از رشد تولید تایرهای سنگین تا کسری 700 هزار حلقه ای در بازار

در حالی یک مقام مسئول در وزارت صمت از افزایش 20 درصدی تولید لاستیک سنگین در بهار امسال خبر می دهد که گفته می شود ظرف همین مدت 15 میلیون یورو نیز برای واردات لاستیک های سنگین تخصیص یافته است با این وجود بنا به اظهارات یک مقام صنفی در صنعت تایر همچنان بیش از 700 هزار حلقه تایر سنگین در کشور با کسری مواجه است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود اینکه همچنان بازار تایرهای سنگین با کمبود و نارضایتی مصرف کنندگان مواجه است اما آخرین بررسی ها از جریان تولید تایر در کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید نزدیک به 11 میلیون حلقه انواع تایر و تیوب خودرو و موتورسیکلت در سه ماهه نخست امسال دارد آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 10 درصدی تولید را نشان می دهد.

با این حال با محاسبه آمار اعلامی تولید حدود شش میلیون حلقه انواع لاستیک سبک و سنگین و سهم تقریبی پنج میلیونی تایرهای سواری، میزان تولید تایرهای سنگین رقمی در حدود 800 هزار حلقه لاستیک در سه ماه نخست امسال می شود عددی که اگر چه به گفته یک مقام وزارت صمت با افزایش 20 درصدی همراه بوده اما کماکان در بخش تایرهای سنگین سیمی پاسخگوی نیاز بازار داخل نیست.

در همین ارتباط مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به رشد تولید تایر در سه ماه نخست امسال عنوان کرد : رشد 10 درصدی تولید انواع تایر از آنجا اتفاق افتاد که از نیمه سال گذشته حذف قیمت گذاری دستوری کلید خورد و این امر موجب کاهش زیان تایرسازان و تعیین قیمت متناسب با نرخ نهاده های تولید و در نهایت تدوام رشد تولید در صنعت تایر شد.

وی با توجه به اهمیت تایر به عنوان کالایی استراتژیک و سهم مهم این صنعت در رشد اقتصادی کشور گفت : با خروج تایرسازان از چرخه زیان و سودآوری فعالیت کارخانجات تایرسازی ، روند تولید لاستیک در کشور افزایش یافت.

 

خط تولید تایر


به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر با وجود برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای افزایش تولید، اما در نهایت این چرخه به چگونگی جذب تولیدات از سوی بازار و رشد تقاضا بستگی دارد .

اظهارات تنها در حالی است که بر اساس آخرین آمارها هم اکنون بیش از دو میلیون حلقه تایر در انبارهای تایرسازان انبار شده است که به دلیل افزایش قیمت تولیدات کارخانجات پس از حذف دلار 4200 تومانی و از سویی کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان با افت تقاضا مواجه شده است.

وی در ادامه خواستار ایجاد فرصتی برای صادرات تایر شد و تاکید کرد : چنانچه شرایط بازار و قیمت تایر تغییر نکند و ارز دولتی به این صنعت بز نگردد مسلما برنامه‌های تولید تایرسازان نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

وی در ادامه با توجه به نیاز سالیانه کشور در بخش تایر سنگین و با اشاره به تاثیر طرح های توسعه ای در افزایش ظرفیت تولید در این بخش ، خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی ها نیاز سالیانه تایر سنگین رادیال در کشور حدود یک میلیون و 200 هزار حلقه است که هم اکنون حدود 300 هزار حلقه آن در داخل تولید می شود و با تولید 300 هزار حلقه دیگر توسط یکی از کارخانجات تولیدی در روزهای اخیر همچنان کسری نیمی از نیاز تایر سنگین سیمی در کشور مواجه هستیم.

سخنگوی انجمن صنعت تایر در پایان با اشاره به اینکه در سال گذشته تحریم و تبعات شیوع کرونا مشکلات زیادی برای تایرسازان ایجاد کرد ، افزود : اگر چه این صنعت تاکنون به لحاظ موانع ارزی و تحریم در تامین مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات و قطعات با مشکلاتی روبرو بوده است اما صنعت تایر توانست در این مدت بر مشکلات فائق امده و مسائل را مدیریت کنند و انتظار دارد که دولت جدید نیز نگاه تخصصی تر به حل مشکلات این صنعت و رفع موانع صادرات تایر داشته باشد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 133181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha