حجم قاچاق قطعات یدکی خودرو به 3 میلیارد دلار رسید

در حالی حجم قاچاق لوازم یدکی خودرو سه میلیارد دلار برآورد می‌شود که ارزیابی نشان می دهد بخش مهمی از قاچاق قطعات و بی کیفیت از مرزهای رسمی و گمرکات وارد می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قاچاق قطعات و لوازم یدکی خودرو اگرچه همواره طی سال‌های گذشته کم و بیش وجود داشته است، با این حال به ‌نظر می‌رسد این روزها موضوع قاچاق قطعات به معضلی جدی در این بازار تبدیل شده است.

فعالان بازار قطعه یدکی با بیان اینکه همه دنیا با موضوع قاچاق در بازار لوازم یدکی خودرو درگیر هستند، اما معتقدند در ایران ابعاد قاچاق لوازم یدکی خودرو بیشتر از کشورهای دیگر است به طوری که برآوردها نشان می دهد از حدود 11.5 میلیارد دلار حجم بازار قطعه یدکی در ایران حدود سه میلیارد دلار آن مربوط به لوازم یدکی قاچاق است.

با این حال فعالان و کارشناسان این حوزه از بازار، قاچاق حدود سه میلیارد دلار لوازم یدکی خودرو در سال را رقمی نمی دانند که به سهولت بتوان وارد کرد بلکه به نظر آنها این جریان سازماندهی شده و از کانال‌هایی که دارای نفوذ و قدرت هستند صورت می گیرد.

در همین ارتباط مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با تایید برآوردهای کارشناسان اقتصادی اتحادیه در خصوص حجم قطعات یدکی قاچاق به بازار ایران گفت: در عرضه قطعات قاچاق به طور قطع فروشندگان قطعه یدکی نقشی ندارند و این مساله باید از گمرکات و واردات کنندگانی که بدون پرداخت حقوق و تعرفه گمرکی ترخیص می کنند پیگیری شود.

 

لوازم یدکی



وی با اشاره به ورود رسمی و قانونی برخی قطعات قاچاق و بی کیفیت به بازار، تاکید کرد: مسلما این حجم از قاچاق قطعات یدکی از مرزهای ممنوعه و به صورت کولبری انجام نمی شود و بخش زیادی از آن به دلیل نبود نظارت تخصصی در گمرکات از مسیر قانونی وارد و به بازار عرضه می شود.

در همین حال سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی معتقد است که قطعاتی که به صورت کولبری وارد می شود عمدتا قطعاتی است که در کشور بسیار کم است و تامین و واردات آنها با مشکل روبرو است بنابراین به هیچ وجه نباید به قطعاتی که بی این نحو وارد می شوند، برچسب بی کیفیت زد.

کاظمی با بیان اینکه قاچاق بیشترین ضربه را به بازار می‌زند، اظهار داشت: اصناف قاچاقچی نیستند و مسلما خارج از شبکه اصناف سودجویان بزرگی وجود دارد که سود قاچاق را قبل از ورود به زنجیره کسب می کنند و در این جریان افراد کوچکی از این زنجیره مجرم می شوند که می خواهند از نقل و انتقال این کالا درآمدی داشته باشند.

به گزارش پرشین خودرو، ارزیابی ها نشان می دهد که ریشه قاچاق قطعات یدکی خودرو را باید در مسائلی مانند قیمت پایین‌تر، ضعف تولید‌کنندگان داخلی و همچنین کم‌توجهی به ورود و عرضه قطعه به بازار لوازم یدکی جست‌وجو کرد با این حال در این بین، فاکتور قیمت قطعا از اهمیت بالایی برای مشتریان برخوردار است، چه آنکه سبب می‌شود آنها گاهی قید کیفیت را نیز زده و از قطعات کم کیفیت قاچاق استفاده کنند.

در چنین شرایطی باید مقابله با قاچاق کالا از مهم ترین اقدامات و اولویت های رئیس دولت آینده باشد، موضوعی که مسوولان ارشد نظام، مردم و کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند و انتظار می رود بسیاری از خواسته ها و معضلاتی که از سوی فعالان اقتصادی و اصناف به عنوان نیاز و اولویت های اساسی مطرح می شود توسط رئیس دولت سیزدهم مورد توجه ویژه و جدی قرار گیرد.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 132416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha