هزینه انتقال سند خودرو وارداتی از خودروهای داخلی کمتر شد!

پس از اصلاح هزینه انتقال سند خودروهای وارداتی، در برخی موارد هزینه محضر این خودروهای گرانقیمت از خودروهای ساخت داخل کمتر شده است!

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، معمولاً وزارت دارایی ابتدای هر سال میلادی (دی‌ماه) برای خودروهای خارجی و اول هر سال شمسی برای خودروهای داخلی، ارزش معاملاتی خودروها را به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌کند.

امسال هم قیمت معاملاتی خودروها از سوی دارایی اعلام و هزینه‌های مربوط به مالیات و حق‌الثبت و حق‌التحریر ابلاغ شد.

به گفته علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، وزارت دارایی اردیبهشت‌ ماه گذشته لیست جدیدی از ارزش معاملاتی اتومبیل‌های خارجی به دفاتر اسناد اعلام و ابلاغ کرد که طبق آن و بر اساس نوع خودرو، رقم تنظیم سند آنها کاهش پیدا کرده است.

این کاهش تنظیم سند برای برخی از خودروها تا 25 درصد و در برخی دیگر بین 50 تا 60 درصد است که میانگین کلی 40 درصد را در کاهش هزینه تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد شاهد هستیم.

حالا در برخی موارد، هزینه انتقال سند خودروهای داخلی بیشتر از خودروهای لوکس وارداتی شده است!! به طور مثال در حال حاضر، هزینه نقل و انتقال سند رسمی "دنا پلاس توربو اتوماتیک" مدل 1400 مبلغ 7 میلیون و 400 هزار تومان است در حالیکه هزینه نقل و انتقال سند رسمی "تویوتا پریوس هیبرید" مدل 2017 مبلغ 5 میلیون و 200 هزار تومان شده است!

 

سند خودرو



یا به عنوان یک نمونه دیگر، هزینه نقل و انتقال سند رسمی "جک S5" مدل 1400 مبلغ 14 میلیون تومان اما هزینه نقل و انتقال سند رسمی "کیا اپتیما GT Line" مدل 2016 مبلغ 7 میلیون و 300 هزار تومان است!!

مقایسه قیمت این خودروها در بازار نتیجه شگفت‌آوری به همراه دارد؛ در حال حاضر هزینه نقل و انتقال سند قطعی خودروهای خارجی گرانقیمت در دفاتر اسناد رسمی از خودروهای ساخت و مونتاژ داخلی کمتر است!

مبالغی که بابت هزینه تنظیم اسناد اتومبیل در دفاتر اسناد وصول می‌شود بر اساس قیمت منطقه‌ای و قیمت ارزش معاملاتی خودرو است که دارایی اعلام می‌کند؛ مبنای کار لیست اعلامی دارایی است و بر اساس آن مطالبات و حقوق دولتی وصول می‌شود و دفترخانه تنظیم سند را انجام می‌دهد و بر مبنای آن حق‌التحریر دفاتر هم اخذ می‌شود.

کد خبر 132373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha