ادامه مقاومت خریداران در برابر کسادی و رشد قیمت ها

قیمت خودرو در بازار اگر چه در برابر نبود مشتری و کسادی معاملات مقاومت می‌کند با این حال بررسی ها نشان می دهد که طی یک هفته گذشته بازار خودرو همراه با نوسان بازار ارز، مسیر صعودی قیمتی را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری و تعیین سکان دار دولت سیزدهم و از سویی آخرین کش وقوس های مجلس و شورای نگهبان برای اصلاح نهایی طرح ساماندهی صنعت خودرو موجب شده تا مردم به کاهش قیمت خودرو در هفته ها و ماههای پیش رو امیدوار باشند.

بررسی وضعیت بازار خودرو در هفته اخیر نشان می‌دهد، با وجود رکود سنگین معاملات ، قیمت‌ها با نوسانات جزئی نرخ ارز با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده گرچه در این جریان قیمت برخی خودروها نیز تغییری نداشته و ثابت مانده است.

انتظار عمومی برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات برجامی و از سویی ابهام نسبت به تصمیمات دولت جدید در خصوص قیمت خودرو ، رکود بازار خودرو را بیش از پیش عمیق کرده است چنانچه به گفته فعالان بازار تقریبا هیچ‌کس برای خرید خودرو مراجعه نمی‌کند. حتی از اندک مشتریانی که به سبب نیاز واقعی برای خرید مراجعه می‌کردند نیز دیگر خبری نیست.

فعالان بازار خودرو معتقدند صحبت‌های ضد و نقیض کارشناسان درباره نرخ ارز، بالا و پایین رفتن آن، مذاکره‌های برجامی و غیره و اظهارات مسوولان در بازار اثرگذار است و نخستین اثر آن دست نگه‌داشتن از انجام معاملات است؛ اثر روانی که به‌شدت بازار خودرو را در هفته های اخیر متاثر کرده است.

با این حال اگرچه خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیده اند اما روند قیمت برخی خودروهای پرتیراژ صعودی است؛ در حالی که فعالان بازار به جهت وجود برخی سیگنال های مثبت احتمال نزولی شدن قیمت‌ها را رد نمی کنند .


بازار خودرو امیدوار به آینده ای روشن

با وجود وضع موجود بازار و تفاوت فاحش قیمت بازار با نرخ کارخانه و از سویی عدم تمایل مردم به خرید، خودروسازان همچنان در حال رایزنی و برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس برای آزادسازی قیمت هستند؛ پیگیری هایی که اگر چه از دو ماه قبل آغاز شده اما تاکنون نتیجه چندانی را به همراه نداشته است.

اما موضوعی که این روزها بیش از تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو مورد نقد و بررسی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو است ، عرضه خودرو در بورس و از سویی طرح ساماندهی صنعت خودرو است طرح هایی که در کنار شوک های ارزی ،آینده قیمتی در بازار خودرو را با ابهام روبرو کرده است و باید منتظر ماند و دید که در نهایت بازار خودرو را به کدام سو می برند.

اما در هفته گذشته به رغم رکود معاملات قیمت ها با نوسانات بازار ارز با خیزش قیمتی همراه بوده است به طوری که بر اساس آخرین جریان قیمتی در بازار ، قیمت پژو 206 تیپ دو 214 میلیون تومان و مدل صندوق‌دار 206 هم تا‌ مرز 268 میلیون تومان پیشروی کرده است و 206 تیپ5 نیز تا 260 میلیون تومان افزایش داشته است.

همچنین بر اساس آخرین نوسانات ارزی قیمت رانا پلاس 224 میلیون تومان ، سمند ال ایکس مدل 1400 حدود 203 میلیون تومان، سورن پلاس 278 میلیون تومان، پژو 405 نیز 202 میلیون تومان، پژو پارس 242 میلیون تومان و 207 اتوماتیک 385میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

جریان قیمتی در بازار خودرو نشان می دهد که در گروه محصولات سایپا نیز در حال حاضر کوئیک معمولی 153 میلیون تومان، کوئیک آر 159 میلیون تومان، سایپا 111 با قیمت 134 میلیون تومان، تیبا 130 میلیون تومان و ساینا پلاس 160میلیون تومان قیمت خورده است.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 132741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha