کد خبر 131897
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
 افت و خیز تولید خودروهای تجاری‌ در ۱۴۰۰

تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین در کشور طی فروردین‌ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت، افزایشی که ریشه در صعود تیراژ وانت و همچنین تولید کامیون، کامیونت و کشنده دارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، در این بین تنها در بخش تولید اتوبوس شاهد افت بیش از 12 درصدی بوده‌ایم. بنابر آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان فروردین‌ماه امسال 4 هزار و 547 دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه‌دولتی به تولید رسیده است.

این آمار از افزایش بیش از 174 درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به فروردین سال گذشته حکایت دارد. البته باید توجه کرد که سال گذشته خودروسازان تجاری تنها یک هفته در فروردین‌ماه به‌صورت کج‌دار و مریز به تولید مشغول بودند. دلیل آن هم مصوبات ستاد ملی کرونا در ارتباط با تداوم تعطیلات نوروز به مدت یک هفته است. در حالت تفکیکی، در اولین ماه از سال‌جاری 296 دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده است.

در این بخش، ایران‌خودرویی‌ها آماری 213 دستگاهی را به خود اختصاص داده‌اند. این خودروساز در شرایطی این تعداد کامیون، کامیونت و کشنده در خطوط تولید ایران‌خودرویی‌ها در فروردین ماه امسال تکمیل شده که شاهد هستیم طی فروردین‌ماه 99 تولید هیچ کامیون، کامیونت و کشنده‌ای را در خطوط تولید نداشته است. دیگر خودروساز تجاری یعنی سایپا دیزل نیز در فروردین‌ماه 1400 توانسته تولید 11 دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده را در خطوط تولید خود تکمیل کند.

 

خودرو تجاری



سایپایی‌ها نیز مانند دیگر تجاری‌ساز نیمه‌دولتی یعنی ایران‌خودرو دیزل طی فروردین‌ماه سال گذشته هیچ کامیون، کامیونت و کشنده‌ای را تولید نکرده است. باقی تولیدات کامیون، کامیونت و کشنده که معادل 72 دستگاه است، به شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی تعلق دارد. در بخش اتوبوس اما کل تولید طی فروردین‌ امسال فقط 43 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 12 درصدی را نشان می‌دهد.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در فروردین 1400 در قیاس با تولید این محصولات در فروردین‌ 99 رشد بیش از 214 درصدی را تجربه کرد. فروردین امسال در مجموع 44 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تولید شده است. در حالت تفکیکی، ایران‌خودرویی‌ها در مجموع 40 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس تولید کرده‌‌اند که سهم اتوبوس 38 دستگاه بوده و سهم مینی‌بوس و میدل‌باس تنها 2 دستگاه در بازه زمانی ذکر شده است.

مانند تولید کامیون، کامیونت و کشنده، ایران‌خودرویی‌ها در فروردین‌ سال گذشته هیچ اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باسی را در خطوط تولید خود نداشتند.

همان طور که اشاره شد ریشه این مساله را باید در تعطیلات یک هفته‌ای که مازاد بر تعطیلات نوروز به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا به اجرا گذاشته شد، جست‌و‌جو کرد. از واحدهای تجاری‌ساز سایپا نیز خبر می‌رسد آنها در فروردین‌ماه امسال حتی یک دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس نیز تولید نکرده‌اند. با این حساب، باقی‌مانده خودروهای تولیدی در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس سهم شرکت‌های خصوصی است.

در بخش وانت روند تولید مثبت بوده، چه‌آنکه تا پایان فروردین امسال افزایش بیش از 164 درصدی در مقایسه با مدت سال گذشته را شاهد هستیم. در مجموع 4 هزار و 157 دستگاه وانت در کشور تا پایان فروردین‌ماه امسال به تولید رسیده که سایپا بیشترین سهم را به‌واسطه وانت‌پراید داشته است. طبق آمار، این شرکت در فروردین‌ماه امسال 3 هزار و 441 دستگاه وانت را به تولید رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 182 درصدی را تجربه کند.

سایپایی‌ها سال گذشته تولید هزار و 220 دستگاه وانت را نهایی کردند. اما ایران‌خودرو در فروردین‌ سال‌جاری هیچ وانتی تولید نکرده است.

این در حالی است که این خودروساز سال گذشته در یک هفته آخر فروردین‌ماه که امکان بازگشایی خطوط تولید خود را به دست آورد توانسته بود تعداد 185 دستگاه وانت را در خطوط تولید خود تکمیل کند. در نهایت اما کل تولید ون در فروردین‌ماه امسال 7 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 75 درصد رشد را نشان می‌دهد. تمام این ون‌ها توسط سروش دیزل مبنا تولید شده و دو خودروساز نیمه‌دولتی کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا در بازه زمانی یاد شده هیچ ونی را در خطوط تولید خود ندیدند.

کد خبر 131897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha