با صادرات سرب قیمت باتری خودرو 15 درصد افزایش می یابد / توصیه به خریداران باتری در آستانه ورود به فصل گرما

موضوعی که در این روزها به دغدغه فعالان و تولیدکنندگان باتری خودرو تبدیل شده است صادرات سرب و تاثیر آن بر نیاز تولیدکنندگان و قیمت باتری است شرایطی که با ثبات نرخ ارز و افزایش تولید و رقابت در بازار مانع از افزایش قیمت باتری و زیر فروشی در این بازار می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، باتری به عنوان یکی از اقلام ضروری در خودرو هرچند طی چند ماه گذشته با رکود و تثبیت نسبی قیمت ها همراه بوده با این حال به گفته رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری این تثبیت قیمت متاثر از افزایش تولید و عرضه به بازار و تامین سرب به عنوان مهمترین ماده اولیه تولید باتری است.

اگر چه به گفته باتری سازان، قیمت سرب نقش زیادی در نوسان قیمت این کالا در بازار دارد اما با این حال این بازار همچون بسیاری از بازارهای دیگر تحت‌ تاثیر شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز قرار داشته بطوریکه هر گونه التهاب در این بخش ها سمت و سوی بازار و قیمت ها را تغییر داده است.

در همین ارتباط تقی علی اکبری رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به تاثیر شرایط کنونی در بازار تولید و عرضه باتری گفت: در حال حاضر بازار با کمبود کالا مواجه نیست و با وجود آنکه بازار به پیک مصرف باتری نزدیک می شود اما همچنان میزان عرضه از تقاضا بیشتر است.


استارت افزایش قیمت باتری از ماه آینده

وی همچنین به برخی خبرها در خصوص افزایش قیمت باتری در سال جاری اشاره و اظهار کرد: با توجه به ثبات نسبی بازار ارز و تعطیلی بازار، در حال حاضر تولیدکنندگان باتری برنامه ای برای افزایش قیمت ندارند و این تصمیم را در نشستی که اخیرا با تولیدکنندگان برگزار شد اعلام کردند با این حال با توجه به نرخ تورم احتمال می رود که از خرداد ماه تغییر کمی در قیمت ها صورت گیرد.

علی اکبری در عین حال معتقد است که باتری خودرو از سال گذشته تاکنون هیچ افزایش قیمتی نداشته و تولید و عرضه به بازار روند بسیار خوبی را ظرف این مدت داشته است.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری تاکید کرد: به رغم برخی گزارش ها تاکنون شرکت صبا باتری که به نوعی لیدر بازار باتری محسوب می شود هیچ افزایش قیمتی را اعلام نکرده است ضمن اینکه به زودی تمامی شرکت های تولیدی لیست قیمت تولیدات را به اتحادیه ارائه می کنند تا این قیمت ها در اختیار اعضای اتحادیه قرار داده شود تا هم بر گران فروشی و زیر فروشی باتری در بازار نظارت شود.


تامین 100 درصدی نیاز بازار باتری توسط تولیدات داخلی

علی اکبری در ادامه در خصوص میزان تولید و واردات باتری گفت : در گذشته اگر چه نیاز بود که 70 درصد نیاز داخل از طریق واردات تامین شود اما اکنون با اهتمام تولیدکنندگان و تامین 100 درصدی نیاز داخل، دیگر نیازی به واردات باتری خودرو نداریم چنانچه امروز برخی از کارخانجات وارد حوزه صادرات این کالا شده اند.

وی افزود: در حال حاضر تولید باتری در کشور به میزانی افزایش یافته است که بسیاری از فروشندگان و بنکداران ناگزیر به زیر فروشی و فروش زیر نرخ کارخانه شده اند. چرا که باتری تاریخ مصرف دارد و فروشندگان نمی توانند بیشتر از سه ماه این کالا را نگه دارند بنابراین هنگامی که تاریخ مصرف باتری رو به اتمام می رود بنکداران ناگزیر به فروش زیر قیمت کارخانه می شوند.


صادرات 350 هزار تن سرب و بازگشت آن با قیمتی بالاتر به چرخه تولید

این مقام مسئول همچنین در خصوص تامین سرب مورد نیاز برای تولید باتری گفت: هم اکنون به میزانی تولید سرب داریم که اگر جلوی صادرات سرب گرفته نشود قطعا قیمت باتری 10 تا 15 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته علی اکبری، برخی خبرها حاکی از صادرات 350 هزار تن سرب در آینده نزدیک دارد برنامه ای که چنانچه عملی شود با توجه به نیاز داخل و کمبود سرب برای تولیدکنندگان، این مساله موجب کاهش تولید و افزایش قیمت باتری خواهد شد.

 

باتری خودرو


باتری خودرو ایرانی بخریم یا خارجی ؟

وی در ادامه با توجه به کیفیت بالای تولیدات داخلی به مصرف کنندگان توصیه کرد که به هیچ وجه باتری خارجی را از بازار خریداری نکنند چرا که عمده این باتری ها به صورت قاچاق وارد بازار می شوند که مسلما تاریخ مصرف آن گذشته است و چنانچه به صورت قانونی نیز وارد شود به دلیل توقف زیاد در گمرکات و عدم نگهداری در شرایط مناسب بیشتر این باتری ها قابلیت استفاده ندارند.

علی اکبری ضمن تاکید بر مزیت تولیدات داخلی بر باتری های وارداتی خاطر نشان کرد : علاوه بر کیفیت تولیدات داخلی ، باتری‌های ایرانی از 12 تا 30 ماه گارانتی برخوردارند در حالی که باتری‌های خارجی شش ماه بیشتر گارانتی ندارند.

وی در پایان با توجه به برخی نکات در خرید باتری و قیمت باتری فرسوده تصریح کرد: خریداران هنگام خرید باتری می‌توانند باتری کهنه خود را تحویل دهند که این مساله حدود 30 تا 40 درصد نرخ خرید آنها را کاهش می دهد و با توجه به اینکه در باتری خودرو سرب وجود دارد از همان سرب مدل‌های کهنه استفاده می‌شود و آن را بازیافت می‌کنند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha