روشن ماندن خودرو در حالت خلاص، خوب یا بد؟

خیلی از اوقات در گرمای تابستان به خاطر کولر و در سرمای زمستان به خاطر نیاز به بخاری،‌ مجبوریم در حال توقف خودرو را روشن نگه داریم. این سؤال برای صاحبان خودرو وجود دارد که روشن ماندن خودرو در حالت خلاص چه قدر به موتور خودرو لطمه وارد می آورد؟

به گزارش پرشین خودرو، متخصصان خودرو می گویند که روشن ماندن خودرو در حالت خلاص به هیچ عنوان لطمه ای به موتور خودرو وارد نمی کند. روشن ماندن خودرو در حالت خلاص در برخی از مکان ها یا ممنوع است یا اخلاقی نیست و این بحث دیگری است.

زمانی که سامانه خنک کننده خودرو سالم باشد روشن ماندن خودرو در حالت خلاص لطمه ای به موتور نمی زند و اگر در حالت خلاص درجه روی کیلومتر شمار از حالت نرمال بالاتر برود و علامت هشدار روی داشبورد به سمت HOT‌ برود در آن صورت نشان از عدم سلامت سامانه خنک کننده خودرو دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و رفع شود. خودرو می تواند تا زمان تمام شدن سوخت در همان حالت خلاص روشن بماند.

 

روشن ماندن خودرو در حالت خلاص


حتی می توان گفت خودرو در حالت خلاص کمتر آسیب می بیند تا در حالت رانندگی شاید به همین دلیل هم هست که به آن در اصطلاح «خلاص» و در زبان انگیسی idling (بیکار) می گویند.

اما خلاص ماندن خودرو از دو جهت شایسته توجه و حتی نگرانی است. اول مصرف بی رویه سوخت و ایجاد آلودگی است. زمانی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد در محیط اطراف خود دی اکسید کربن، کربوهیدرات های نسوخته، ترکیبات اکسید نیتروژن و غیره متصاعد می کند. دوم در برخی از ایالات های آمریکا و در خیلی از کشورهای پیشرفته، قوانینی در خصوص روشن نگه داشتن خودرو در حالت خلاص وضع شده است. بنابراین در شهر یا ایالتی که زندگی می کنید باید در خصوص قوانین آن آگاهی لازم را به دست آورید.

در شرایط گرمای شدید،‌ جلوگیری از گرمازدگی و در سرمایه شدید جلوگیری از یخ زدن ایجاب می کند که از امکانات خودرو به درستی استفاده شود. اما در حالتی که فقط به خاطر راحت طلبی است، وجداناً بهتر است که از مصرف بی رویه سوخت های فسیلی و ایجاد آلایندگی اجتناب کرد.

کد خبر 133167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha