زیان هر دستگاه خودرو تولیدی ایران خودرو و سایپا اعلام شد / ثبت زیان 22 هزار میلیاردی خودروسازان در سال 99

در سال گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مجموع 22 هزار میلیارد تومان زیان دیده اند، به گفته دبیر انجمن خودروسازان؛ هم اکنون بواسطه قیمت های دستوری، ایران خودرو به طور متوسط برای هر خودرو 40 میلیون تومان و سایپا حدود 10 میلیون تومان زیان می کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه در سال 99 خودروسازان با مجوز وزارت صمت سه بار اقدام به افزایش قیمت کردند اما با روند صعودی قیمت‌ها، از زیان انباشته یا در نهایت از زیان تولید آنها در سال گذشته کاسته نشد و ظاهرا مجوز افزایش قیمت نیز تاثیر زیادی بر زیان‌دهی تولید‌کنندگان در سال گذشته نداشته است.

این شرایط در حالی است که بارها بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو تاکید کردند که زیان‌دهی تولید تنها با آزادسازی قیمت‌ها قابل تحقق است؛ اقدامی که اگر چه موافقان زیادی در میان مسئولان وزارت صمت دارد اما با مخالفان جدی در دولت و مجلس نیز روبرو است.

 

خط تولید



با این وجود در سال گذشته با ارائه بسته جهش تولید که شامل موادی چون اصلاح قیمت خودرو بود قرار بود در جلسه سران قوا در خصوص این بسته و واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ تصمیم گیری شود اما تاکنون با گذشت چند ماه از ارائه این طرح به ستاد اقتصادی سران قوا تاکنون خبر جدیدی در این زمینه منتشر نشده است.

در همین زمینه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به جلسات متعدد مسئولان در پایان سال گذشته در زمینه تغییر روش قیمت گذاری خودروها گفت: بر اساس آخرین تصمیمات و توافق و تایید مسئولان قرار بود تا قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ در اختیار هیات مدیره شرکت های خودروساز قرار بگیرد اما متاسفانه تاکنون مجوز این طرح از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه نشده است.

 

احمد نعمت بخش



وی افزود: در صورت موافقت و اجرای موفق طرح واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ به شرکتهای خودروساز، اجازه آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ نیز ارائه خواهد شد چرا که آزادسازی قیمت بدون شک به کاهش قیمت ها در بازار منجر خواهد شد و با حذف دلالان، خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید.

وی با انتقاد از اینکه در کشور ما مسئولان تصمیم می گیرند که تصمیم گیری نکند، تصریح کرد: متاسفانه از مشکلات اساسی صنعت خودرو عدم شهامت تصمیم گیری مدیران و متولیان صنعت کشور است.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه زیان دهی خودروسازان با سرکوب قیمت ها سر به فلک کشیده است، خاطر نشان کرد: چنانچه در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری نشود و روند زیان دهی شرکتها در سال 1400 ادامه یابد بدون شک خودروسازان ورشکست خواهند شد.

نعمت بخش افزود: با توجه به حجم زیان انباشته خودروسازان و عدم امکان تجدید ارزیابی مجدد شرکتها و تدوام جریان زیان دهی آنها مسلما خودروسازان نابود می شوند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمارها زیان ایران خودرو در سال 99 حدود 18 هزار میلیارد تومان و سایپا 4 هزار میلیارد تومان بوده است، بیان کرد: این جریان در حالی است هم اکنون ایران خودرو به طور متوسط برای هر خودرو 40 میلیون تومان و سایپا حدود 10 میلیون زیان می کنند با این حال اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده نمی شود.

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان در پایان با تاکید بر اینکه مهمترین معضل و مانع این صنعت عدم تصمیم گیری مسئولان است، عنوان کرد: بهترین راهکار این است که دولت واردات خودرو را آزاد کرده و خودروسازان را از قیمت گذاری خودرو معاف کند.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 131179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha