انتقاد رییس سازمان حفاطت محیط زیست از خودروسازان

رییس سازمان حفاطت محیط زیست با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه آب گفت: با تداوم روند کنونی آب شیرین برای نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در مراسم تجلیل از محیط بانان که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن اشاره به انتقادات مطرح شده درباره پروژه احیای دریچه ارومیه اظهار کرد: برخی می‌گویند دریاچه ارومیه تعطیل شده اما براساس مصوبات شورای امنیت کشور نمی‌توانستیم اطلاع رسانی کنیم. به دلیل پافشاری بر ایجاد تونل ۲۰۰ نفر هفتگی ۱۳۰ متر زیر زمین می‌خوابند. نباید ناجوانمردانه انتقاد کرد وقتی دولت ۱۰۰ درصد بودجه پروژه احیای این دریاچه را تخصیص داده است.

رییس سازمان حفاطت محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت آب کشور گفت: امروز برای حفظ محیط زیست کشور باید از آب حفاظت کنیم. متاسفانه ما در بخش آب و حفاظت از محیط زیست کشور خوب عمل نکرده‌ایم. ما حق داریم تا ۴۰ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده کنیم اما هنوز هم بیش از ۱۰۰ درصد از این منابع استفاده می‌کنیم که این مساله باعث از بین بردن ریشه محیط زیست در آینده خواهد شد.

وی‌ ادامه داد: در حوزه منابع آب نیاز به فرهنگ‌سازی است و مسئولان کشور باید نسبت به این مساله آگاه باشند. اگر این روند همانطور که تا الان ادامه پیدا کرده است، تداوم یابد به علت سیاست‌های کلان غلط و پاسخگو نبودن پتانسیل آبی مملکت، محیط زیست تخریب خواهد شد و آب شیرین برای نسل‌های آینده باقی نخواهد گذاشت.

معاون رییس جمهوری با انتقاد از طرح یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر تأمین غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر در کشور تصریح کرد: طبق اصول حدود ۳۸ میلیارد متر مکعب آب قابل بهره‌برداری است این درحالیست که ما برای تامین نیاز غذای ۶۰ میلیون نفر ۲.۵ برابر این میزان یعنی ۹۰ میلیارد متر مکعب آب برداشت می‌کنیم بنابراین چنین ادعاهایی عوام فریبی است.

کلانتری اظهار کرد: دو ماه پیش در پی بررسی زمین‌خواری هزار هکتاری در لواسان به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفتم در کشور سالیانه ۲ میلیارد تن خاک از دست می‌دهیم که می‌توانیم ۱.۲ میلیارد تن به معنای ۳۰۰ هزار هکتار خاک را حفظ کنیم و شما برای آزادسازی ۱۰۰۰هکتار ۱۰ جلسه برگزار کرده‌اید.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست موظف است برای حفظ محیط زیست بجنگند. اگر گروهی اهمیت این موضوع را بفهمند باید تا آخر بجنگند چراکه موظفیم حقوق نسل‌های آینده را حفظ کنیم. هیچ نهاد دیگری در کشور به جز سازمان حفاظت محیط زیست موظف به حفظ حقوق نسل‌های بعد نیست.

کلانتری با اشاره به اینکه وظایف اصلی رییس و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ها است، تصریح کرد: مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید برای اصلاح اصول ‍‍پایه در دولت و مجلس بجنگند.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: هنوز با خودروسازان دعوا داریم چون تا زمانی که تکنولوژی تولیدی خود را اصلاح نکنند هوا را آلوده خواهند کرد. ما گفته‌ایم که از ابتدای سال ۱۴۰۱ موتورهای خودروهای تولیدی باید از استاندارد یورو ۶ برخوردار باشد اما از حال دارند لابی می‌کنند که خودروهای با استاندارد یورو ۴ و ۵ را بیرون دهند.

کلانتری خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از ملت ایران باید حافظ محیط زیست کشور باشد. ما وقتی گفتیم از ساختار کارستی نمی‌توان برای انتقال آب تونل حفر کرد از ۱۰ هزار طرف زیر فشار رفتیم. در احداث تونل زاب از ابتدا ‍‍پیش‌بینی شده بود که مشکلاتی خواهد داشت و اکنون ۳۴ کیلومتر را ظرف سه سال و نیم حفر کرده‌اند و حالا ۹ ماه است که در حفر ۱۴۰۰ متر آن معطل شده‌اند چراکه در بخش‌هایی از آن باید ۵۰ کیلومتر از آبرفتی به کارستی عبور کنند که معلوم است در این بخش‌ها تونل جواب نخواهد داد. منابع کشور و منابع آبی را هدر دادند چراکه ‍‍پیمانکاری می‌خواهد کار کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه باید در زمینه حفاظت محیط زیست کار فرهنگی کرد و سمن‌ها را آموزش داد، اظهار کرد: امسال ناچار شدیم برای تقویت سمن‌ها از بودجه صندوق محیط زیست به آنان کمک کنیم. بخشی از محیط‌زیست محیط‌بانان هستند و ما در حدی که توان داشتیم به آنان توجه داشتیم. مجوز خرید ۷۰۰ دستگاه خودروی تویوتا را دریافت کردیم که به ۲۰ میلیون دلار اعتبار نیاز داشت اما بودجه نداشتیم. عضویت کا‍‍پ فرانسه نیز تصویب نشد که از آن‌ها کمک بگیریم. اگر عضو بودیم می‌توانستیم از آن محل سالانه تا ۱۵۰ میلیون دلار برای محیط زیست کمک بگیریم اما هنوز تصویب نشده‌ است.

وی ادامه داد: دو سال پیش مجلس شورای اسلامی کا‍‍پ فرانسه را تصویب کرد اما شورای نگهبان اشکالاتی به آن گرفته بود که اصلاح شد. با این حال دو سال است که در مجلس قبلی و کنونی بدون نتیجه مانده است. حداقل ۹ بار در این باره جلسه رفتم اما برخی تصمیم‌گیران این مساله را به سند ۲۰۳۰ وصل ‍‍می‌کنند در حالی که ما وظیفه کاهش چهار درصدی میزان دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ را در سال ۲۰۲۱ با مهار فلرهای نفتی انجام دادیم.

کلانتری در ‍‍پایان گفت: با وجود اینکه ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم اما از تسهیلات کا‍‍پ فرانسه که سالانه موظف هستند به اعضای خود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون‌ دلار یعنی حدود دو برابر بودجه کل سال محیط‌زیست کشورکمک کنند، محروم ماندیم.

کد خبر 132529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha