اصلاح قوانین مسیر توسعه خودروسازان را هموار می کند / حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی برای ایجاد خطوط جدید خودروسازی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است وزارت صمت در سال جدید علاوه بر حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی برای ایجاد خطوط جدید خودروسازی، باید با اصلاح قوانین و حذف بوروکراسی، مسیر توسعه صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را هموار کند.

سید محمد رضا میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب و با تاکید بر رفع موانع توسعه خودروسازی در کشور اظهار داشت: تقویت بخش خصوصی از گام های مهم در پشتیبانی و مانع زدایی در صنعت خودرو است و در این زمینه دولت باید بستر لازم برای فعالیت بخش خصوصی و عرضه خودروهای جدید را به شرط انتقال تکنولوژی و بومی سازی قطعات فراهم کند.

وی با اشاره به شتاب توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی در دنیا تصریح کرد: با پیشرفت سریعی که امروز صنعت خودروسازی دنیا دارد دیگر نمی توان در کشور از تکنولوژی های قدیمی در تولید خودرو بهره برد و باید تجهیزات و تکنولوژی تولید در این صنعت به روز شود در غیر این صورت این روند موجب عقب ماندگی ما در خودروسازی خواهد شد.

میرتاج الدینی به توسعه خودروهای اتومات و برقی در دنیا پرداخت و اضافه کرد: در شرایطی که سالهاست در دنیا خودروهای اتومات تولید می شود اما همچنان در ایران بسیاری از خودروها با گیبرکس دنده ای تولید و عرضه می گردد در حالی که به گفته کارشناسان، تولید گیربکس اتومات هزینه کمتری نسبت به نمونه دنده ای دارد از این رو باید تولید گیربکس اتومات در کشور پیگیری و این جریان تقویت شود.

ایجاد خودروسازی مستقل با همراهی بخش خصوصی در آذریابجان شرقی


نماینده تبریز، اذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با توجه به ضرورت توسعه بخش خصوصی به ایجاد خودروسازی مستقلی در استان آذربایجان شرقی اشاره و بیان کرد: به منظور توسعه اشتغال و عرضه محصولات جدید مدتهاست در تلاشیم تا با همراهی بخش خصوصی خطوط جدید خودروسازی را در استان آذربایجان شرقی راه اندازی کنیم و با وجود فراهم کردن بسیاری از بسترها، همچنان موانع زیادی در این مسیر وجود دارد.

 

خط تولید



میرتاج الدینی وجود بوروکراسی پیچیده و قوانین و مقررات زیادی را بخشی از موانع تولید و توسعه خودروسازی در کشور دانست و گفت: امروز از موانع مهم در ایجاد و راه اندازی خطوط جدید خودروسازی مقررات و بوروکراسی های پیچیده و سنگینی است که در ساختار اداری کشور وجود دارد و باید هر چه سریع تر نسبت به رفع و اصلاح آنها اقدام شود.

حمایت مجلس از تولید و عرضه محصولات جدید خودروسازان


وی در همین زمینه به برخی موانع برای عرضه خودروهای به روز با بالاترین استانداردها اشاره و خاطر نشان کرد: با وجود انتخاب محصولاتی با بالاترین استانداردهای روز دنیا متاسفانه برخی دستگاهها مانند سازمان ملی استاندارد با مقررات و قوانین پیچیده مانع از ایجاد خطوط تولید آنها در کشور می شود.

عضو فراکسیون حمایت از قطعه‌ سازان خودرو مجلس دهم، همچنین به توانمندی بالای قطعه سازان و تلاش قابل تقدیر خودروسازان در رونمایی از دو خودروی جدید تارا و شاهین با بیشترین درصد داخلی سازی اشاره و تصریح کرد: مسلما مجلس نیز از این حرکت خوب صنعت خودرو و قطعه سازی کشور حمایت می کند.

میر تاج الدینی با توجه به خروج برخی محصولات قدیمی از سبد تولیدات خودروسازان افزود: اگر چه حرکت سایپا در خروج پراید از سبد محصولات و عرضه محصولات جدید قابل تقدیر است و خوشبختانه هر دو شرکت بزرگ جهش خوبی را نیز در تولید طی سال گذشته به ثبت رسانند با این حال انتظار می رود در سال 1400 خودروسازان تلاش مضاعفی برای تولید و عرضه خودروهای جدید به بازار داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت صمت نیز باید در جهت حمایت از تولید به بخش خصوصی اجازه دهد که خطوط جدید تولید برای عرضه محصولات جدید را راه اندازی کنند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha