آیا مجلس می تواند مشکل قیمت خودرو را حل کند؟ / نقش قطعه سازان در درخواست های خودروسازان

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه هر نهاد و مرجعی که بتواند مشکل قیمت گذاری خودرو را حل کند دستش را می بوسیم، تاکید کرد: باید عناد و دشمنی که با صنعت و تولید در کشور وجود دارد برچیده شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موضوع قیمت خودرو و آزادسازی آن در طول یک ماه گذشته وارد فاز جدیدی شده است نمونه بارز این موضوع را می توان در نامه رسمی خودروسازان به رئیس کمیسیون صنایع و برگزاری جلسات متعدد آنها با اعضای کمیسیون صنایع و سازمان گسترش (ایدرو ) و تلاش بر تغییر روند قیمت گذاری محصولات دانست.

البته در حاشیه نامه نگاری خودروسازان با رئیس کمیسیون صنایع که به امضای خودروسازان و انجمن قطعه سازان نیز رسیده است، ضمن تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری بر آزادسازی واردات خودرو با هدف رقابتی کردن بازار نیز تاکید شده است.

اما آیا نامه نگاری و خواست خودروسازان برای رفع مشکل قیمت و آزادسازی واردات خودرو با نهاد درستی صورت گرفته است وکمیسیون صنایع قادر به حل مشکل صنعت خودرو برآوردن خواست خودروسازان است؟

بدهی 50 هزار میلیاردی خودروسازان به شبکه تامین

در همین ارتباط محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اعلام زیان انباشته بیش از 85 هزار میلیاردی خودروسازان و بدهی بالای 50 هزار میلیاردی آنها به شبکه تامین گفت: هر نهاد و مرجعی که بتواند در رفع بزرگ ترین مانع این صنعت تاثیر گذار بوده و مشکل قیمت گذاری خودرو را حل کند دستش را می بوسیم.

 

نجفی منش



وی اظهار داشت: با وجود تداوم حجم زیان ها و بدهی سنگین خودروسازان، هر لحظه این صنعت در آستانه نابودی است و باید خیلی سریع مسئولان به داد این صنعت برسند.

عناد با صنعت و تولید برچیده شود

وی بیان کرد: اگر دولت می خواهد مصرف کننده واقعی، خودرو را با قیمت واقعی و ارزان خریداری کند می تواند به خریداران واقعی تسهیلات خرید ارائه کند چرا از جیب قطعه ساز و خودروساز خرج می کند.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه عناد و دشمنی که با صنعت و تولید کشور وجود دارد باید برچیده شود، بیان کرد: امروز تصمیم گیران باید اجازه دهند که خودروساز خود تعیین قیمت کند و یا حداقل قیمتی که ابلاغ می شود همراه با زیان برای خودروسازان نباشد.

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: سالهاست جریان قیمت گذاری دستوری با اعمال زیان به خودروسازان به بزرگ ترین مانع صنعت خودروسازی تبدیل شده است و انتظار می رود مسئولان حداقل در پایان عمر این دولت با قدرت تصمیم گیری کنند.

به گفته نجفی منش اینکه در این جریان خودروساز برای پرداخت به موقع بدهی خود به قطعه ساز خواهان آزادسازی قیمت خودرو یا تعیین حداقل قیمتی بدون تحمیل زیان هستند؛ خواسته درست و منطقی است.

موضع قطعه سازان در خصوص واردات خودرو / تولید و واردات هر خودرو چه میزان ارزبری دارد ؟

وی همچنین به درخواست خودروسازان و قطعه سازان در خصوص آزادسازی واردات خودرو پرداخت و گفت: مبحث واردات خودرو ارتباطی به قطعه سازان ندارد که خواستار آزادسازی واردات باشند بلکه مهمترین درخواست قطعه سازان دریافت به موقع مطالبات از خودروساز است تا بتوانند به تولید ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه قطعه سازان موافقت و یا مخالفتی با واردات خودرو ندارند، تاکید کرد: قطعه سازان موضع خاصی در خصوص آزادسازی واردات خودرو ندارند چرا که اصولا در حوزه کاری قطعه سازان نیست اما ذکر این نکته ضروری است که هر خودرویی که تولید می شود نزدیک به 2 هزار دلار ارزبری دارد که از این رقم 33 درصد مربوط به مواد اولیه وارداتی، حدود 32 درصد قطعات الکترونیکی و تقریبا 35 درصد آن قطعات وارداتی است.

این مقام مسئول در انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خاطر نشان کرد: چنانچه خودرویی به صورت CKD وارد شود بین 6 تا 8 هزار دلار ارزبری دارد و در صورتی که همان خودرو به صورت کامل و CBU وارد شود بین 15 تا 20 هزار دلار ارزبری دارد بنابراین این مساله بسته به تصمیم مسئولان و دست اندرکاران دارد که چه نظری در خصوص واردات خودرو داشته باشند و چنانچه امکان تامین ارز اقلام ضروری، دارو، نهاده های دامی و مایحتاج اصلی در کشور را دارد می تواند اضافه آن را صرف واردات خودرو کنند.

نجفی منش در پایان با اشاره به خواست خودروسازان در خصوص آزادسازی واردات با هدف رقابتی شدن بازار گفت: اینکه تولید خودروسازان رقابتی است واقعیت دارد چرا که هیچ کجای دنیا خودرو 3 و 4 هزار دلاری وجود ندارد که در بازار خرید و فروش شود.
 

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 132132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha