از مخالفت با واردات کامیون کارکرده تا اجبار به خرید محصولات با تکنولوژی قدیمی / جولان دلالان کامیون های استوک در مرز بازرگان

در حالی رئیس کمیسیون صنایع مجلس می گوید از دست اندکاران واردات کامیون دست دوم شکایت می‌کنیم، که به گفته یک مقام مسئول در اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور با وجود نبود تولیدات داخلی و یا عرضه محصولات قدیمی و بی کیفیت 30 تا 40 سال قبل، مخالفت با واردات کامیون های دست دوم ضمن ضربه به سرمایه ملی، تاخیر در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و افزایش حوادث جاده ای را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بیش از سه سال از روزی که رئیس‌ جمهور ابرپروژه اسقاط را رونمایی کرد، می‌گذرد و در این مدت مسلما به تعداد کامیون‌های فرسوده اضافه‌ شده است ؛ بر اساس جدیدترین آمارها در حال حاضر حدود 200 هزار کامیون فرسوده در ناوگان حمل و نقل بار کشور وجود دارد که به گفته کارشناسان در صورت نگاهی خوشبینانه با تولید و واردات 20 هزار دستگاه کامیون در سال ، نوسازی این تعداد کامیون فرسوده در کشور حداقل 10 سال زمان می برد.

این شرایط در حالی است که اواخر سال 96 که دولت ابرپروژه اسقاط کامیون‌های سنگین را رونمایی کرد، قرار بود بیش از 200 هزار دستگاه از خودروهای فرسوده در ناوگان تجاری از رده خارج و با محصولات نو جایگزین شوند. طرحی که به رغم جدیت دولت عملا با آغاز مجدد تحریم ها و توقف برخی تولیدات داخلی به کما رفت.

پس از این جریان و با ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد به وزارت صمت طرح جایگزینی و نوسازی حدود 176 هزار دستگاه انواع خودرو باری و اتوبوسی فرسوده در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت در حالی که این طرح نیز با استمرار شرایط تحریمی و تامین خودرو جایگزین موانع جدی را برای دارندگان ناوگان تجاری فرسوده ایجاد کرد.

به دنبال این مصوبه و مشکلات مربوط به تامین خودرو جایگزین ، سازمان راهداری طرح جدید نوسازی ناوگان جاده‌ای را با جایگزینی کامیون های سه ساخت اروپایی را در دستور کار قرار داد و پس از پی گیری در نهایت در خرداد سال 99 امکان اجرایی شدن آن فراهم شد، طرحی که افراد حقیقی و حقوقی می توانستند کامیون‌های با عمر حداکثر سه سال ساخت تولید اروپا و کره و ژاپن را وارد ناوگان جاده‌ای کرده و به ازای آن، کامیون‌های کارکرده از 40 تا 60 ساله را از رده خارج کنند.

بر این اساس کارشناسان بازار خودرو نیز معتقد بودند اجرای طرح جایگزنی کامیون های دست دوم اروپایی علاوه بر آنکه مشکل کمبود کامیون نوساز و شبه نوساز در کشور تا حدودی برطرف می کند ، مصرف سوخت را نیز کاهش داد و قیمت کامیون‌ را در حال حاضر به دلیل کمبود خودروی جایگزین نجومی شده ، به شدت افت خواهد کرد.

حال با گذشت بیش از یک سال از طرحی که از مدت‌ها پیش و طبق ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه کشور، واردات کامیون‌های دست دوم به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، مجاز شده است و در شرایطی که هر روز شاهد حوادث ناگواری بر اثر فرسودگی و نقص فنی خودروهای فرسوده سنگین اتوبوسی و باری در کشور هستیم؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس موضوع پی گیری قضایی و شکایت از طراحان و مجریان طرح واردات کامیون های با عمر سه سال ساخت را مطرح می کند.

در همین حال برخی کارشناسان معتقدند چنین برخوردهایی نشان از لابی‌های مختلفی است که سعی دارند تا انحصاری که در بازار خودروهای سبک ایجاد شده را در بازار خودروهای سنگین نیز خلق کنند جریانی که نتیجه آن اجبار مشتری ایرانی به خرید کامیون‌های چینی یا کامیون‌های تولید داخل با تکنولوژی قدیمی و بی کیفیت است.


نوسازی کامیون های فرسوده در بهترین شرایط 10 سال زمان می برد

در همین ارتباط محمد خان بلوکی مدیرعامل اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور در واکنش به مخالفت های صورت گرفته در خصوص واردات کامیون های دست دوم و طرح شکایت از دست اندارکاران واردات این کامیون ها گفت : در شرایطی که تولیدات داخلی نداریم یا محصولاتی قدیمی و بی کیفیت 30 تا 40 سال قبل تولید می شوند مخالفت با واردات کامیون های دست دوم ضمن ضربه به سرمایه ملی، تاخیر در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و افزایش حوادث جاده ای را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اظهارات اخیر یکی از مدیران عامل شرکت های خودروسازی در خصوص افزایش تولید کامیون و کشنده در سال جاری اظهار داشت : تولید و عرضه کامیون های با فن آورهای قدیمی و امکانات رفاهی و ایمنی اندک و قیمت های عجیب به هیچ وجه رانندگان را راضی به خرید و جایگزینی با این محصولات نمی کند.

خان بلوکی با تاکید بر تاثیر شرایط تحریمی بر عدم تولید و عرضه کامیون جدید از سوی شرکتهای تجاری سازی داخلی ،به وجود بیش از 200 هزار کامیون فرسوده در ناوگان حمل بار کشور اشاره و خاطر نشان کرد : در نشست هایی که با حضور نمایندگان ملت در مجلس برگزار شده است اعلام کردم چنانچه سالی 10 هزار دستگاه کامیون وارد و 10 هزار دستگاه نیز در داخل تولید شود 10 سال زمان می برد تا این 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شوند. در حالی که کل تولید داخل تجاری سازها به دو هزار دستگاه نمی رسد و در بهترین شرایط کل واردات در این بخش نیز به 2 تا 3 هزار دستگاه در سال نخواهد رسید.

 

کامیون کارکرده


کاسبی شرکتها در ارائه گواهی خدمات به کامیون های دست دوم

مدیرعامل اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر کیفیت و آلایندگی کامیون های دست دوم گفت : کامیون های سه سال ساخت اروپایی همگی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و 6 است در حالی که کامیون های تولیدی داخلی استاندارد یورو3 و 4 را دارند.

به گفته خان بلوکی کیفیت و استاندارد بالای کامیون های کارکرده اروپایی در مقایسه با تولیدات چینی موجب شده که بسیاری از رانندگان خرید کامیون های دست دوم اروپایی را به کامیون های چینی ترجیح دهند و با وجود اینکه کامیون چینی 2.5 میلیارد تومان عرضه می شود اما متقاضی کامیون سه سال ساخت اروپایی با قیمتی حدود سه تا 3.5 میلیارد تومان هستند.

وی در عین حال مصوبه مجلس را سدی در برابر نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور برشمرد و بیان کرد : بر اساس این مصوبه هر خودرویی برای واردات به کشور باید از شرکتها و نمایندگان آن برند در کشور گواهی خدمات پس از فروش دریافت کند در حالی که نمایندگی آنها در داخل حتی یک فیلتر هم ندارند که به دارندگان این کامیون ها خدمات ارائه کند و با این شرایط می خواهند نوسازی ناوگان حمل بار و مسافر انجام شود.

این مقام صنفی در اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور با اشاره به وجود سه شرکت داخلی برای ارائه گواهی خدمات پس از فروش به کامیون های دست دوم تاکید کرد : برای ارائه گواهی خدمات پس از فروش به کامیون های استوک اروپایی نمایدنگی رنو 120 میلیون تومان، ولوو 230 میلیون و داف 110 میلیون دریافت می کنند اما امکان ارائه هیچ خدماتی را ندارند و از رانندگان نیز تعهد می گیرند که هیچ خدماتی را از شرکت ها درخواست نکنند!


با عدم اطلاع رسانی دقیق 70 درصد کامیون های دست دوم در گمرکات مرجوع می شود

خان بلوکی همچنین به طرح ممنوعیت واردات برخی از کامیون ها با عنوان حمایت از تولید داخل انتقاد کرد و گفت : در شرایطی دولت واردات برخی برندها و کامیون های اروپایی را به منظور حمایت از تولید داخل ممنوع کرده است که 10 دستگاه از این کامیون ها نیز در داخل تولید نمی شود حتی خودروسازان گواهی خدمات برای این کامیون ها صادر نمی کنند تا به هیچ وجه کامیونی با این برند وارد کشور نشود.

وی در ادامه به مشکلات ترخیص کامیون های سه سال ساخت اروپایی از گمرکات پرداخت و با توجه به عدم اطلاع رسانی روشن و دقیق در خصوص ارز تخصیصی برای واردات این کامیون ها اظهار کرد: بر اساس ابلاغ بانک مرکزی کامیون هایی که با ارز منشاء خارجی وارد شدند امکان ترخیص دارند و آنها که ارز آنها منشا داخلی دارند امکان ترخیص نداشته و باید مرجوع شوند.

به گفته وی در حال حاضر حدود 70 تا 80 دستگاه از این کامیون هایی که با ارز منشاء خارجی وارد شدند به تدریج در حال ترخیص هستند و به نظر می رسد از 1500 دستگاه کامیونی که در گمرکات دپو هستند فقط 30 درصد از این کامیون ها امکان ترخیص پیدا کرده و 70 درصد الباقی که با ارز صرافی ها وارد شدند باید مرجوع شوند.


جولان دلالان کامیون های استوک در مرز بازرگان

مدیرعامل اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور همچنین به تاثیر ضوابط دست و پا گیر بر جولان دلالان در جریان واردات و فروش کامیون های سه سال کارکرد اشاره و افزود : با توجه به اینکه شرکتهای زیادی اقدام به واردات کامیون دست دوم کردند اما ضوابط دست و پا گیر در واردات موجب شده که در مرز بازرگان دلالان جولان داده و کامیون هایی که 60 هزار یورو است را پیش از ورود به گمرکات کشور و مجوز ترخیص، 75 هزار یورو خرید و فروش می کنند و 15 هزار یورو دلالان از این جریان سود می برند. کامیون هایی که چنانچه مجوز ترخیص دریافت نکند باید مرجوع شوند با این حال توسط دلالان خرید و فروش می شود.

خان بلوکی در ادامه از دولت خواست ضمن حذف ضوابط دست و پا گیر ، شرایط و مجوز واردات کامیون های دست دوم را برای سرمایه گذاران و واردکنندگان توانمند را در هماهنگی با سفارتخانه ها و به صورت منضبط فراهم کند و سدی که برای واردات برندهای اسکانیا و بنز وجود دارد را نیز بردارند.

وی همچنین با اشاره به تاثیر واردات کامیون های دست دوم در شکست قیمت های نجومی در این بخش گفت : با افزایش واردات کامیون های سه سال ساخت اروپایی و عرضه بیشتر به بازار مطمئنا قیمت ها نیز کاهش خواهد یافت ضمن اینکه توصیه می شود که به جای سه سال ساخت این شرایط را به پنج سال ساخت تغییر دهند و در چنین شرایط متقاضیان می توانند کامیون ها را با 30 هزار یورو نیز خریداری کنند.

وی در پایان با اشاره به حجم بالای فرسودگی در ناوگان حمل بار در کشور، خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت و مجلس موانع واردات کامیون های دست دوم را بردارند مسلما امکان نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده باری در کشور فراهم خواهد شد.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 132586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا حیدرى ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    این اطلاع رسانى براى من عالى بود با سپاس