کد خبر 13114
۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
ریخت‌شناسی صنعت‌خودروی ایران

پرشین خودرو: توسعه صادرات خودرو از حدود ۱۳سال قبل به این طرف همیشه آرزوی دست‌اندرکاران صنعت خودروی کشور به ویژه مدیران ارشد صنعتی بوده و هست، اما متأسفانه دستیابی به این آرزو تاکنون محقق نشده است.


به گزارش «پرشین خودرو»، بر اساس استراتژی توسعه صنعت خودرو، خودروسازان ملزم شده‌اند تا سال ۱۴۰۴ به صادرات سالانه یک میلیون دستگاه انواع خودروی سواری که حداقل ۵۰ درصد آن باید با برند داخلی صورت گیرد دست یابند و قطعه‌سازان نیز ملزم هستند تا در مدت زمان مذکور به صادرات ۶ میلیاردی قطعه بدون احتساب قطعات CKDدست پیدا کنند.

باوجود اینکه شرکت‌های خودروسازی از اواخر دهه ۷۰ همگی استراتژی‌های توسعه صادرات را در برنامه‌های خود اعلام می‌کردند و اهداف آنها نیز ارقامی بلندپروازانه بود، اما این ارقام تاکنون تحقق نیافته است.

کارشناسان و تحلیلگران این صنعت معتقدند تولیدات داخلی کشور هنوز به مزیت‌های نسبی جهان نرسیده و این محصولات نمی‌توانند همپای محصولات جهانی در بازارهای بین‌المللی جایگاه خود را پیدا کنندواگر خودروسازان کشور بخواهند در بازارهای بین‌المللی با خودروسازان دنیا رقابت کنند باید دولت در بهبود برنامه‌های اقتصادی کشور، با دعوت از بزرگان خودروسازی جهان و ایجاد زمینه همکاری مشترک با آنان و با از بین بردن انحصارگرایی نزد خودروسازان کشور، در بهبود تدریجی صادرات کمک کند.

اما متأسفانه در ایران برخلاف کشورهای همسایه از جمله ترکیه و هند که طی این سال‌ها از رشد قابل‌توجهی در زمینه صادرات برخوردار بوده‌اند، سهم بخش خصوصی از تولید یا مونتاژ کمی خودرو فقط پنج درصد از کل تولید سالانه بوده و مابقی در اختیار دو خودروساز بزرگ است اگرچه این دو خودروساز تاکنون توانسته‌اند به کشورهای بلاروس، مصر، سوریه، ونزوئلا، عراق و چند کشور دیگر خودرو صادر کنند ولی سهم آن‌ها از حضور در بازارهای جهانی بسیار ناچیز بوده است.

به گزارش خانه ملت، باید به این نکته نیز توجه داشت که متأسفانه در کشور ما سیاستگذاری و تصمیم‌گیری ثبات لازم را ندارد و صنعت خودروی کشور احتیاج به آرامش سیاسی و دیپلماتیک سیاسی دارد و با توجه به تنش‌های سیاسی که در حال حاضر وجود دارد و همچنین امکان صادرات را بسیار کم کرده است و صادراتی که در این چند سال به برخی ازکشورها داشته‌ایم صادراتی بود که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و بیشترجنبه سیاسی داشته و در حد شعار و فقط اسماً صادرات بوده است و باید پذیرفت، این صادرات که در حال حاضر صورت می‌گیرد موردی و سیاسی است.

برنامه ریزی ها برای تحقق اهداف سند بیست ساله مناسب نیست

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تولید سه میلیون خودرو در کشور بر اساس سند چشم انداز بیست ساله، گفت: تا سال ۱۴۰۴ می بایست ۳ میلیون خودرو سالانه در کشور و با کیفیت قابل رقابت در سطح منطقه تولید شود، اما برنامه ریزی های موجود در حوزه خودروسازی کشور شواهدی بر این مدعا نشان نمی دهد.

عزیز اکبریان افزود: یکی دیگر از مواردی که به صراحت در سند چشم انداز بیست ساله نظام در حوزه صنعت خودرو به آن اشاره شده، صادرات یک میلیون خودرو در سال با قدرت رقابت پذیری مناسب در سطح منطقه است که برنامه ریزی های مدونی نیز برای تحقق این هدف تاکنون انجام نشده که باید شرکت های خودروسازی به کیفی سازی محصولات بیشتر توجه کنند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت های خودروسازی کشور می بایست برنامه های مدون و جامعی در زمینه تولید محصولات با کیفیت اتخاذ کنند تا به اهداف سند چشم انداز بیست ساله نظام از لحاظ تولید خودرو و با کیفیت مناسب و رقابت پذیر در سطح منطقه دست یابیم.

وی تأکید کرد: تا کنون برنامه ریزی های مناسبی در زمینه این میزان صادرات تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی انجام نشده که تحقق صادرات یک میلیون خودرو در این زمان افق روشنی ندارد و دشوار به نظر می رسد.

صادرات خودروبه معنای واقعی نداریم

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به صادرات ۱۴۰ درصدی خودرو در سه ماهه نخست امسال، گفت: گمرک کشور هر از چند گاهی اقدام به ارایه آماری در مورد صادرات خودرو از کشور می کند که بر اساس وضعیت موجود تولید خودرو، این آمارها نه تنها غیر واقعی است، بلکه می توان گفت ما صادرات به معنای واقعی نیز نداریم.

سید محمد بیاتیان افزود: در حال حاضر وضعیت تولید خودرو در کشور به گونه ای است که مشتریانی که مدت هاست متقاضی خرید خودرو از کارخانه هستند، پشت در نمایندگی ها معطل مانده اند که باید به این وضعیت رسیدگی شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر خودروهای داخلی با قیمت نا چیزی به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و اوکراین صادر می شود، در صورتیکه همین خودرو برای مصرف کننده داخلی به دلیل هزینه های بالای تولید، با قیمت های سرسام آوری فروخته می شود.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارزیابی از وضعیت خودروسازی کشور در افق ۱۴۰۴ و جایگاه صادرات آن در این مقطع، گفت: با توجه به اینکه در افق ۱۴۰۴ سیاست های کلی نظام در تمامی ابعاد به دستگاه ها ابلاغ شده، بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید جایگاه اول منطقه در زمینه تولید و صادرات خودرو در اختیار داشته باشد که در حال حاضر و با روند موجود با این اهداف فاصله های زیادی داریم.

نماینده مردم بیجار در مجلس تأکید کرد: با توجه به سیاست های کلی نظام در افق ۱۴۰۴، تمامی بخش های مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت به خصوص در زمینه خودروسازی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که این مسئله در جلسات آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیاتیان با اشاره به اینکه کیفیت پایین خوروهای ساخت داخل باعث شده تا این خودروها در خارج از کشور ارزانتر از داخل به فروش برسد،گفت: خودروسازان داخلی برای فروش محصولات خود به دلیل کیفیت پایین آن‌ها، مجبور به کاهش قیمت خودروها در کشورهای‌ دیگر هستند.

صادرات یک میلیونی آرزوی دست نیافتنی

یک کارشناس خودرو و استاد دانشگاه با ابراز نارضایتی از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل، گفت: بر اساس سند چشم انداز بیست ساله نظام، می بایست سطح کیفی خودروهای ساخت داخل تا سال ۱۴۰۴ به تدریج افزایش یافته تا بتوانیم سالانه ۳ میلیون خودرو تولید کرده و از این تعداد یک میلیون نیز به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم که با وضعیت موجود در بازار داخل این هدف دست یافتنی نیست.

علی خاکساری در ادامه افزود: در حال حاضر وضعیت تولید خودرو هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت مطلوب نیست، به نحوی که شرکت های خودروسازی داخلی به دلیل مشکلات متعدد با نصف ظرفیت خود فعالیت می کنند که دولت باید به این بخش از صنعت کشور توجه جدی داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اساسی ترین موضوع در بحث خودروسازی کشور، توجه به ارتقای کیفیت در راستای ارتقای کمیت است که می توان گفت بر اساس سند چشم انداز بیست ساله نظام، در سال ۱۴۰۴ میتوانیم به جایگاه اول منطقه از لحاظ تولید خودرو دست یابیم اما آینده روشنی در بعد کیفیت برای این صنعت نمی توان متصور بود.

وی تأکید کرد: خودروهای ساخت داخل از لحاظ کیفیت نه مصرف کننده داخلی و نه مصرف کننده خارجی را راضی نگه می دارد، بنابراین ادامه این روند باعث می شود تا صنعت خودرو سازی کشور در آینده مصرف کننده را از دست داده و در حوزه صادرات نیز با مشکلات بیشتری نسبت به امروز مواجه شود.

خاکساری اظهار داشت: امروزه وضعیت خودروسازی در کشوربه گونه ای است که این شبه صنعت لطمات جبران ناپذیری را در زمینه های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد می کند که این موضوع نیازمند توجه جدی از سوی دولت است.

این کارشناس خودرو در ادامه سخنانش به سطح کیفی پایین تولید خودرو در کشور اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت خودروسازی به گونه ای است که خودروسازان بدترین خودروها را با نازلترین کیفیت، اما با بالاترین قیمت به مصرف کننده داخلی تحمیل می کنند و اقشار متوسط جامعه نیز چاره ای جز خرید این خودروها نداشته و فقط شرایط را تحمل می کنند.

خاکساری افزود: مصرف بسیار بالای سوخت در خودروهای ساخت داخل باعث شده تا صدمات جبران ناپذیری از ناحیه این خودروها در این زمینه به محیط زیست کلانشهر های کشور وارد شود که این موضوع نیز باید بررسی شود.

وی در ادامه صنعت خودروسازی در کشور را یک صنعت ورشکسته دانست و گفت: صنعت خودروسازی کشور یک صنعت ورشکسته است زیرا این صنعت خود را با پول مردم و حمایت های مالی دولت سر پا نگه نگه داشته، در غیر این صورت اگر هر کدام از این حمایت ها نباشد، مشکلات شرکت های خودروسازی از وضعیت فعلی بدتر خواهد شد.

این کارشناس خودرو استفاده از قطعات چینی در ساخت خودروهای داخلی را سم مهلکی برای صنعت خودروسازی کشور دانست و تأکید کرد: بر همگان واضح است که عمده ترین قطعات به کار رفته در خودروهای ساخت داخل، چینی بوده که این مسئله نیز بر مشکلات صنعت خودروسازی کشور افزوده و حل مشکل را برای آن ها سخت کرده است.

خاکساری اظهارداشت: در حال حاضر وضعیت تولید قطعات در کشور نیز به گونه ای است که شرکت های در ظاهر قطعه سازی، قطعات چینی را با نام ایرانی به شرکت های خودروسازی علی رغم آگاهی آن ها از این موضوع می فروشند که این مسئله نیز در کیفیت خودروهای تولید شده تأثیر گذاشته و نمی توان گفت که حتی در زمینه قطعه سازی نیز پیشرفت هایی کرده ایم.

وی افزود: دو خودرو ساز بزرگ کشور همواره اسم بزرگ بودن را یدک می کشند، به طوریکه این بزرگی از نظر انحصا در بازار بوده و ارتباطی با کیفیت محصولات آن ها ندارد.

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: تا کنون هیچ حمایتی از مصرف کننده ایرانی در حوزه خودرو نشده، به طوریکه خریداران داخلی مجبورند خودروهایی را خریداری کنند که حتی کمترین قطعه آن از دیگر کشورها وارد شده و با نام ملی عرضه می شود.

صادرات خودرو اهمیتی ندارد، کیفیت باید افزایش یابد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند که در این شرایط صاردات خودرو اهمیت چندانی ندارد، بلکه باید کیفیت در راستای صادرات ارتقا یابد.

سیدهادی حسینی افزود: خودروهایی که در داخل کشور ساخته می شوند از نظر کیفیت در سطح بسیار پایینی بوده و قابل رقابت با انواع خارجی نیستند.

نماینده مردم قائم شهر، سواد کوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع کیفیت خودروهای ساخت داخل توسط دو خودروساز بزرگ کشور، مهمترین موضوعی است که پس از تعطیلات تابستانی مجلس در کمیسیون صنایع و معادن و با حضور نمایندگانی از شرکت های خودروسازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: شرکت های خودروسازی در حال حاضر برای بدست آوردن بازارهای هدف و صادراتی اقدام به صادرات خودرو با قیمتی کمتر از داخل می کنند که این مسئله به تولید داخل ضربه وارد کرده است.

این نماینده مجلس نهم اظهارداشت: سیاست هایی که شرکت های خودروسازی برای بدست آوردن بازارهای هدف و جذب سرمایه گذاری دیگر کشورها اتخاذ می کنند، خوب است، اما در کنار آن باید کیفیت محصولات نیز ارتقا یافته و مصرف کننده داخلی نیز به تبع آن محصولی با کیفیت را خریداری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: مجلس آمادگی دارد تا با کمک و همفکری دولت موانع موجود بر سر راه کیفی سازی خودروهای ساخت داخل را بر طرف کرده و از طرفی نیز بعد نظارتی را بر این بخش تقویت کند.

کد خبر 13114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha