بررسی ضرورت‌ها و چالش‌های دولت جدید در حوزه صنعت بیمه

فرهاد تقوامنش قائم مقام ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ضرورت ها و چالش ها و راهکار های پیشروی دولت جدید در حوزه صنعت بیمه و مشکلات این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تیتربرتر، در جهان امروز که رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری جایگاه بین المللی آن را رقم میزند،کشور های جهان برای آنکه بتوانند در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند در صدد بر می آیند تا شاخص های توسعه یافتگی خود را بهبود ببخشند و از این طریق در چرخه بهبود وضع اقتصادی و بالطبع افزایش نقش موثر خود را که موجب تقویت اقتصاد و ایفاء نقش تاثیرگذاری در صحنه جهانی است را تقویت کنند.

چالش ها و راهکارهای توسعه صنعت بیمه

صنعت بیمه نیز به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی از سویی به عنوان یکی از عمده ترین نهاد های اقتصادی هر کشور به شمار می رود که تاثیر بسزایی در رشد جایگاه اقتصادی هر کشور می گذارد؛ در این خصوص با جناب دکتر فرهاد تقوامنش به گفتگو میپردازیم و دیدگاه ایشان درباره چالش ها و راهکارهای این حوزه را جویا می شویم که در ادامه می خوانید:

در صنعت بیمه در کشور ما مشکالات و چالش های متعددی وجود دارد که باعث عدم رشد و افول آن در جامعه ما شده است که در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره خواهم نمود و ضمن تشریح آنها راهکار های موثر را نیز ارائه خواهم کرد.

یکی از مسائلی که باعث شده است ما در بخش بیمه متناسب میانگین جهانی رشد نکرده باشیم، تبعیت از مدیریت اداری به روش سنتی است که این سبک مدیریتی در جهان منسوخ شده و راهکار آن استفاده از جوانان تحصیل کرده و نخبه در این صنعت است؛چراکه ذهن خلاق گرایش به عرصه های مدیریتی نوین دارد و میتواند عامل بسیار مهمی در اداره و توسعه این صنعت باشد.

ضریب نفوذ 2.5 درصدی بیمه در کشور

مستحضرید که ضریب نفوذ بیمه در جامعه 2.5 درصد است که متوسط جهانی آن بیش از9درصد است و این نشان از ضعف های متعدد در حوزه مدیریتی این بخش دارد که میبایست در اولویت برنامه های دولت جدید قرار گیرد.

متاسفانه یکی دیگر از مشکلات این بخش طرز تفکر جامعه است؛در مجامع جهانی از بیمه به عنوان یک سرمایه معنوی و یک نعمت الهی که از بدو تولد تا زمان مرگ یاد میشود اما این تعبیر در کشور نه تنها وجود ندارد بلکه به آن نیز سنگ اندازی هم میشود که در این خصوص علاوه بر مردم مدیریت این مجموعه نیز مقصر است چرا که آموش آن به مردم به سطح درستی داده نشده است که این خودش هم یکی از نقاط ضعف موجود است که باید در این حوزه آموزش هایی به افراد جامعه داده شود که به یک سطح از فرهنگ و باور نسبت به بیمه برسند که مارا به عرصه جهانی آن نزدیک کند.

در این صنعت باید نوآوری صورت گیرد تا به میزان تاثیر گذاری وافزایش رضایت از خدمات آن منجر شود که بسیار مهم است؛ در همین راستا راه اندازی دولت الکترونیک میتواند کمک کار مهمی در این عرصه باشد.

یکی دیگر از معضلات که رانت ها و مبانی فساد سیستماتیک را در این صنعت به وجود آورده است؛چشم پوشی دستگاه های نظارتی و صدور کروکی های رانت زا خودش یک مسئله تنش زا در این بخش است ؛ و نیز سود حاصل از جعل و تصادفات ساختگی(فیک) و موارد از این قبیل که بسیار مبحث مورد تاکیدی بوده که باید با همکاری دستگاه قضایی کشور و دولت مبانی آن را شناسایی و با آنها برخورد صورت پذیرد.طبق آمار رسمی35 درصد خسارات برآورد شده و پرداخت شده دروغین و از راه جعل بوده است.

ضرورت تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای جدید

در بخش اقتصادی بیمه همواره به عنوان یکی از مشاغل مهم و پر بحث بوده که در اشتغال نقش بخصوصی را تعیین میکند و به عنوان یک گلوگاه مهم اقتصادی در بخش درآمد های غیر نفتی از گذشته مهم بوده است؛ در صورت مهیا سازی جهت رقابت نهاد های بیمه ای ایرانی و تاسیس شرکت های بیمه ای جدید میتواند در بحث اشتغال کمک کار دولت آتی باشد.

در حال حاضر اغلب شرکت های بیمه سهامی(عام) و تنها 20درصد آنها سهامی (خاص) هستند.


یکی از معضلات دیگر عدم استفاده از بیمه در لایه های بالایی صنعت است که موجب بودن آن شده که باید اقدامات لازم در این خصوص در دولت آینده اعمال شود.

یک سوال: بزرگترین بخش خسارات بیمه مربوط به کجاست؟

بزرگ ترین منبع خسارات ما مربوط به بخش تصادفات خودرویی است البته ناگفته نماند بزرگ ترین منبع درآمد بیمه نیز(بیش از 54درصد) از این بخش بوده است.

در نهایت باید این را یادآور شوم که مشکلات این صنعت و سایر صنایع همچون فیوز سوختگی است؛ درست است ریز است اما باعث مشکلات متعددی میشود که اگر کمی همت و تلاش در میسر درست صورت پذیرد یقینا اینها حل خواهد شد و کلید قفل های آن در دست خود ماست که میبایست پیگیری شود.

کد خبر 132419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha