اعلام افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت قطعه یدکی در بازار / چرا قیمت قطعه یدکی در بازار افزایش یافت؟

به رغم برخی پیش بینی ها در خصوص تاثیر سیر نزولی نرخ ارز بر کاهش قیمت قطعات، یک مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی با رد هرگونه تاثیر شرایط کنونی ارزی یر تغییر قیمت قطعات، از تبعات نرخ تورم و افزایش حقوق و بیمه واحدهای تولیدی بر افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت قطعه یدکی در کارخانجات خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار قطعه یدکی که در سال گذشته به دنبال بی ثباتی اقتصادی و روند صعودی نرخ دلار، با ثبت رشد بیش از 100 درصدی رکورد افزایش قیمت را زده بود با آغاز سال 1400 و به رغم پیش بینی فعالان این روزها برخلاف روند قیمتی در بازار خودرو و نرخ ارز، همچنان مسیر صعودی را طی می کند.

نوسانات قیمتی در این بازار در حالی ادامه دارد که همچنان کارشناسان و فعالان بازار قطعه یدکی بر این مساله تاکید دارند که ثبات سیاسی و کاهش و تثبیت نرخ ارز و از سویی تامین به موقع مواد اولیه تولیدکنندگان و قطعات مورد نیاز، موجب شکست قیمت ها شده و با ایجاد بازار رقابت و فراوانی قطعات، نرخ قطعه یدکی نیز کاهش خواهد یافت.

اما چرا با وجود اظهارات فعالان و کارشناسان و در شرایطی که نرخ ارز از ابتدای سال مسیر نزولی را در پیش گرفته، قیمت قطعات یدکی داخلی افزایش داشته است؟

سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اینکه قیمت لوازم یدکی هر ساله بر اساس نرخ تورم دست خوش نوسانات قیمتی می شود، اظهار داشت: در سال جاری نیز با افزایش حقوق و بیمه کارگران، تولیدکنندگان برای حفظ جریان تولید و پرداخت هزینه ها ناگزیر به افزایش قیمت محصولات شده اند البته این افزایش قیمت قطعات یدکی در مقایسه با سال گذشته، رشدی بیشتری داشته است.

وی با اشاره افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت قطعات یدکی تاکید کرد: اگر چه در بازار قطعه یدکی داخلی کمبودی وجود ندارد با این حال این افزایش قیمت مربوط به محصولات داخلی است در شرایطی که در قطعات یدکی خارجی شاهد ثبات نسبی هستیم. عواملی که موجب رشد بهای این قطعات می شود کمبود در بازار و یا افزایش نرخ ارز است.

کاظمی با توجه به تامین نیاز بازار قطعات یدکی خارجی و کم مصرف در داخل گفت: همچنان کمبود قطعات این خودروها در داخل وجود دارد، اما این شرایط موقتی است و فروشندگان و فعالان بازار به دلیل حفظ مشتری و تامین نیاز بازار به سرعت در حال دریافت سفارشات برای واردات قطعات کم‌ مصرف خارجی هستند.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در ادامه با توجه به تاثیر مذاکرات برجامی در بازار ارز و برخی کالاها به تاثیر توافقات احتمالی در بازار قطعه یدکی پرداخت و اظهار داشت: اگر چه تاکنون این مذاکرات برجامی تاثیری بر صنف لوازم یدکی نداشته است اما در صورت هر گونه توافق یکباره، قطعا این موضوع بر صنف لوازم یدکی تاثیرگذار خواهد گذاشت.

به گفته کاظمی، با لغو تحریم‌ها انتظار می رود قیمت قطعه یدکی در بازار با کاهش روبرو شود با این حال هر گونه توافق برجامی در کوتاه مدت نگرانی هایی را در بازار به همراه خواهد داشت.

وی در پایان همچنین از رکود در بازار قطعه یدکی به دنبال تعطیلات کرونایی خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر چه با وجود تعطیلات اخیر مراکز عرضه قطعه یدکی فعالیت داشتند اما حضور مشتریان در بازار لوازم یدکی به دلیل کاهش تردد خودروها و محدودیت ها بسیار کاهش یافته و تقریبا بازار راکد است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha