آخرین اظهار نظر درباره بازگشت شرکای خارجی خودروسازان

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از سوی وزارت صنعت محدودیتی برای همکاری با خارجی‌ها وجود ندارد، اما به‌طور حتم آن دسته از شرکت‌هایی که در زمان تحریم‌ها ما را تنها گذاشتند یا شرکت‌هایی که به تعهدات خود در قبال مشتریان ایرانی عمل نکردند و حتی مشتریان را در تامین قطعات دچار مشکل کردند، نمی‌توانند به شکل سابق در کشورمان فعالیت داشته باشد.

به گزارش پرشین خودرزو به نقل از ایرنا، سهیل معمارباشی افزود: اکنون هرچند به صورت غیرمستقیم تماس‌های بین خودروسازان و قطعه‌سازان خارجی با فعالان این صنایع در داخل برقرار شده، اما هنوز ارتباط مستقیمی گرفته نشده است.

وی بیان‌داشت: با توجه به شرایط مذاکره‌های برجامی و همچنین مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، همه منتظرند تا ببینند در آینده نزدیک شرایط به چه شکل به پیش می‌رود.

این مسوول تصریح‌کرد: از سوی وزارت صنعت محدودیتی برای همکاری با خارجی‌ها وجود ندارد، اما به‌طور حتم آن دسته از شرکت‌هایی که در زمان تحریم‌ها ما را تنها گذاشتند یا شرکت‌هایی که به تعهدات خود در قبال مشتریان ایرانی عمل نکردند و حتی مشتریان را در تامین قطعات دچار مشکل کردند، نمی‌توانند به شکل سابق در کشورمان فعالیت داشته باشد.

لزوم رویکرد رقابتی قطعه‌سازان

وی درخصوص نگرانی قطعه‌سازان از گشایش درهای کشور به سوی واردات با برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها، گفت: قطعه‌سازان در دوره سخت تحریم‌ها یاری‌گر کشور بودند، امروز نیز با وجود اینکه مطالبات‌شان با تاخیر زیادی پرداخت می‌شود، همچنان در شرایط سخت پای کار هستند و حتی سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه ساخت داخل انجام دادند.

معمارباشی تصریح‌کرد: به‌طور حتم وزارت صنعت به حمایت لازم از قطعه‌سازان خواهد پرداخت، اما باید رویکردشان به سمت تولید رقابتی باشد.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: قطعه‌سازان باید بتوانند پس از مدتی در زنجیره تامین خودروسازان خارجی قرار گرفته یا محصولاتشان را به بازارهای صادراتی شرکت‌های خودروساز بفرستند.

کارشناسان معتقدند: اسناد بالادستی باید در صنعت خودرو تعیین‌کننده تصمیم‌ها و حتی مشارکت‌های خارجی باشد، زیرا به‌طور حتم منافع ملی و منافع خودروسازان و قطعه‌سازان در آن لحاظ می‌شود و در این صورت دیگر فرقی نمی‌کند با کدام کشور به همکاری بپردازیم.

این اسناد بالادستی با عوض شدن دولت‌ها و مدیران صنعتی دچار تغییر نخواهند شد، بلکه فصل‌الخطاب همه همکاری‌ها خواهد بود. شنیده‌ها حاکی است مذاکره‌ها با همه طرف‌های خارجی‌ از جمله چینی‌ها و اروپایی‌ها در جریان است.

کد خبر 133236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha