با پلتفرم عاریه ای نمی توان ارتقاء کیفی داد

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است اگر چه از ظرفیت و فناوری صنایع نظامی می توان برای ارتقاء کیفی خودروهای داخلی بهره برد اما فقط با استفاده از ظرفیت و امکانات در این صنعت نمی توان خودروی مطلوب مردم را تولید کرد و باید به جای بهره مندی از صنایع نظامی، صنعت خودرو ایران به لحاظ مدیریت، تکنولوژی و تفکر تولید، تغییر مسیر دهد.

حسن کریمی سنجری در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اظهارات برخی کاندیداهای ریاست جهموری در خصوص صنعت خودرو و طرح مطلبی از سوی یکی از کاندیداها در خصوص افزایش کیفی خودروها با استفاده از فناوری های نظامی اظهار داشت: سطح کیفی خودروهای داخلی با محصولات روز دنیا اختلاف فاحشی دارد و این نشان می دهد باید به طریقی تاخیر در کیفیت و استانداردها جبران شود که به طور قطع ارتقاء در این بخش قابل دستیابی است.

وی افزود: اینکه بتوانیم کیفیت خودروهای داخلی را با استفاده از فناوری های نظامی ارتقاء دهیم  با توجه به توفیقات بدست آمده در بخش صنایع دفاعی، قابل دستیابی است.

کریمی سنجری تصریح کرد: فارغ از اهمیتی که ارتقاء کیفی خودروهای داخلی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد موضوع مهم تر، مطلوبیت خودروها است که در واقع ترکیبی از کیفیت و قیمت است که باید افزایش یابد در واقع ممکن است صنعت خودرو به سطح مناسبی از کیفیت دست یابد اما با قیمت تمام شده بالا؛ بنابراین باید در حالی که کیفیت خودروها ارتقاء می باید قیمت خودرو به سطحی برسد که مورد پذیرش مشتری باشد.


کریمی سنجری در این ارتباط با ضرورت تولید رقابتی خودرو در کشور و برخی شاخص ها در این حوزه، افزود: شاخص های تولید محصول رقابتی در صنعت خودرو موارد زیادی را در برمی گیرد بنابراین نمی توان ادعا کرد که صرفا با کمک گرفتن از ظرفیت فناوری های نظامی در کشور می توان خودرویی را تولید کرد که مطلوب مردم باشد.


هزینه کیفیت را کمیت می پردازد

وی با توجه به این شعار که " هزینه کیفیت را کمیت می پردازد" تصریح کرد: یکی از مشکلات صنعت خودرو ایران به لحاظ کیفیت، تیراژ اقتصادی و دستیابی به نقطه اقتصادی تولید است که متاسفانه در حدی نیست که هزینه های کیفیت را تامین کند از این رو صرفا دانش فنی نمی تواند مشکل این صنعت باشد بلکه مهم ترین مساله وابستگی خودروسازان به صنعت و بازار داخل است که موجب شده است این صنعت در حوزه های کیفی و رقابتی به میزان کافی رشد نکرده باشد.

کریمی سنجری با بیان این نکته مهم که صادرات محور توسعه است، گفت: چنانچه صنعت خودرو در حوزه صادرات و شاخص های بازارهای صادراتی که کیفیت و قیمت است توسعه یاید این امر موجب می شود که خودروسازی ایران در بسیاری از شاخص های کیفی رشد کند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل امروز فقط ماشین آلات و تجهیزات موجب کیفیت نمی شوند بلکه برای دستیابی به مرز پختگی و توسعه یافتگی در صنعت خودرو حتما باید از بازار وسیع صادراتی برخوردار باشیم.

به گفته وی، برای ارتقاء کیفی محصولات داخلی باید ابتدا به تیراژ اقتصادی در تولید محصولات دست یابیم و آن زمان است که سرمایه گذاری در نوسازی تجهیزات، قطعه سازی و افزایش کیفیت مفهوم پیدا می کند.


لزوم تغییر مدیریت و تفکر در صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو همچنین با تاکید بر اینکه ارتقاء کیفیت خودروها زمانی ممکن می شود که خودروسازان داخلی مالک و طراح پلتفرم باشند، افزود: امروز در بسیاری از خودروهای داخلی که در کشور تولید می شوند از پلتفرم های عاریه ای استفاده می شود و نهایت تغییرات و ارتقاء تولیدات، فیس لیفت کردن این خودروهاست و همچنان قوای محرکه و سیستم تعلیق این خودروها برای شرکتهای خودروسازی خارجی است.

کریمی سنجری با اشاره به اینکه رفع ضعف های ساختاری در صنعت خودرو کشور را باید در همین صنعت جستجو کرد، گفت: به جای بهره مندی از صنایع نظامی بهتر است که صنعت خودرو ایران به لحاظ مدیریت، تکنولوژی و تفکر تولید زاویه نگاه خود را تغییر دهد که اگر این اتفاق بیافتد چه با حضور صنایع نظامی و چه عدم حضور صنایع نظامی می توان در خودروسازی موفق بود.

وی با طرح این سوال که آن کسی که امروز در صنایع نظامی موشک تولید می کند با مهندس و متخصصانی که خودرو تولید می کنند چه تفاوتی دارند؟ اظهار کرد: در صنایع نظامی چه اتفاقی افتاده که در صنایع خودرویی نمی افتد؟ در حالی که متخصصان در هر دو این حوزه ها فرزندان این کشور هستند.

 

حسن کریمی سنجری


سیاست زدگی آفت صنعت خودرو ایران

وی گفت: باید اعتراف کرد که در صنعت خودرو به وفور دانش فنی و متخصص وجود دارد اما متاسفانه فلسفه توسعه در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده است در حالی که صنعت نظامی بدون حاشیه و بدون سیاسی بازی با ثبات مدیریت ادامه مسیر می دهد اما در صنعت خودرو چنین جریان و تفکر برای توسعه دیده نمی شود و بیشتر سیاست زدگی در صنعت خودرو نمایان است واگر این مساله حل شود با حضور و یا بدون حضور صنایع نظامی مسیر توسعه در خودروسازی ایران نیز جریان خواهد یافت.

این کارشناس خودرویی همچنین به طرح این مساله از سوی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که عنوان می کند " جوانان ما به حق و به درستی می پرسند چرا در صنایع دفاعی می‌توانیم موشک بسازیم اما نمی توانیم خودروی با کیفیت تولید کنیم " گفت: این فناوری و تکنولوژی در دو فضای مجزا اتفاق می افتد در صنایع نظامی و تولید موشک نگاه اقتصادی وجود ندارد و با هر قیمتی تولید انجام می شود و قرار نیست این تجهیزات در بازارهای رقابتی به فروش برسند اما ممکن است در صنعت خودرو، محصولی تولید شود با تکنیک و کیفیت بسیار بالا اما قیمت تمام شده آن رقابتی نباشد.

کریمی سنجری تصریح کرد: تولید موشک مبتنی بر نیاز است و میتنی بر انتخاب نیست در حالی که صنعت خودرو مبتنی بر انتخاب است و این انتخاب بر اساس آپشن های کیفی و قیمت رقابتی است البته از منظر وجود نیروهای متخصص در این صنایع این قیاس درست است اما با این تقاوت که فضا برای مهندسان در صنایع نظامی فراهم شده است اما در صنایع خودرویی این فضا و نگاه مدیریتی با ثبات و هدفمند وجود ندارد.

باید در صنعت خودرو صاحب اثر بود

وی خاطر نشان کرد: با وجود پلتفرم های قدیمی و غیر قابل ارتقاء، نمی توان بسیاری از آپشن های جدید و امکانات روز دنیا را بر روی خودروهای داخلی نصب کرد بنابراین باید در اولین گام خودروهای جدید طراحی شوند که با امکانات روز دنیا قابل تطبیق باشد بنابراین سرریز شدن فناوری نظامی به تنهایی کافی نیست و باید پلتفرم های جدید طراحی کرد و این را باید کاندیداها درک کنند و بدانند که در این صنعت باید صاحب اثر بود که بتوان تغییراتی را بر روی آنها اعمال کرد.

کریمی سنجری تاکید کرد: باید صنعت خودرو کشور ابتدا توانایی طراحی و ساخت خودرو را بدست آورد و بعد بر روی ارتقاء کیفی خودروها اقدام کرد در حالی که 50 سال است که بیشتر اقدامات در فاز طراحی وعرضه فیس لیفت هایی از خودروهای موجود بوده است.

این کارشناس خودرویی در پایان گفت: چنانچه می خواهیم صنعت خودرو متحول شود و در مسیر توسعه قرار گیرد باید قابلیت طراحی خودرو داشته و صاحب پلتفرم باشیم و تا زمانی که وابسته به پلتفرم های از رده خارج شرکتهای خارجی هستیم هیچ زمان رشد نخواهیم کرد و با هر تحریمی افت تولید و افزایش قیمت خواهیم داشت.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha