صنعت خودرو ما برند خاصی ندارد که جهانی شود

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازی کشور در خصوص صادرات خودرو گفت: خودرو تا حد زیادی سیاسی است و به روابط سیاسی بین کشورها بستگی دارد، صنعت خودرو ما اصولا برند خاصی ندارد که جهانی شود.

به گزارش پرشین خودرو، آرش محبی نژاد، با بیان این مطلب اظهار داشت: قطعه ‌سازان ما در گذشته تامین‌ کنندگان مرسدس‌ بنز، پژو-سیتروئن و ب‌.ام.‌و هم بوده‌ اند، این خودروها حتی اگر در چین هم تولید شود، باز هم قابل ‌اعتماد هستند.

وی با تاکید بر اینکه برند و اعتبار جهانی است که مشتری و مصرف‌ کننده را به اعتماد می ‌رساند، تصریح کرد: به‌ نظرم در خصوص خودرو هنوز خیلی جا دارد تا برندهای خودرویی‌ ما در دنیا مطرح شوند و اعتماد جلب کنند، آن ‌هم با توجه به مشکلات سیاسی و ارتباطی که با جهان وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی، با تاکید بر اینکه موضوع صادرات قطعه متفاوت است، اضافه کرد: قطعه در اختیار بخش خصوصی است و به‌ راحتی می ‌تواند در زنجیره تامین قطعات خودروسازان بزرگ قرار بگیرد.

محبی نژاد که در خصوص توان صادراتی ایران در صنعت خودرو با برداشته شدن تحریم ها سخن می گفت، متذکر شد: مزیت نسبی تولید در کشور ما در قطعه‌ سازی، تنوع و تکثر و توجیه به‌ مراتب بهتری نسبت به خودروسازی است.

وی ادامه داد: بخشی از قطعات تولید خودرو وارداتی است و مزیت نسبی صادرات ندارد، اما یک‌ سری قطعات با مواد اولیه داخلی مانند محصولات پلیمری، پتروشیمی، فلزی، ‌ریخته ‌گری، ورق و ... ساخته می‌شوند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی، افزود: سری بعد، محصولات و قطعاتی است که انرژی ‌بر محسوب می‌شود، یک‌سری قطعات هم متکی به منابع انسانی و دستمزد محور هستند که البته دستمزد نیروهای تحصیل ‌کرده در کشور پایین ‌تر است. پس این سه سری مزیت نسبی برای صادرات دارند.

وی صادرات قطعاتی که با محوریت مزایای مورد اشاره تولید می‌شود را به ‌مراتب قابل دسترس ‌تر دانست و گفت: برای این قطعات، بازار کشورهای همسایه هم‌ مرز و غیر هم ‌مرز که جمعا با جمعیت ایران بازار هدفی معادل 500 میلیون نفر ایجاد می‌کند، بازار جذابی خواهد بود.

محبی نژاد، قیمت محصولات ما در قیاس با خارجی‌ها را نسبتا پایین اعلام و اظهار کرد: شرط بازارگشایی آن است که تکنولوژی تولید محصولات ما به حداقل‌ های بین‌ المللی برسد. در دوران احیای برجام، با توجه به این ‌که رفت ‌و آمد شرکای تجاری به ‌خصوص انتقال دانش فنی و فناوری و تجهیزات امکان ‌پذیر می ‌شود، این موضوع محتمل خواهد بود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با بیان اینکه هم صنعت خودرو و هم صنعت قطعه سازی را به یک بازسازی و اورهال اساسی نیاز دارد، تاکید کرد: حدود 10 سال است که کار بنیادی در راستای به ‌روزرسانی تجهیزات و دانش فنی صنعت خودرو و قطعه‌سازی انجام نداده ‌ایم!

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه محدویت‌ های تحریم برداشته شود، امکان این‌که قطعه ‌سازان داخلی با خودروسازان بین ‌المللی قرارداد ببندند و قطعات خود را در سطح وسیع تولید کرده و برای استفاده در OEM یا خودروسازی صادر کنند، فراهم خواهد شد و سرریز تولید قطعات برای بازار یدکی استفاده می شود.

کد خبر 133119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha