کد خبر 132556
۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
 خالق آنتی ویروس مک‌آفی در زندان درگذشت

جان مک‌آفی، خالق نرم افزار آنتی ویروس مک‌آفی پس از این که دادگاه عالی اسپانیا با استرداد وی به آمریکا موافقت کرد، با خودکشی در زندان به زندگی خود پایان داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، خاویر ویالبا - وکیل مک‌آفی - اظهار کرد این پیشگام نرم افزار آنتی ویرس خود را در سلول زندانی که ۹ ماه در آن سپری کرده بود دار زد.

مک‌آفی ۷۵ ساله در جلسه مربوط به استرداد که ماه جاری برگزار شد، اظهار کرده بود اتهامات علیه وی با انگیزه های سیاسی مطرح شده است و با توجه به سنش، اگر به آمریکا استرداد شود ممکن است تا پایان عمر در زندان بماند. وی گفته بود آمریکا می خواهد از من به عنوان یک درس عبرت استفاده کند.

کارلوس بوتیستا، دادستان اسپانیایی اظهار کرد مک‌آفی یک متهم مالیاتی بوده و این ادعا که اتهامات وارده با انگیزه های سیاسی صورت گرفته را رد کرده بود.

دادستانهای فدرال آمریکا در اکتبر علیه مک‌آفی به اتهام فرار مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه اعلام جرم کرده بودند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار هم مک‌آفی را متهم کرده بود بیش از ۲۳.۱ میلیون دلار درآمد اعلام نشده از توصیه های نادرست و گمراه کننده در زمینه رمزارز دارد. این کمیسیون اعلام کرده بود وی در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خرید حداقل هفت سکه دیجیتالی را به هوادارانش در توییتر توصیه کرد بدون این که فاش کند بیش از ۲۳ میلیون دلار برای تبلیغ آنها دریافت کرده است. جان مک‌آفی ظاهرا از محل تبلیغ ارزهای رمزنگاری شده و کار مشاوره، سخنرانی برای مردم و فروش حق داستان زندگی اش برای یک مستند، میلیونها دلار درآمد داشته است.

مک‌آفی سالها در فرار از دست مقامات آمریکایی زندگی کرده بود که بخشی از آن روی کشتی تفریحی بزرگش بود. وی در سوم اکتبر سال ۲۰۲۰ هنگامی که قصد داشت با یک گذرنامه بریتانیایی در فرودگاه بارسلونا سوار هواپیما به مقصد استانبول شود، توسط پلیس اسپانیا دستگیر شده بود.

وی پیش از راه اندازی نخستین شرکت آنتی ویروس جهان در سال ۱۹۸۷ در ناسا و شرکتهای زیراکس و لاکهید کار کرده بود. جان مک‌آفی در سال ۲۰۱۱ شرکت نرم افزاری خود را به اینتل فروخت و دیگر در این شرکت حضور نداشت. با این حال این برنامه همچنان نام وی را حفظ کرد و ۵۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد.

مک‌آفی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد به دلایل ایدئولوژیکی مالیات بر درآمد آمریکا را به مدت هشت سال پرداخت نکرده است. همان سال برای اجتناب از محاکمه شدن، آمریکا را با همسر، چهار سگ، دو نگهبان امنیتی و هفت خدمه ترک کرد.

بر اساس گزارش رویترز، خالق نرم افزار مک‌آفی به مدت چند سال در کشور بلیز زندگی کرده بود. وی پس از این که پلیس به دنبال بازجویی از وی در قتل سال ۲۰۱۲ یک همسایه بود، گریخته بود اما در نهایت پلیس اعلام کرد وی مظنون نیست.

کد خبر 132556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha