عرضه خودرو در بورس کالا منتفی شد / بلاتکلیفی قیمت خودرو تا تصمیمات دولت جدید و مجلس

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با ایرادات مرکز پژوهش های مجلس و مخالفت برخی دستگاهها به طرح عرضه خودرو در بورس کالا، این طرح عملا قابلیت اجرا نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس با ارائه گزارشی مخالفت خود با عرضه خودرو در بورس‌کالا را اعلام کرد. بر اساس گزارش این مرکز، قیمت‌گذاری فعلی خودرو با اهرم نظارتی مجلس راهکار مناسب‌تری است و نیازی به قانون‌ گذاری و طرح جدیدی در این زمینه نیست.

حدود یک سالی می شود که کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با هدف شفافیت در عرضه و تقاضای خودرو و همچنین حذف سوداگری اصرار زیادی بر تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا دارد طرحی که از ابتدا مخالفان و موافقانی را داشت که از جمله مخالفان این طرح وزیر صمت و اخیرا رئیس سازمان بورس بود. اما در نهایت با طرح ایرادات و رفت و آمدهایی که این طرح بین مجلس و شورای نگهبان داشت به نظر می رسد این طرح با گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس عملا منتفی است.

با این حال به نظر می رسد نمایندگان برای تصمیم گیری قطعی منتظر آغاز فعالیت دولت سیزدهم و نحوه تعامل دولت جدید با مجلس برای حل معضل صنعت و بازار خودرو هستند.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در این زمینه اظهار داشت : طرح عرضه خودرو در بورس اگر چه از سوی مجلس پیگیری می شد اما این طرح نیز از جمله طرح های پیشنهادی خودروسازان بود که در واقع با این راهکار خودروسازان بنا داشتند خودرو را با هر قیمتی به فروش رسانده و سود حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، به جیب خودشان برود.

وی با اشاره به پیشنهاد عرضه خودرو در بورس در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: بیشتر طرح هایی که از سوی دولت و مجلس در خصوص صنعت خودرو ارائه می شود با پشتوانه و پیگیری خودروسازان است.

نماینده ورزقان در مجلس یازدهم همچنین با توجه به تعیین قیمت پایه در طرح عرضه خودرو در بورس کالا گفت : با توجه به ایرادات مطرح در تعیین قیمت گذاری پایه، عملا طرح عرضه خودرو در بورس کاربردی نخواهد داشت بنابراین چنانچه خودروسازان به تعیین قیمت پایه قانع هستند می توانند با همان روش قیمت گذاری محصولات را عرضه کنند.

به گفته دهقانی با شرایط ارائه شده در طرح و ایرادات و مخالفت های موجود در مجلس عملا طرح عرضه خودرو در بورس منتفی است.

وی با اشاره به پیچیدگی وضع کنونی بازار خودرو به مساله عرضه و تقاضا و تامین نیاز بازار از طریق آزادسازی واردات خودرو پرداخت و بیان کرد : دولت باید اجازه دهد با توجه به نیاز کنونی بازار خودرو، واردات خودرو آزاد شود و خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شوند و در مقابل اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده مجوز واردات خودروهای پاک بدون دریافت عوارض را صادر نماید جریانی که به طور حتم به نفع کشور خواهد بود و در دراز مدت موجب رقابت در بازار داخل و تحرک خودروسازان داخلی و کیفی محصولات داخلی می شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با اشاره به پیشنهاد اخیر نمایندگان در خصوص واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو و قطعات، این راهکار را به هیچ عنوان عملی ندانست و گفت : در طرح واردات خودرو باید علاوه بر آثار زیست محیطی ، منافع تولید داخل و مردم و و مساله هزینه و فایده در نظر گرفته شود و این جریان در تعامل با تمامی دستگاههای متولی انجام شود مساله ای که امروز به موضوعی پیچیده و اساسی برای کشور تبدیل شده است .

دهقانی همچنین به لزوم همکاری و تعامل دولت و مجلس برای ساماندهی بازار و قیمت خودرو تاکید کرد و افزود : بسیاری از راهکارها و طرح های مجلس در تعامل مناسب با دولت قابلیت اجرا دارند و با توجه به عدم همکاری مناسب دولت دوازدهم در یک سال اخیر با مجلس و فراسیدن روزهای پایانی این دولت، نمایندگان منتظر آغاز فعالیت دولت جدید و نحوه تعامل دولت سیزدهم با مجلس هستند.

نماینده ورزقان در مجلس یازدهم در ادامه با توجه به لزوم شجاعت مسئولان در تصمیم گیری ها برای رفع مشکلات صنعت خودرو بیان کرد : متاسفانه در این سالها برخی مسئولان با حربه تولید با واردات خودرو مخالفت کردند و این جریان موجب سوء استفاده از بازار خودرو شد.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد : مسئولان نباید برای خوشایند عده ای انگشت شمار از یک ملت هزینه کنند و بایستی جسارت و شهامت تصمیم گیری داشته باشند و خارج از منافع خود و برخی از اشخاص تصیماتی به نفع مردم اتخاذ کنند.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 132815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha