی است و ارز حاصل از صادرات ما به حدود 150 میلیون دلار رسیده است.

کد خبر 130438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha