بهترین زمان تعویض لنت ترمز

یکی از مهمترین قطعات مصرفی خودرو، لنت ترمز است. در این مقاله می‌خواهیم درباره بهترین زمان تعویض لنت ترمز صحبت کنیم و راهکارهایی را برای افزایش طول عمر آن مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، همه افرادی که خودرو دارند، می‌دانند که برخی قطعات به مرور زمان دچار استهلاک شده و باید تعویض شوند. یکی از مهمترین قطعات مصرفی خودرو که نقش اساسی در تامین امنیت سرنشینان هم دارد، لنت ترمز است.

لنت‌های ترمز باید در زمانی مناسب تعویض شوند تا بهترین عملکرد را برای متوقف کردن خودرو داشته باشند. بنابراین خیلی مهم است که همه صاحبان خودرو، بهترین زمان تعویض لنت ترمز را بدانند و به موقع برای این کار اقدام کنند.

در این مقاله قصد داریم بگوییم که از روی چه نشانه‌هایی می‌توان متوجه تمام شدن لنت ترمز شد. همچنین نکات مفید و کاربردی زیادی را در ادامه مطرح می‌کنیم که به شما برای تعویض لنت ترمز و افزایش طول عمر آن کمک می‌کنند. پس پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با «پرشین خودرو» همراه باشید.

 

لنت ترمز چیست و چطور کار می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانیم، همه خودروها نیروی محرک خودشان را از موتور خودرو می‌گیرند. اما وقت یک اتومبیل به حرکت درآمد، برای ایستادن هم نیاز به نیرویی دارد که بتواند چرخ‌ها را متوقف یا سرعت آنها را کم کند. این نیرو به‌وسیله سیستم ترمز ایجاد می‌شود. یکی از مهمترین بخش‌های سیستم ترمز، لنت‌ها هستند که در نتیجه برخورد و اصطکاک آنها با دیسک، سرعت خودرو کم یا متوقف می‌شود. از آنجایی که لنت‌ها به مرور زمان دچار فرسودگی و سایش می‌شوند، یک قطعه مصرفی به حساب می‌آیند و پس از مدتی باید تعویض شوند. نکته مهم آن است که قبل از دیر شدن و آسیب رسیدن به دیسک‌ها و سایر بخش‌های سیستم ترمز، باید نسبت به تعویض لنت‌ها اقدام کرد.

رانندگی در جاده‌های کوهستانی یا پرفراز و نشیب و همچنین سبک رانندگی افراد می‌تواند روی طول عمر لنت‌های ترمز تاثیرگذار باشد؛ چون عملا هرچقدر بیشتر ترمز بگیریم، لنت‌ها هم زودتر تمام می‌شوند و باید برای عوض کردن آنها اقدام کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که رانندگی با سرعت زیاد هم باعث زودتر تمام شدن لنت‌ها می‌شود. اما عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند طول عمر لنت را کاهش دهند. با رعایت برخی نکته‌ها که در ادامه این مقاله ذکر شده‌اند، می‌توانید کاری کنید که لنت‌های ترمز شما دیرتر به اتمام برسند.

 

بهترین زمان تعویض لنت ترمز ، تمام شدن لنت ترمز ، تعویض لنت ترمز

 

با انواع لنت ترمز آشنا شوید

در ساخت لنت‌های ترمز از مواد مختلفی استفاده می‌شود. این مواد دارای خاصیت‌های متفاوتی هستند و باعث می‌شوند انواع لنت‌ها، طول عمر یکسانی نداشته باشند. به‌طور کلی چهار نوع لنت ترمز در بازار وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

1. لنت ترمز سرامیکی

بهترین لنت ترمزهایی که می‌توانید برای خودرو خود تهیه کنید، از جنس سرامیک ساخته شده‌اند. این لنت‌ها دارای بالاترین طول عمر هستند و زمان تعویض آنها بیشتر از سایر لنت‌ها است. با توجه به کیفیتی که لنت‌های سرامیکی دارند، قیمت آنها نیز بیشتر است. با این حال، با توجه به عملکرد بهتر و عمر طولانی‌تر، می‌توانیم بگوییم که خرید آنها به‌صرفه خواهد بود.

2. لنت ترمز نیمه فلزی

اگر به دنبال یک لنت ترمز خوب برای اتومبیل خود هستید، می‌توانید به سراغ لنت‌های نیمه فلزی بروید. در تولید این لنت‌ها از مقدار زیادی فلز استفاده شده که باعث می‌شود عمر آنها افزایش پیدا کند. اگرچه مدت تعویض لنت‌های نیمه فلزی کمتر از نمونه‌های سرامیکی است، اما این لنت‌ها هم از کیفیت خوبی برخودارند و قیمت مناسبی هم دارند.

3. لنت ترمز کم فلز

در ساخت لنت‌های کم فلز از مقدار فلز کمتری استفاده می‌شود. به همین دلیل طول عمر آنها نسبت به لنت‌های نیمه فلزی تا حدی کمتر خواهد بود. یکی از ویژگی‌های منفی که برای لنت‌های کم فلز یاد می‌کنند، سروصدای آنها در هنگام ترمز گرفتن است. البته این مورد فقط در برخی برندها دیده شده است. لنت‌های کم فلز معمولا قیمت پایینی دارند و جزو پرفروش‌ترین لنت‌های بازار به شمار می‌روند.

4. لنت ترمز اُرگانیک

لنت‌های ارگانیک بدون فلز ساخته می‌شوند. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، این لنت‌ها طول عمر کمتری نسبت به سه نوع قبلی دارند و قیمت آنها نیز از همه ارزان‌تر است.

 

بهترین زمان تعویض لنت ترمز ، تمام شدن لنت ترمز ، تعویض لنت ترمز

 

علائم زمان تعویض لنت ترمز کدامند؟

اگر نسبت به علائم زمان تعویض لنت ترمز بی‌توجه باشیم، ممکن است به‌طور ناخواسته باعث بروز حادثه برای خود و افراد خانواده شویم. لنت ترمز یک قطعه مصرفی بسیار مهم و حساس در خودرو است و باید به موقع از تمام شدن آن اطلاع پیدا کرده و نسبت به تعویضش اقدام کنیم. بنابراین باید با علائم تعویض لنت ترمز یه‌خوبی آشنا باشیم. ما در ادامه چند مورد از مهمترین علائمی را که نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز هستند، نام می‌بریم:

1. لرزش پدال ترمز

در هنگام ترمزگیری، باید پدال ترمز را فشار دهیم. در صورتی که سیستم ترمز کاملا سالم باشد و لنت‌ها نیز وضعیت خوبی داشته باشند، پدال به نرمی حرکت می‌کند و با توجه به میزانی فشاری که روی آن وارد می‌سازید، سرعت خودرو را کاهش می‌دهد. اما اگر لنت‌های شما در حال تمام شدن باشند، ممکن است موقع فشار دادن پدال ترمز متوجه لرزش آن شوید. این مشکل نشان می‌دهد که زمان تعویض لنت ترمز خودروی شما فرا رسیده است.

2. کشیدن فرمان به یک طرف

اکثر افراد مشکل تنظیم نبودن فرمان را تجربه کرده‌اند. گاهی اوقات در سرعت‌های بالا حس می‌کنیم که فرمان خودرو به سمت چپ یا راست کشیده می‌شود. گاهی هم این اتفاق در سرعت‌های پایین می‌افتد. اما اگر در هنگام ترمزگیری متوجه کشیدن فرمان شدید، به احتمال زیاد مشکل از لنت‌های خودرو است. بنابراین باید به فکر عوض کردن لنت ترمز باشید.

3. سوت کشیدن لنت در هنگام ترمزگیری

حتما برای شما هم پیش آمده که صدای سوت کشیدن خودرو در هنگام ترمزگیری را شنیده باشید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لنت‌ها به اتمام رسیده باشند و سطح فلزی پشت لنت، با دیسک‌ها برخورد کند. البته در این مورد باید یک احتمال را هم در نظر بگیرید؛ اگر خودروی شما در باران بوده یا به‌تازگی آن را به کارواش برده باشید، ممکن است صدای سوت کشیدن لنت به‌خاطر خیس شدن باشد. اگر آب به دیسک‌ها برسد می‌توان باعث زنگ زدگی یا ایجاد جرم روی آنها شود که این موضوع هم منجر به سوت کشیدن در هنگام ترمزگیری خواهد شد. بهترین راه آن است که وقتی صدای سوت ترمز را شنیدید، بلافاصله لنت‌ها را بررسی کنید.

4. شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها

گاهی در هنگام رانندگی صدای ممتد از طرف چرخ‌ها شنیده می‌شود. این مشکل به دلایل متعددی رخ می‌دهد که یکی از آنها تمام شدن لنت ترمز است. در این حالت باید خیلی زود نسبت به تشخیص مشکل و برطرف کردن آن اقدام نمایید. اگر ایراد از لنت‌ها باشد باید در اسرع وقت آنها را تعویض کنید، چون صدایی که شنیده می‌شود، ناشی از برخورد فلز سخت به دیسک‌ها است و این موضوع می‌تواند باعث خط افتادن دیسک شود. اگر دیسک‌ها خط ‌دار شوند و سطح صاف و صیقلی خود را از دست بدهند، حتی در صورت تعویض لنت ترمز، خیلی زود لنت‌های جدید را فرسوده و تمام می‌کنند.

5. روشن شدن چراغ هشدار لنت

چراغ ترمز در خودروها به دلایل مختلفی روشن می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل روشن شدن این چراغ، اتمام لنت ترمز است. البته موارد دیگری مانند کم بودن روغن ترمز هم می‌توانند باعث روشن شدن این چراغ شوند. در هر صورت، زمانی که متوجه شدید چراغ ترمز روشن است، اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی لنت‌ها خواهد بود. در برخی خودروهای قدیمی که چراغ ترمز وجود ندارد، بازدید مرتب لنت‌ها نباید فراموش شود.

6. کم شدن بیش از حد سطح روغن ترمز

زمانی که سطح روغن در مخزن روغن ترمز بیش از حد پایین برود، می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ اول اینکه سیستم ترمز دارای نشتی است که این مورد با یک بررسی چشمی قابل تشخیص خواهد بود. دلیل دوم آن است که لنت‌های ترمز تمام شده باشند. با جلو رفتن پیستون‌های ترمز، پشت آنها با روغن پر می‌شود که این امر منجر به پایین آمدن سطح روغن در مخزن خواهد شد.

7. بیش از حد بالا آمدن ترمز دستی

این مورد نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز عقب خودرو است. اگر ترمز دستی اتومبیل شما بیشتر از حالت عادی بالا می‌آید، به احتمال زیاد زمان تعویض لنت ترمز عقب فرا رسیده است. بنابراین باید لنت‌ها را بررسی کنید. اگر مشکل از لنت نبود، احتمال دارد با ریگلاژ ترمز دستی، این نقص برطرف شود.

 

بهترین زمان تعویض لنت ترمز ، تمام شدن لنت ترمز ، تعویض لنت ترمز

 

آموزش عوض کردن لنت ترمز

پس از تمام شدن لنت ترمز، باید برای تعویض آن به مکانیکی مراجعه کنید. اما برخی افراد هستند که ترجیح می‌دهند خودشان اقدام به تعویض لنت‌های ترمز کنند. اگرچه این کار چندان پیچیده نیست، اما توصیه ما این است که عوض کردن لنت‌ها را به مکانیک متخصص بسپارید. به هر حال ما در ادامه برای افرادی که از انجام کارهای فنی خودرو لذت می‌برند یا به هر دلیلی می‌خواهند با نحوه تعویض لنت ترمز آشنا شوند، این کار را آموزش می‌دهیم.

تعویض لنت ترمز دیسکی

قبل از اینکه نحوه تعویض لنت ترمز را آموزش دهیم، باید تاکید کنیم که در هنگام تعمیر ماشین و هرگونه دستکاری فنی، رعایت کامل نکات ایمنی ضروری است. برای عوض کردن لنت ترمز هم باید از جک‌های استاندارد برای بالا بردن خودرو استفاده کنید و مطمئن شوید که اتومبیل در دنده باشد. کشیدن ترمز دستی و قرار دادن بلوک‌های چوبی در جلو و پشت چرخ‌ها نیز توصیه می‌شود. همچنین بهتر است بعد از بالا بردن خودرو با جک، از سه‌پایه‌های مخصوص استفاده کنید تا در صورت رد شدن جک، حادثه‌ ناگواری پیش نیاید. پوشیدن دستکش، ماسک و عینک هم از دیگر موارد ایمنی است که هنگام تعویض لنت خودرو باید رعایت نمایید.

اکثر خودروهای امروزی از ترمز دیسکی استفاده می‌کنند، اما در برخی خودروها نیز از ترمزهای کاسه‌ای در محور عقب استفاده شده است. باز کردن و تعویض لنت ترمز دیسکی بسیار راحت‌تر از نمونه‌های کاسه‌ای است. برای این منظور، ایتدا باید قطعه‌ای به نام کالیپر باز شود. کالیپر با دو پیچ در جای خود نصب شده که با باز کردن این پیچ‌ها، می‌توانید کالیپر را آزاد کنید. حواستان باشد که این قطعه سنگین، به شلنگ ترمز متصل است و نباید آن را روی هوا رها کنید، چون می‌تواند باعث آسیب دیدن شلنگ شود.

پس از باز کردن کالیپر، می‌توانید لنت‌های قدیمی را خارج کنید و لنت‌های جدید را جایگزین نمایید. در انتها هم باید کالیپر را به شکل اول در جای خودش نصب کنید. برخی از ترمزهای دیسکی هستند که برای تعویض لنت آنها نیازی به باز کردن کالیپر وجود ندارد. در این ترمزها، لنت به‌وسیله یک خار فلزی کوچک در جای خود پیچ شده است. با باز کردن این خار می‌توانید لنت را جدا کرده و لنت جدید را نصب کنید.

تعویض لنت ترمز کاسه ای

لنت‌های کاسه‌ای قدیمی‌تر هستند و معمولا باز کردن آنها با پیچیدگی بیشتری همراه است. عملکرد این ترمزها بر اساس مجموعه‌ای از فنرها و اهرم‌هاست و به همین دلیل موقع باز و بسته کردن کاسه، باید خیلی مراقب باشید که قطعه‌ای جابه‌جا نشود. ابتدا باید ترمز دستی را رها کنید و سپس کاسه چرخ را از جای خودش خارج سازید. احتمالا این کار با نیرو و فشار زیادی انجام می‌شود. پس از باز کردن کاسه با مجموعه‌ای از قطعات ریز و درشت مواجه می‌شوید که شاید کمی کار را برایتان پیچیده کنند. اما نگران نباشید؛ لنت‌ها کاملا مشخص هستند و به‌راحتی می‌توانید آنها را جدا کرده و لنت جدید را جایگزین کنید. فقط قبل از شروع کار بهتر است از مجموعه قطعات عکس بگیرید تا اگر موقع نصب با مشکلی مواجه شدید، بتوانید نحوه صحیح قرارگیری قطعه‌ها را تشخیص دهید.

پس از نصب لنت‌های جدید، به کمک یک پیچ که در قسمت پایینی آنها قرار دارد، می‌توانید قطر لنت‌ها را افزایش یا کاهش دهید. دقت کنید که قطر لنت‌ها باید به اندازه‌ای باشد که وقتی کاسه را در جای خودش قرار دادید، اندکی اصطکاک با لنت‌ها داشته باشد، اما با نیروی دست بتوانید آزادانه آن را بچرخانید. اگر پیچ مذکور بیش از حد سفت باشد، باعث فرسودگی ابتدایی لنت‌ها می‌شود. شل بودن آن نیز عملکرد ترمز دستی را با اشکال مواجه می‌سازد.

توصیه می‌شود که پس از نصب لنت‌های ترمز جدید، ابتدا خودرو را روشن کنید و در حالت درجا، چند بار پدال ترمز را تا انتها فشار دهید و همین‌طور ترمز دستی را بالا بکشید و سپس خلاص کنید. بعد ترمزها را در سرعت بسیار کم تست نمایید تا از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید.

 

چطور طول عمر لنت ترمز را افزایش دهیم؟

با انتخاب لنت ترمز مناسب می‌توانید مطمئن شوید که تا مدت طولانی نیازی به تعویض آن نخواهید داشت. اما به هر حال با تمام شدن لنت باید به فکر عوض کردن آن باشید. بسیاری از رانندگان نسبت به این موضوع گلایه دارند که لنت ترمز جدید آنها خیلی زود تمام می‌شود. این موضوع می‌تواند به‌خاطر بی‌کیفیت بودن لنت باشد. البته نحوه رانندگی افراد نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست. با این حال راه‌هایی وجود دارند که از طریق آنها می‌توان طول عمر لنت ترمز را افزایش داد.

یکی از نکات مهم برای افزایش عمر لنت ترمز، کاهش دادن تعداد ترمز‌های ناگهانی است. مثلا وقتی که در حال نزدیک شدن به یک سرعت‌گیر یا چراغ قرمز هستید، قبل از اینکه به نقطه توقف برسید، سعی کنید از فاصله دور و کم‌کم سرعت خود را کاهش دهید و از ترمز گرفتن ناگهانی پرهیز کنید. ترمزهای ناگهانی باعث اصطکاک شدید لنت ترمز می‌شوند و فرسایش آن را تسریع می‌کنند. به‌طور کلی اگر به رانندگی با سرعت‌های بالا عادت داشته باشید، مطمئنا لنت ترمز خودروی شما هم زودتر تمام می‌شود. هر چه آهسته‌تر برانید، طول عمر لنت بیشتر خواهد بود.

مورد مهم دیگری که برای بالا بردن عمر لنت‌ها اهمیت دارد، سبک نگه داشتن خودرو است. اگر خودروی شما بیش از حد سنگین باشد، لنت‌ها باید فشار مضاعفی به دیسک وارد کنند تا بتوانند اتومبیل را نگه دارند. همین فشار بیشتر باعث فرسودگی لنت‌ها خواهد شد. در نتیجه اگر می‌خواهید لنت‌های جدید خودرو خیلی زود تمام نشوند، سعی کنید همیشه سبک برانید.

به‌طور معمول، رانندگی در خیابان‌های درون شهری باعث کوتاه شدن طول عمر لنت‌ها می‌شود. در داخل شهر به دلیل وجود ترافیک، لازم است که به‌طور مداوم از ترمز استفاده کنید که همین امر تمام شدن لنت‌ها را به دنبال خواهد داشت. اگر همیشه در مسیرهای درون‌ شهری و شلوغ تردد می‌کنید، بهتر است سرعت خود را در حد متعادل و پایین نگه دارید.

 

بهترین زمان تعویض لنت ترمز ، تمام شدن لنت ترمز ، تعویض لنت ترمز

 

سوالات متداول درباره تعویض لنت ترمز

حالا که با لنت ترمز خودرو بیشتر آشنا شدیم و بهترین زمان تعویض لنت ترمز را دانستیم، احتمالا سوالات دیگری نیز برای شما به‌وجود آمده‌اند؛ مثل اینکه بهترین لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟ در ادامه به این سوال و چند سوال دیگر در همین زمینه پاسخ می‌دهیم:

چرا چراغ لنت ترمز روشن می‌شود؟

معمولا چراغ ترمز به چند دلیل روشن می‌شود که یکی از آنها تمام شدن لنت ترمز است. از دیگر دلایل روشن شدن این چراغ می‌‌توان به کاهش سطح روغن ترمز در مخزن یا قطع شدن سیم لنت‌ها اشاره کرد.

بهترین لنت ترمز کدام است؟

همیشه افراد به دنبال بهترین مارک لنت ترمز هستند. اگر بخواهید لنت ترمز خارجی بخرید که طبیعتا گران‌تر نیز خواهد بود، می‌توانید به سراغ برند تکستار (Textar) بروید. همچنین لنت‌های آفورتیس (Afortis) کیفیت بسیار خوبی دارند. در بین برندهای ایرانی هم پارس و رالدک یا همان PGS از بقیه معروف‌تر هستند.

هزینه تعویض لنت ترمز چقدر است؟

هزینه تعویض لنت ترمز با توجه به نوع خودرو، قیمت لنت و همچنین مقدار دستمزد مکانیک متفاوت است. به‌طور معمول برای تعویض لنت هزینه‌ای بین 100 هزار تا 400 هزار تومان دریافت می‌کنند. طبیعتا هرچه قیمت خودرو کمتر باشد، هزینه عوض کردن لنت آن نیز پایین‌تر خواهد بود.

علائم تمام شدن لنت ترمز عقب کدامند؟

مهمترین نشانه‌ای که حکایت از تمام شدن لنت ترمز عقب خودرو دارد، صدای خرخر کردن چرخ‌های عقب است. همچنین در هنگام ترمز گرفتن، صدای تیزی از قسمت عقب شنیده می‌شود.

ترمز دیسکی بهتر است یا کاسه‌ای؟

ترمز‌های دیسکی ساختار ساده‌تری نسبت به ترمزهای کاسه‌ای دارند و به همین دلیل تعمیر یا تعویض لنت آنها ساده‌تر است. در ضمن ترمزهای دیسکی کارایی بهتری هم دارند و از مواد باکیفیت‌تری در ساخت آنها استفاده می‌شود.

در این مقاله با بهترین زمان تعویض لنت ترمز و همچنین راهکارهای افزایش طول عمر این قطعه آشنا شدیم. امیدواریم نکاتی که به آنها اشاره کردیم برای شما مفید واقع شوند. اگر شما هم نکته‌ای در این زمینه می‌دانید یا تجربه‌ای دارید که فکر می‌کنید برای دیگران هم کاربردی خواهد بود، لطفا آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

کد خبر 131870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha