بازگشت نرخ تایر به قیمت قبل خواسته تایرسازان از دولت جدید / کسری 70 درصدی تولید تایرهای سنگین در کشور

رئیس انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک ایران بازگشت نرخ تایر به قیمت قبل به منظور افزایش توان متقاضیان برای خرید تایر و کمک به نوسازی تجهیزات و ماشین آلات فرسوده کارخانه های تایرسازی را دو خواست مهم فعالان این صنعت از دولت جدید اعلام کرد و گفت: دستیابی به این اهداف با اختصاص ارز 4200 تومانی به این صنعت فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمد رضا تقی گنجی در نشست خبری که با موضوع بررسی مشکلات صنعت تایر برگزار شد ، با اشاره به مازاد سه میلیونی تایرهای سایز 13 ، 14 و 15 در داخل ، ممنوعیت واردات این سایز از تایرها را به دنبال عدم کشش بازار داخل عنوان کرد و افزود : قطعا ممنوعیت واردات این سایز از تایرها موجب اقبال فروش تایرهای داخلی خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع تامین مواد اولیه تایرسازان پرداخت و با توجه به تامین 70 درصدی مواد اولیه این صنعت در داخل اظهار داشت : در حال حاضر 30 درصد از مواد اولیه تایرسازان وارداتی است که طبعا در تامین ارز نیمایی برای واردات این بخش از مواد اولیه، سختی هایی وجود دارد اما با این وجود ارز مورد نیاز تخصیص یافته و مشکلی به این جهت وجود ندارد.


کسری 700 هزار حلقه لاستیک سنگین در کشور


رئیس انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک در ادامه به کسری 70 درصدی تایرهای سنگین در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر تایرهای سنگین در دو مدل بایاس و سیمی تولید می شود که در بخش بایاس در ایران اضافه تولید داریم به همین دلیل فروش آنها آزاد و الزامی برای ثبت در سامانه جامع تجارت ندارند.

گنجی افزود : اما در بخش تایرهای سنگین سیمی حدود 70 درصد کسری در کشور وجود دارد در واقع هم اکنون از حدود یک میلیون و 300 هزار حلقه تایر سنگین سیمی مورد نیاز بازار داخل فقط 300 هزار حلقه در داخل تولید می شود و الباقی این نیاز که حدود یک میلیون حلقه باید در کارخانجات تایرسازی تولید شوند که طبعا این امر نیازمند ایجاد کارخانجات جدید و سرمایه گذاری ارزی و ریالی است .

به گفته وی در حال حاضر برای تولید حداقل 300 هزار حلقه لاستیک سنگین 250 میلیون دلار سرمایه ارزی نیاز است .


آغاز تولید 300 هزار حلقه تایر سنگین سیمی از ماه آینده / کسری 700 هزار حلقه تایر سنگین در بازار

وی در همین ارتباط از آغاز تولید 300 هزار حلقه تایر سنگین سیمی در شرکت آرتاویل تایر از ابتدای مردادماه خبر داد و گفت : با تولید 300 هزار حلقه درشرکت آرتاویل تایر و تولید و عرضه همین میزان تولید توسط شرکت بارز، همچنان 700 هزار حلقه تایر سنگین سیمی در کشور کمبود وجود دارد.

این مقام صنفی در زنجیره ارزش صنعت تایر در ادامه به موضوع افزایش قیمت تایر اشاره و رشد قیمت بیش از دو برابری تایر را ناشی از افزایش قیمت ارز تخصیصی به نهاده های تولید در این صنعت دانست و خاطر نشان کرد : قیمت تایر به دلیل تغییر ارز تایرسازان از 4200 تومان به ارز نیمایی افزایش یافته است به همین جهت مردم قدرت خرید تایر با قیمت فعلی را ندارند، چنانچه هم اکنون بیش از دو میلیون حلقه تایر در انبارهای تایرسازان انبار شده است .


با دریافت ارز 4200 تومانی، حاضریم برای صادرات نیز سوبسید دهیم

گنجی در ادامه این نشست با توجه به خواست مهم تایرسازان در خصوص رفع ممنوعیت صادرات از تصمیم‌گیری برای آزاد شدن صادرات تایرهای ایرانی و ورود دوباره به بازارهای جهانی خبر داد و افزود: صادرات تایر براساس پیشنهاد معاونت امور صنایع وزارت صمت و ابلاغ به معاونت بازرگانی داخلی انجام خواهد شد. البته در جلسه مذکور تصمیم برآن شد 20 درصد تولیدات تایر در ایران در تمام گروه محصول‌ها امکان صادرات یابد و توسط معاونت امور صنایع وزارت صمت برای بررسی در ستاد تنظیم بازار پیشنهاد شود که در صورت تایید در این ستاد مجوزهای لازم برای شروع صادرات صادر خواهد شد.

وی با توجه به بازگشت ارز 4200 تومانی به عنوان خواست بعدی این صنعت تاکید کرد : در صورت دریافت ارز 4200 تومانی، حاضریم برای صادرات نیز سوبسید بدهیم.


تایرهای خسارتی با تایرهای نو تعویض می شوند

وی در ادامه از امکان تعویض تایرهای خسارتی در یکی از شرکتهای تایرسازی داخلی خبر داد و گفت : آرتاویل تایر از ابتدای امسال تایرهای خسارتی خود را بدون قید و شرط تعویض می کند.

رئیس هیات مدیره انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک در پایان در خصوص حضور شرکتهای خارجی و امکان مشارکت با تایرسازان داخلی اظهار کرد : در صورت نتیجه مثبت مذاکرات و پذیرش برجام به طور قطع تایرسازان برتر خارجی به سهولت وارد همکاری با ایران خواهند شد .
 

کد خبر 132722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha